انتشار اولین مجله تخصصی شعر

اولین مجله تخصصی شعرروابط عمومی خانه ادبیات افغانستان: مجله تخصصی شعر با مدیر مسوولی محسن مومنی شریف رییس حوزه هنری و سردبیری علیرضا قزوه مدیرمركز آفرینش های ادبی حوزه هنری، با مقالات، یادداشت‏ها و نوشته‏هایی از شاعران پیشكسوت و جوان ایران، افغانستان و تاجیکستان توسط حوزه هنری منتشر شد.

علیرضا قزوه سردبیر و محمدجواد آسمان دبیر تحریریه این مجله هستند. آقایان سعید بیابانكی، محمدكاظم كاظمی، موسی بیدج، محمود حبیبی‏كسبی، علی داودی، یوسفعلی میرشكاك، محسن كریمی راهجردی، فاضل نظری، مهدی مظفری ساوجی هیات علمی این مجله را تشكیل می‏دهند.

علیرضا قزوه سردبیر این مجله در یادداشتی نوشته است: «به زعم من، شعر فارسی در دوران انقلاب اسلامی، یكی از درخشان ترین دوره‏های خود را سپری می‏كند. این سخن، گزافه نیست. كافی ست نگاهی به تنوع موضوعی و فربه‏گی محتوایی و ساختاری شعر ایران در سی‏واندی سال پیش بیندازیم تا حقانیت این مدعا در ذهن  و نظرمان روشن شود. شعر دوران انقلاب اسلامی با خشم و خروش دوران مبارزات پیش از پیروزی انقلاب، رنگ و جلا گرفت، با شمیم آزادی عطرآگین شد، با عرفان و حماسه و معرفت سالهای دفاع مقدس، روح یافت، همراه با بازسازی زیربنایی كشور در سال های پس از جنگ، در زیر ساخت های خود بازنگری كرد و نگاهی نو به فرم و ساختار خود انداخت و با شاكله‏ای تحول یافته، هویت خود را تثبیت كرد و به رسمیت شناساند. شعر دوران انقلاب اسلامی در همۀ این سال‏ها با مردم و برای مردم بود، مردم را رشد داد ولی هیچ وقت سطحی نشد.»

بخش دیگر این مجله با عنوان “گپ” ارائه شده است. در این بخش مصاحبه‏هایی با شخصیت هایی همچون هادی سعیدی كیاسری پایه گذار و نخستین سردبیر مجله شعر، مرتضی امیری اسفندقه شاعر، سید ابوطالب مظفری شاعر نام آشنای کشور ما مشاهده می شود.

محمدجواد آسمان دبیر تحریریه مجله تخصصی شعر به روابط عمومی خانه ادبیات افغاسنتان گفت: « مجلۀ شعر در بخش افغانستان، در این شماره علاوه بر مصاحبه‏ای با سیدابوطالب مظفری، نقدی از محمدکاظم کاظمی بر مجموعه شعری روح‏الامین امینی، شاعر هموطن خود دارد. در ضمن شعرهای شماری از شاعران افغانستانی نیز به چاپ رسیده است.»

این مجله بخش‏های مختلف شعر را در بر می‏گیرد كه می‏توان به بخش شعر هوای تازه شعر، بخش شعر دینی با عنوان “مشكات” ، ” بیرق” ویژه شعر پایداری و بیداری، ” ترنم” بخش ترانه، “گزنه” ویژه اشعار طنز،” بومی سرود” مربوط به اشعار اقوام ایرانی، ” خوبان پارسی گوی” بخش اشعار پارسی زبانان، و ” سوغات هفت دریا” ویزه شعر جهان اشاره كرد
مجله شعر با تیراژ 2500 نسخه و در 250 صفحه با قیمت 7000 تومان منتشر شده است. قرار است از این مجله روز چهارشنبه 4 ماه جدی در حوزه هنری رونمایی می‏شود.

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا
بستن