محمداعظم ره‌نورد زریاب در سومین گرامی‌داشت «روز جهانی داستان کوتاه» در کابل:خانه ادبیات افغانستان، جنبشی را به راه انداخته است که امیدوارم پا بگیرد و بالنده شود

روابط عمومی خانه ادبیات افغانستان: خانه ادبیات افغانستان برای سومین بار پیاپی، با برگزاری برنامه‌ای باشکوه از «روز جهانی داستان کوتاه» در کابل تجلیل کرد.

برنامه را بتول محمدی، داستان‌نویس با خوانش داستانی از مجموعه «حالا گریه نکن» اثر معصومه حسینی در بخش داستانی شروع کرد و کاوه جبران، امید حق‌بین و معصومه ابراهیمی نیز داستان‌هایشان را خواندند. در بخش دیگر برنامه، حبیب صادقی و تقی واحدی، دو داستان‌نویس جوان کشور و نیز محمداعظم ره‌نورد زریاب، داستان‌نویس پیش‌گام کشور درباره ادبیات داستانی در افغانستان سخنرانی کردند.

حبیب صادقی، نخستین سخنران این نشست ادبی بود که با مرور تاریخچه داستان کوتاه, شکل‌گیری آن در غرب و چگونگی رسیدن آن به افغانستان، از «مَخته» به عنوان قالب تولیدی جغرافیای این کشور یاد کرد که دارای خط سیر داستانی و دارنده یک‌سری عناصر داستانی است. وی با قدردانی از همه کسانی که به رشد و بالندگی داستان کوتاه در کشور کمک کرده‌اند، کارهای ساختارگرایانه محمدحسین محمدی را گشایش دریچه‌ای نو فراروی حرکت تکاملی داستان کوتاه در افغانستان برشمرد.

تقی واحدی، دومین سخنران این محفل ادبی گفت: «کارهای انجام شده در حوزه داستان کوتاه، سطحی و کم محتواست و این می‌طلبد که دیدگاه نویسندگان ما در این قسمت عمیق شود، این حوزه را یک حوزه تخصصی بپندارند و در رشد و بالندگی آن همت کنند». هم‌چنین این نویسنده به مناسب رونمایی واپسین کتابش به نام «مرا قوماندان صدا نکنید» که انتشارات تاک آن را منتشر کرده است، گفت: «به برداشت من، قوماندان این اثر دارای خصوصیت جسارت، بخشندگی و عادت خودکامگی است که با تغییر شرایط، این قهرمان به قربانی بدل می‌شود؛ چون در شرایط جدید، قوماندان بودن دیگر امتیاز و افتخار نیست و این گونه است که «مرا قوماندان صدا نکنید» متولد می‌شود».

محمداعظم ره‌نورد زریاب، سومین سخنران این نشست داستانی ضمن با اهمیت شمردن و اثرگذار بودن دهه چهل بر تاریخ ادبیات و شکل‌گیری داستان کوتاه در افغانستان، حرکت خانه ادبیات افغانستان را در برگزاری سومین روز جهانی داستان کوتاه، حرکتی ارزشی قلمداد کرد و گفت: «خانه ادبیات افغانستان، جنبشی را به راه انداخته است که امیدوارم پا بگیرد و بالنده شود».

خانه ادبیات افغانستان، سومین گرامی‌داشت «روز جهانی داستان کوتاه» در افغانستان را با رونمایی از دو کتاب جدید «مرا قوماندان صدا نکنید» نوشته تقی واحدی و «حالا گریه نکن» اثر معصومه حسینی منتشر شده به دست انتشارات تاک به پایان رساند. خانه ادبیت افغانستان این برنامه را روز آدینه، 25 دلو(حوت) 1392 خورشیدی با همکاری نهادهای فرهنگی، ادبی و هنری کشور نظیر انتشارات تاک، خانه فرهنگ افغانستان، روزنامه جامعه باز، روزنامه هشت صبح، دانشگاه ابن سینا، مرکز تعاون افغانستان و بنیاد مهرگان در تالار همایش‌های دانشگاه ابن سینا در کابل برگزار کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا
بستن