نخستین جشن‌واره ادبی «حماسه گل سرخ» برگزار می‌شود

روابط عمومی خانه ادبیات افغانستان: نخستین جشن‌واره ادبی «حماسه گل سرخ» برای پاس‌داشت اندیشه‌‌های عدالت‌خواهانه شهید عبدالعلی مزاری در تهران برگزار می‌شود.

hamaseh ye gol sorkh

ستاد «ما و مزاری» که چند سالی است همایش‌های اجتماعی و فرهنگی را در آستانه سال‌روز شهادت عبدالعلی مزاری و یارانش برگزار می‌کند، امسال برای نخستین بار، جشن‌واره ادبی «حماسه گل سرخ» را به صورت رقابتی اجرا می‌کند. زهرا حسین‌زاده، شاعر معاصر کشور دبیری این جشن‌واره را بر عهده دارد و ابوطالب مظفری، محمدحسین فیاض و زهرا زاهدی، داوران این همایش هستند. موضوع اصلی جشن‌واره یادشده، شهید مزاری است، ولی شعرهای شاعران در موضوع‌هایی مانند: فاجعه افشار، یاران رهبر شهید، مقاومت غرب کابل، شهید مزاری و گفتمان عدالت‌خواهی نیز  پذیرفته می‌شود.

kargah adabi

در کارگاه «ادبیات و روایت فاجعه»، محمدشریف سعیدی، شاعر، نویسنده و مترجم درباره «جایگاه رهبر شهید در جریان ادبی معاصر افغانستان» سخن می‌گوید. عنوان سخنرانی‌های روح‌الله روحانی، سلمان‌علی زکی و هادی رحمانی نیز به ترتیب عبارت است از: «تصویر فاجعه و رهایی در شعر پسامزاری»، «شعر مقاومت و روایت ضعیف از فاجعه» و «اخلاق روایت».

kargah honari

در کارگاه هنری «تصویر و روایت فاجعه» که با حضور نصرالله پیک، فیلم‌بردار و مستندساز برگزار می‌شود، احمد اَلَستی، استاد دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و روح‌الله کاظمی سخن می‌گویند. «کاتب هم‌چون فرشته تاریخ»، نام کارگاه تاریخی همایش «ما و مزاری» است که در آن، علی امیری، نویسنده و پژوهشگر به «نسبت تاریخ و امر سیاسی از نظر کاتب» می‌پردازد و «کاتب هم‌چون فرشته تاریخ»، عنوان سخنرانی حسن‌رضا خاوری، نویسنده و پژوهشگر فلسفه تعیین شده است. داوود هزاره، دانش‌پژوه روان‌شناسی از «بازخوانی تروما در قاب پنجره شکسته» بحث می‌کند و عیسی نوری، کارشناس ارشد علوم سیاسی در قالب مبحث «تذکر الانقلاب: روایت فروپاشی» و عبدالله محمدی، کارشناس ارشد علوم اجتماعی در چارچوب بحث «سراج: روایت اقلیم فاجعه»، دو اثر فیض‌محمد کاتب، تاریخ‌نگار بزرگ کشور را بررسی می‌کنند.

kargah tarikhi

«روایت و مقاومت غرب کابل»، نام کارگاه سیاسی ـ اجتماعی است که در آن، یحیی وقار، «تأثیر منطق مقاومت بر فرهنگ سیاسی افغانستان» را بررسی می‌کند و حسن‌زاده یکاولنگی به این پرسش می‌پردازد که «چرا مقاومت غرب کابل در حیات سیاسی نسل آینده افغانستان مهم است؟». یوسف احمدی، پژوهشگر علوم ارتباطات از «موسیقی انتقادی هزارگی» می‌گوید و مجید محمدی، کارشناس ارشد علوم اجتماعی به «نسبت مقاومت غرب کابل با مفهوم کریتیکال (Critical)» می‌پردازد.

kargah siasi

همایش «مزاری و امکان فهم فاجعه»، از ساعت 9 صبح تا 18 عصر پنج‌شنبه 14 اسفند (حوت) 1393 در دانشگاه تهران برگزار می‌شود و کارگاه‌های اجتماعی، تاریخی، سیاسی و ادبی با حضور کارشناسان گوناگون در موضوع‌های یادشده برپا می‌گردد.

ma & mazari

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا
بستن