دومین «قول و غزل» با «غزل عاشورا» جان گرفت

روابط عمومی خانه ادبیات افغانستان: دومین نشست «قول و غزل»، همایش ادبی دفتر ترانه و سرود حوزه هنری، شنبه دوم آذر (قوس) ۱۳۹۲ در تالار مهر حوزه هنری تهران برگزار شد.صادق دهقان

در این نشست که با گردانندگی سعید بیابانکی، مدیر دفتر ترانه و سرود حوزه هنری آغاز شد، دکتر اسماعیلی امینی به مؤلفه‌های صحیح تولید ترانه در حوزه‌های مذهبی پرداخت و گفت: برخی موضوعات به قدری تكرار شده است كه به نظر درست می آید، به طور مثال در فرهنگ انتظار نمی توانیم بگوییم كه چرا دیر آمدی؟ یا چرا نیامدی و نمی آیی؟ ظهور امام زمان (عج) به خواست ما نیست. و این موضوعی است که شاعران جوان باید به آن توجه زیادی کنند. گاهی مشاهده می كنیم شاعری می گوید كه شعرش را نذر كرده است و زمانی شعر را سروده كه در حالتی عرفانی بوده و شعرش به او الهام شده است. و این سخنان به این معنا است كه نباید شعرش را نقد كرد در حالی كه ما هیچ ابزاری برای ارزش یابی این نداریم كه شعر آسمانی است یا خیر و اگر موضوع شعر مقدس بوده این گونه نیست كه مصون از نقد باشد و در صورت نقد شعر ، به ائمه (ع) و موضوع شعر توهین نشده است».

امینی با اشاره به این سخن كه شعر عرصه نوآوری است، افزود: «درست است كه شاعر باید خلاقیت داشته باشد اما در حوزه شعر مذهبی خلاقیت نمی تواند در تغییر دادن واقعیت های تاریخی اتفاق بیفتد. ممكن است در اشعارمان قصه های اساطیری را تغییر بدهیم اما تاریخ را نمی توانیم تغییر دهیم. برخی كه در حوزه زبان و بیان ضعیف هستند تغییرهایی در مقتل ها و حادثه عاشورا ایجاد می كنند كه بگویند خلاقیت داشته اند در حالی كه این كار خلاقیت نیست، تحریف است. همچنین استدلال و نتیجه گیری برای مقاله و كار علمی است در حالی كه شعر حوزه عاطفه است و این گونه نگاه ها كه شعر را تبدیل به بیانیه كنیم درست نیست و این دسته آثار در نهایت چیزی به ادبیات و شعر اضافه نخواهد كرد».

دکتر پیروز ارجمند، مدیر دفتر موسیقی حوزه هنری در ادامه این نشست، بحث جلسه پیشین خود را درباره پیوند موسیقی و شعر پی گرفت و گفت: «انسان اولیه برای ارتباطات خودش به زبان رو آورده است. صداهایی كه كودكان تازه به دنیا آمده از خود تولید می كنند موسیقایی است و این تایید می كند كه خداوند موسیقی را در بدن انسان به ودیعه گذاشته است».وی با اشاره به نظریه فركتال در موسیقی، گفت: «از دیدگاه فركتال، تمام مخلوقات جهان بر اساس نظم هندسی برپا است. اگر فركتال را در موتورهای جستجوگر دنبال كنید با تعدادی طرح هندسی مواجه خواهید شد. گاهی نوازنده ها می گویند كه امروز سازم با من قهر كرده است، این موضوع درست است و به بخش هوشیار طبیعت مربوط می شود. نگرش فركتال موسیقی هم به شكل هندسی نت ها است و بر همین اساس زبان و شعر هر فرهنگ شكل می گیرد، اگر زبان ما چینی بود امروز این موسیقی را نداشتیم».

در ادامه نشست دوم قول و غزل، آلبوم موسیقایی “غزل عاشورا” تولید مركز موسیقی حوزه هنری و ساخته فریدون خشنود، با صدای محمد حشمتی رونمایی شد. هم چنین خواننده آلبوم “غزل عاشورا” آهنگ “زینب ، زینب” را خواند. در این نشست، گروهی از شاعران جوان و ترانه‌سرایان مانند حمید درویش، علی اكبر میرجعفری، محمد حسن جمشیدی، غلام رضا طریقی، داود جهان بند،سودابه مهیجی، رضا احسان پور، بی بی سمانه رضایی، صابر قدیمی، الهام صداقتی، علی داوودی و نیز صادق دهقان، شاعر عضو خانه ادبیات افغانستان شعر خواندند. در این برنامه، محمدسرور رجایی، عارف جعفری، محمدعلی سرابی، منیژه تمنا و مریم احمدی از اعضای خانه ادبیات افغانستان حضور داشتند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا
بستن