داوری هفتمین جشن‌واره «قند پارسی» برای بررسی بیش از 700 اثر ادبی آغاز شد

DSC08425 - Copy روابط عمومی خانه ادبیات افغانستان: دبیرخانه هفتمین جشن‌واره ادبی «قند پارسی» با اعلام نام شرکت‌کنندگان در این رقابت ادبی، از رشد 42 درصدی آمار داوطلبان خبر داد.

بنا بر اعلام محمدسرور رجایی، دبیر هفتمین جشن‌واره «قند پارسی»، 51 داستان‌نویس با 132  داستان و 134 شاعر با 610 شعر در این دوره از جشن‌واره «قند پارسی» شرکت کرده‌اند. به گفته رجایی، 185 شاعر و داستان‌نویس افغانستانی مقیم افغانستان، ایران، هند، اتریش، سوئد، استرالیا، بریتانیا و امریکا به جشن‌واره اثر فرستاده‌اند.

محمدسرور رجایی، مدیر خانه ادبیات افغانستان و دبیر هفتمین جشن‌واره «قند پارسی» با اعلام این آمار گفت: «در این دوره با رشد 42 درصدی در تعداد شرکت‌کنندگان روبه‌روییم که حضور داوطلبان از افغانستان نیز افزایش محسوسی داشته است. این وضعیت نشان می‌دهد با گسترش امکانات رسانه‌ای و ارتباطات اینترنتی در یک دهه گذشته در افغانستان، دسترسی و میزان توجه شاعران و نویسندگان مقیم افغانستان به این رویداد مهم ادبی بیشتر شده و این جشن‌واره از دوره پنجم به این سو کاملا در داخل افغانستان هم به عنوان مهم‌ترین مرکز رقابت ادبی تثبیت شده است».

رجایی در مورد فرآیند داوری اولیه و نهایی این دوره از جشن‌واره افزود: «پس از پایان داوری اولیه در دبیرخانه قند پارسی، داوری نهایی از هفته دوم ماه جدی (دی)، با حضور ده داور افغانستانی و ایرانی در سه بخش شعر سنتی، شعر آزاد و داستان آغاز می‌شود. در این دوره، ابوتراب خسروی، محمدحسین محمدی، خالد نویسا، مریم محبوب و مجید قیصری در بخش داستان داوری می‌کنند. محمدشریف سعیدی، پرتو نادری، محمدکاظم کاظمی، هرمز علی‌پور و اسماعیل امینی نیز داوری بخش شعر را بر عهده دارند».

مدیر خانه ادبیات افغانستان با بیان این‌که قند پارسی هفتم به یادبود جایگاه تمدنی و فرهنگی شهر باستانی «غزنین» و نکوداشت جایگاه علمی و ادبی استاد محمدواصف باختری اختصاص دارد، درباره برنامه‌های مدیریت علمی جشن‌واره در این زمینه نیز چنین گفت: «انتشار گزیده‌های شعر و داستان ششمین جشن‌واره قند پارسی، چاپ گزیده‌های غزل، نیمایی و آزاد و ترجمه‌های استاد واصف باختری، گزیده شعر شاعران برای غزنین، مجموعه مقالات برای نکوداشت استاد باختری و مجموعه گفت‌وگوهای انجام شده با باختری از برنامه‌های دبیرخانه جشن‌واره قند پارسی است که امیدواریم این مجموعه‌ها در زمان مناسب در دسترس علاقه‌مندان قرار گیرد».

خانه ادبیات افغانستان، جشن‌واره ادبی قند پارسی را که رقابت آزاد ادبی میان شاعران و نویسندگان جوان افغانستان از سراسر جهان است، با حضور گسترده اهالی فرهنگ افغانستان و ایران به صورت دوسالانه در تهران برگزار می‌کند. تاکنون شش دوره از این جشن‌واره در طول یک دهه گذشته برگزار شده است و قرار است هفتمین دوره آن در ماه اسفند (حوت) سال روان برگزار شود.

‫3 نظرها

  1. نخست با عرض سلام خدمت تمامی نوسندگان و شاعران گرانقدر و با ذوق ما که با نوشته ها وشعر های زیبای شان هفتمین جشنواره ( قند پارسی ) را رونق و جلاُ خاص بخشیدند . اما جا دارد یک تشکر ویژه از برادر بزرگوار ، فرهنگی و پرتلاش ما آقای ( محمد سرور رجایی ) بنماییم ! که مسؤلیت دبیرخانۀ این شنواره را به عهده دارد . جدا از این پروسه ایشان سال هاست در کارها و امور فرهنگی فعالیت چشمگیر دارد که از نتیجه ای زحمات ایشان نه تنها مهاجرین مقیم ایران ، که حتی بعضی کشور های اروپایی بهره مند می شوند .

  2. سلام و خسته نباشید حضور تک تک شما نویسندگان و شاعران بزرگوار و با اظهار قدردانی از کارکرد ها و تلاش های خستگی ناپذیر تان در عرصه ی ادبیات و فرهنگ، آثار بنده برای جشنواره ی قند پارسی ۷ برای بار دوم در آخرین لحظات پذیرش ارسال گردید، امید اینبار مشکل تخنیکی ردش نکند. سبز و سربلند باشید!

  3. با درود و خسته نباشید خدمت همه ی اعضای محترم خانواده ی “خانه ادبیات افغانستان” !
    پس از عرض سلام و تبسم خدمت حضرت رجایی عزیز، اینکه قرار متن بالا، شعرهایی که نسبتی به غزنین داشته باشد، برگزیده شده و به مناسبت مفتخر شدن غزنه با عنوان “پایتخت فرهنگ و تمدن جهان اسلام” در مجموعه ای گرد آمده و نشر می شود. بنابراین، شعرهایی که به نحوی بازتاب دهنده ی همین موضوع هستند، در “وب لاگ” و “فیس بوک” بنده فبلا نشر شده و در صورت لزوم ، لطف فرموده از طریق فیس بوک این حقیر را در جریان گذاشته ممنون سازید. شعرهایم را برای تان می فرستم . یا اینکه به صورت مستقیم از وب لاگ و فیس بوکم بگیرید. سپاسگزارم !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا
بستن