شاعران و نویسندگان افغانستان «به صرف شعر» دعوت شدند

روابط عمومی خانه ادبیات افغانستان: آیین گشایش «به صرف شعر»، نشست ادبی وزارت خارجه ایران باحضور شاعران و نویسندگان ایران و افغانستان در تالار کتاب‌خانه تخصصی وزارت خارجه ایران در تهران برگزار شد.

374830_147

ساعت پنج عصر سه‌شنبه 21 مرداد (اسد) 1393، تالار ورودی کتاب‌خانه تخصصی وزارت خارجه ایران در نیاوران تهران میزبان گروهی از شاعران و نویسندگان ایرانی و افغانستانی بود که با دعوت این وزارت‌خانه گرد هم آمده بودند تا در نخستین نشست «به صرف شعر» شرکت کنند.374829_456

گردانندگی این برنامه بر عهده ساعد باقری، شاعر و گوینده بود و موجانی، رییس کتاب‌خانه تخصصی وزارت خارجه به عنوان نخستین سخنران در جایگاه قرار گرفت و فلسفه برگزاری این نشست را برقراری ارتباط صمیمانه با حوزه تمدن ایرانی اعلام کرد.

374821_646

نشست ادبی «به صرف شعر» با شعرخوانی شاعران ادامه یافت و امید مهد‌ی‌نژاد، فاطمه سالاروند، عبدالجبار کاکایی، ناصر فیض، سید محمد بهشتی، فاطمه راکعی، حامد عسکری، سرور رجایی، جواد زه‌تاب، عبدالجواد موسوی، تکتم حسینی، غلام‌رضا طریقی، آرش شفاعی و محسن خاتمی شعر خواندند. افشین علاء شعر طنز خود برای دکتر محمدجواد ظریف را در حضور وی به خوانش گرفت. این شاعر از وزیر خارجه درخواست کرد به عیادت سیمین بهبهانی، غزل‌سرای معاصر برود که مدتی است در بیمارستان بستری است. سپس وزیر امور خارجه ایران که از نشستی سیاسی به این نشست فرهنگی آمده بود، در سخنانی کوتاه با سپاس‌گزاری از حضور ادیبان و فرهنگیان به نقش اثرگذار اهالی فرهنگ، ادب و هنر در تغییر نگرش جهان به ایران اشاره کرد و همدلی را از هم زبانی بهتر دانست. آن‌گاه سعید نایب محمدی و حمید قنبری برای حاضران عود و تنبک نواختند.

resized_681621_394

در این نشست ادبی، چهره‌های ادبی و فرهنگی از دو کشور ایران و افغانستان حضور داشتند و از خانه ادبیات افغانستان نیز صادق دهقان، مدیر؛ سرور رجایی، معاون و علی‌مدد رضوانی، عضو هیئت مدیره شرکت کرده بودند. قرار بود تنی چند از شاعران تاجیکستان هم در این نشست شرکت کنند، ولی حضور نیافتند. گفتنی است در این نشست، فرزند و همسر زریاب خویی، اسناد دیپلماتیکی را که حسن تقی‌زاده در دوران اشغال ایران به دست متفقین گرد آورده و پیش از مرگ خود در اختیار زریاب خویی قرار داده بود، با حضور کاظم بجنوردی، مدیر دایره‌المعارف اسلامی به کتاب‌خانه تخصصی وزارت خارجه ایران هدیه کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا
بستن