تجلیل از محمدکاظم کاظمی و تاثیر او بر شعر انقلاب در هشتمین «شب شاعر»

حسین قرایی دبیر برنامه‌های شب شاعر سازمان هنری رسانه‌ای اوج در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات فارس درباره برنامه بزرگداشتی که فردا برای محمدکاظم کاظمی شاعر اهل افغانستان در این سازمان برگزار می‌شود،‌ گفت: در این برنامه شاعران مطرحی چون محمدرضا ترکی، بهروز یاسمی، اسماعیل امینی، منوچهر اکبری،‌ علیرضا قزوه، محمدحسین جعفریان، وحید جلیلی، سعید قاسمی، سید عبدالله حسینی،‌ محمدرضا عبدالملکیان، حمیدرضا شکارسری، نعمت الله سعیدی، سید احمد نادمی، محمد سرور رجایی، بهروز قزلباش، علی محمد مودب، عبدالرحیم سعیدی راد و صادق رحمانی شرکت دارند.

وی همچنین خبر از حضور  حداد عادل به عنوان سخنران و مهمان این مراسم داد و اظهار داشت: این برنامه که هشتمین شب شاعر در سازمان اوج به حساب می‌آید فردا از ساعت 14:30 تا 17 برگزار می‌شود که علاوه بر اوج، ‌خانه ادبیات افغانستان، ‌مرکز آفرینش‌های هنری حوزه هنری، سازمان حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس،‌حوزه هنری خراسان رضوی و موسسه شهرستان ادب در تجلیل از این شاعر مشارکت دارند.

قرایی همچنین خبر از برگزاری نشستی تخصصی درباره این شاعر پس از برگزاری مراسم تجلیل داد که با سخنرانی سیداحمد نادمی، نعمت الله سعیدی، اسماعیل امینی و بهروز یاسمی برگزار می‌شود و به شعر محمدکاظم کاظمی و نقش او در شعر انقلاب اسلامی پرداخته می‌شود.

دبیر برنامه‌های شب شاعر سازمان هنری رسانه‌ای اوج همچنین از اضافه شدن برنامه دیگری به برنامه‌های شب شاعر خبر داد و گفت: از این پس قرار است در این شب‌های شاعر از یک شاعر جوان نیز تجلیل کنیم که در این برنامه از مجتبی احمدی شاعر جوان کرمانی تجلیل می‌شود؛ شاعری که محمدکاظم کاظمی در کتاب رصد صبح درباره شعر او مقاله‌ای نوشته است.

این مراسم روز سه‌شنبه 17 دی از ساعت 14:30 در نخلستان اوج واقع در خیابان فلسطین، خیابان برادران مظفر شمالی برگزار می‌شود.

محمدکاظم کاظمی شاعر و نویسنده افغان، در سال ۱۳۴۶ شمسی در شهر هرات افغانستان چشم به جهان گشود. در سال ۱۳۶۳ به ایران آمد و پس از اتمام دوره دبیرستان، کارشناسی خود را در مهندسی عمران از دانشگاه فردوسی مشهد گرفت. از سال ۱۳۶۵ فعالیت‌های ادبی را آغاز کرد، اما انتشار مثنوی «بازگشت» در فروردین ۱۳۷۰ مایه شهرت او شد. او علاوه بر سرایش شعر، در زمینه‌های آموزش شعر، برگزاری محافل انجمن‌های ادبی، انتشار نقدها و مقالات در مطبوعات، تألیف و ویرایش کتاب و… نیز فعالیت کرده است.

از مهم‌ترین آثار او می‌توان به «شمشیر جغرافیا»، «پیاده آمده بودم»، «روزنه»، «ده شاعر انقلاب»، «رصد صبح»، «مرقع صد رنگ» و بسیاری کتاب دیگر اشاره نمود. او علاوه بر کتب شعر بسیاری از کتاب‌های تحقیقی را تألیف و ویرایش نموده است. همچنین از وی به عنوان یکی از «بیدل شناسان» برجسته یاد می‌شود، که تحقیقات زیادی درباره شعر و زندگی «بیدل دهلوی» شاعر نامدار سبک هندی (متوفی به سال 1133 هجری قمری) از خود به جای گذاشته است.

منبع: خبرگزاری فارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا
بستن