نمایش اختصاصی فیلم سینمایی «مزار شریف» برای مهاجران افغانستانی در «تهران»

روابط عمومی خانه ادبیات افغانستان: خانه ادبیات افغانستان با همکاری سازمان توسعه سینمایی سوره، فیلم سینمایی «مزار شریف» را با هدف بررسی پیوندهای فرهنگی دو ملت ایران و افغانستان، برای اهالی فرهنگ، هنر و ادب، دانش‌جویان و شماری از مهاجران افغانستانی به نمایش می‌گذارد.

mazar e sharif

«مزار شریف» به کارگردانی حسن برزیده، از ساخته‌های حوزه هنری است که به شهادت شماری از اعضای کنسول‌گری ایران در شهر مزار شریف افغانستان به دست نیروهای طالبان می‌پردازد. هم‌چنین این فیلم، نمایش دوره‌ای از تاریخ پر فراز و نشیب افغانستان است که خاطره‌های تلخ و دردناک و جلوه‌هایی از مقاومت مردم را در برابر دژخیمان طالبان روایت می‌کند.

در خبرهایی که در آن زمان‌ به صورت جسته و گریخته، در رسانه‌های جهانی مطرح و در دوره جدید افغانستان از سوی منابع مستقل تأیید شد، با یورش طالبان به مزار شریف، نزدیک به ده هزار تن از باشندگان این شهر به ویژه از قوم‌های هزاره، ازبک و تاجیک به صورت بی‌رحمانه‌ای کشته شدند. نسل‌کشی و پاک‌سازی نژادی طالبان، یک ماه بعد، در تاریخ 22 شهریور (سنبله) همان سال در شهر بامیان و پس از آن، در دیگر شهرهای شمالی افغانستان تکرار شد. در همین زمان، مقاومت‌های مردمی با این گروه تروریستی در گوشه و کنار کشور ادامه داشت.

mazar e sharif1

پخش اختصاصی فیلم سینمایی «مزار شریف»، ساعت 15 عصر پنج‌شنبه 19 شهریور (سنبله) 1394 در سالن سوره حوزه هنری تهران آغاز می‌شود. سپس شوکت‌علی محمدی، نویسنده و پژوهشگر افغانستانی در کنار شماری از عوامل تولید این فیلم، آن را از جنبه‌های اجتماعی، تاریخی و هنری بررسی و تحلیل می‌کنند. در این برنامه، مستند «شهید غریب» ساخته محمدسرور رجایی نیز به نمایش درمی‌آید که روایت‌گر زندگی یکی از شهیدان افغانستانی جان‌باخته در هشت سال جنگ ایران و عراق است.

گفتنی است حضور علاقه‌مندان به فرهنگ و هنر افغانستان در این ویژه‌برنامه آزاد است. سالن سوره حوزه هنری در خیابان سمیه تهران روبه‌روی دانشگاه امیرکبیر قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا
بستن