دیوان چهل شاعر سبک هندی به زودی منتشر می شود

خبرگزاری تسنیم: دیوان شاعران کمتر شناخته شده و ناشناخته سبک هندی در مجموعه ای ۴۰ جلدی به همت علیرضا قزوه و محمود حبیبی کسبی در دست نگارش است و ۵ جلد از این مجموعه به زودی منتشر می شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، محمود حبیبی کسبی با بیان این که در کاری مشترک با علیرضا قزوه، گزیده‌ای از اشعار سبک هندی را آماده انتشار دارند، عنوان کرد: این مجموعه آثار گزیده ای از دیوان شاعران سبک هندی است که در ایران تا به حال آثارشان منتشر نشده است و شاید اسمشان را بسیاری از شاعران هم نشنیده باشند.

وی گفت: در حال حاضر 5 دیوان شعر شهرت شیرازی، عاقل خان رازی خافی، ظفرخان احسنت، سقای بخاری و قاسم کاهی آماده چاپ است.

حبیبی با بیان این که قرار است 40 دیوان شعر از شاعران سبک هندی به صورت گزیده شعر منتشر شود، عنوان کرد: این گزیده آثار به همراه مقدمه و تحقیقی که در ابتدای کتاب ها می آید منتشر می شوند و امیدواریم تا پایان سال آینده بتوانیم این پروژه را به پایان برسانیم.

این شاعر درباره چگونگی دسترسی به منابع و اشعار این شاعران، عنوان کرد: علیرضا قزوه نسخ خطی برخی شاعران ناشناخته شعر سبک هندی را از کشور هند که تا به حال در ایران وجود نداشته را به ایران آورده است و علاوه بر آن نسخ خطی هم در کتابخانه مجلس، ملی، ملک، آستان قدس رضوی و کتابخانه دانشگاه تهران وجود دارد که هنوز بر روی آن ها کار نشده است و از این منابع هم در دیوان استفاده می کنیم.

وی ادامه داد: در تاریخ ادبیاتمان بیشتر به شاعران مطرحی که همه می شناسیم پرداخته ایم و خیلی از شعرای تاریخ ادبیات فارسی هستند که هنوز مغفول مانده اند، به خصوص شاعران دوره صفوی و سبک هندی و به همین دلیل می خواهیم این شاعران را مطرح کنیم.

حبیبی تصریح کرد: یکی از دلایل ناشناخته بودن این شاعران دور بودنشان از وطن بوده است، چرا که اغلب به دربار پادشاهان گورکانی هند می رفتند و از وطنشان دور می ماندند. به همین خاطر خیلی از آن ها آثارشان در ایران مطرح نشده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا
بستن