نشریه الکترونیکی کلاغ با ویژه‌نامه افغانستان آمد

 

روابط عمومی خانه ادبیات افغانستان: شماره سوم نشریه الکترونیکی کلاغ با ویژه‌نامه افغانستان در دسترس علاقه‌مندان به ادب، فرهنگ و هنر قرار گرفت.

کلاغ، نشریه‌ الکترونیک ادبی، هنری و فلسفی است که با مسئولیت امیر خوش‌سرور از سال روان خورشیدی آغاز به کار کرده است. این نشریه که به صورت دوماهانه در فضای اینترنت منتشر می‌شود، به شعر، داستان، ادبیات، هنر و فلسفه می‌پردازد.

در شماره سوم کلاغ که با سرمقاله سردبیر مجله آغاز می‌شود، از انگیزه انتشار این ویژه‌نامه سخن به میان آمده است. وی با نشر عکسی از اقدام تبعیض‌آمیز شهروندان فیروزآبادی که با نصب پارچه‌ای نوشته شده، خواهان جلوگیری مدیر مدرسه‌ای از نام‌نویسی دانش‌آموزان مهاجر افغانستانی در آن مدرسه شده بودند. این عکس در فضای مجازی نیز غوغایی به پا کرده بود. سردبیر در این باره می‌نویسد: «عده‌ای از نواده‌های کورش کبیر با عزمی اهورایی و غیرتی آریایی و مهم‌تر از آن، با تأسی به “منشور حقوق بشر”، مدیر یک دبستان را فرامی‌خوانند که “ما به هیچ عنوان راضی به ثبت نام اتباع خارجه (افغان) در این آموزشگاه نیستیم.”جالب آن‌جاست که نواده‌های محترم کورش کبیر، منظورشان را از اتباع خارجه داخل پرانتز نوشته‌اند تا مبادا مدیر دبستان دچار اشتباه شود و از ثبت نام اتباع سوئیس، سوئد، دانمارک و … ممانعت به عمل آوَرد!… پاسخ کلاغ به آن‌ها و بسیاری دیگر، امّا یک دهن‌کجی آشکار است… دهن‌کجی آشکار کلاغ، اختصاص یک شماره به “ویژه‌نامه افغانستان” است. با این کار، خودمان را تضمین می‌کنیم. ریشه‌های تبعیض و نابرابری را در درون خودمان می‌خشکانیم و پای‌بندی اصولی‌مان را به منشور جهانی حقوق بشر نشان می‌دهیم». 3 kalagh

 

بخش داستان افغانستان، آغازگر این ویژه‌نامه است که در آن، با این داستان‌ها روبه‌رو می‌شوید: «مرا قومندان صدا نکنید» از تقی واحدی، «و پدرم بودا شده بود» از حبیب الله صادقی، «گورکی» از  لیلا خالقی، «بمان دیگر» از زهرا نوری، «تاب» از حکیمه اخلاقی، «گردو» از نرگس زمانی، «انتقام» از زهرا زمانی و «ناقرارم، مرا جایی نگذاری» از رسول سیمیا. هم‌چنین در این بخش، به یادداشتی از ریحانه بیانی، داستان‌نویس جوان کشور برمی‌خوریم به نام: «سرگذشت داستان کوتاه در افغانستان».

در بخش شعر افغانستان، شعرهای این شاعران به چشم می‌خورد: نادیا انجمن، عارف جعفری، صادق دهقان، محمد حبیبی، عارف حسینی، رضا اسدی، رسول سیمیا، حفیظ الله شریعتی، شکریه عرفانی، علی‌مدد رضوانی، مریم احمدی، امان میرزایی، سارا محمدی، زهرا بوستانی و محمد کریمی.

در بخش سینما و تاتر هم دو نوشته درباره هنر افغانستان می‌توان دید که عبارتند از: «آنان‌که در عشق ناتوانند، می‌جنگند!» (نگاهی به فیلم سنگ صبور) نوشته مهرنوش دقیقی و «پسرهای افغان گریه نمی‌کنند!» نوشته پیتر دیس با ترجمه منادا ناطقی. هم‌چنین در بخش دیوار، مهدیس شوندی در مطلبی به نام «مدل استخوانی ما!» از هنر نقاشی رضا هزاره یاد کرده است که او را سال‌ها پیش‌تر در تهران دیده بود. این بار تابلوهایی از رضا هزاره زینت‌بخش دیوارهای کلاغ شده است.

به جز این نوشته‌ها، مانی رشتی‌پور مطلبی دارد به نام «فرانک سیبلی؛ درباره‌ی کیفیات زیبایی‌شناختی» و آرمان شجاع نیز با مطلبی به نام «پیشینی عاطفی نزد دو فرن»، مهمان خوانندگان کلاغ است. «حضور مؤثر نقش‌های فرعی در تعزیه» نوشته‌ای از مونا گلپایگانی نیز پایان‌بخش پرونده شماره سوم کلاغ (ویژه افغانستان) است.

»دانلود فایل پی.دی.اف شماره سوم کلاغ (ویژه افغانستان)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا
بستن