دکتر محمدسرور مولایی در رونمایی از کتاب «زبان فارسی افغانستان»: انتشار این کتاب، سند زنده و مستحکمی برای پویایی زبان فارسی در افغانستان است

روز هفتم ـ 3

روابط عمومی خانه ادبیات افغانستان: دکتر محمدسرور مولایی، سومین سخنران نشست رونمایی از کتاب «زبان فارسی افغانستان» با شادباش به ملت‌های افغانستان، ایران و تاجیکستان برای انتشار این کتاب  از خدمت بزرگ دکتر رواقی به فرهنگ مشترک سپاس‌گزاری کرد.

این استاد مولوی‌شناس و مثنوی‌پژوه در این نشست گفت: «ایجاد شاخه مطالعاتی در عرصه زبان فارسی افغانستان در فرهنگستان زبان و ادب فارسی ضرورت دارد. این اثر از منظر افغانستانی‌ها معنادار است و انتشار این اثر در فرهنگستان هم پیام مهمی دارد. تلقی عامه از فرهنگ و زبان افغانستانی‌ها غلط است که این اثر می‌تواند این ذهنیت غلط را اصلاح کند. به یقین، این اثر، سند زنده، مستند و مستحکمی است برای نشان دادن پویایی زبان فارسی در افغانستان».

دکتر مولایی در ادامه سخنانش افزود: «کار دکتر رواقی بر پایه نظریه علمی گونه‌شناسی مبتنی است و در روش‌های دقیق فرهنگ‌نویسی و ثبت واژگان معتبر است. ایشان از 1600 منبع افغانستانی بهره گرفته و شواهد مرجع این اثر، داستان‌هاست که با فرهنگ عامه ارتباط نزدیکی دارد. مقایسه ضمنی واژگان افغانستانی با فرارود هم انجام شده است که اهمیت کار را دوچندان می‌کند».

عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی در پایان گفت: «امیدوارم انتشار کتاب «زبان فارسی افغانستان»، تلنگری باشد به اهل زبان و فرهنگ افغانستان تا فرهنگ گویش‌های افغانستانی را گرد آورند».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا
بستن