تغییر شروع شده است

ابوطالب مظفری

مدتی زیادی نیست که رسانه ملی نگاهش را به‌صورت ملموس به مسئله مهاجران افغانستانی تغییر داده است. چند تایی از خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها هم هستند که ویژه‌نامه‌ها یا کارویژه‌هایی را در این خصوص انجام داده‌اند. مثلا همین روزنامه‌ شهرآرا اخبار مربوط به فعالیت‌های هنری و فرهنگی مهاجران را به‌خوبی پوشش می‌دهد. این یک تغییر ملموس است.

البته نمی‌خواهم بگویم که در گذشته چنین چیزی نبوده است؛ اما حرکتی که در حال حاضر شروع شده است، توانسته آغازگر تغییر نگاه‌ها و رفتارها نسبت به مهاجران افغانستانی باشد. این موضوع به‌ خوبی نشان می‌دهد که دلسوختگان و روشنفکران ایرانی و افغانستانی متفق‌القول بر این باورند که نباید این دو کشور تا این مقدار از همدیگر بی‌خبر باشند؛ دو کشوری که هم‌زبان و هم‌کیش‌اند و اشتراکات زیادی با همدیگر دارند.

به عقیده من، شناخت اشتراکات باعث برطرف شدن سوءتفاهم‌ها می‌شود و رسانه ملی در پربینده‌ترین برنامه‌هایش یعنی«خندوانه» و «ماه عسل» قدم محکم و بزرگی برای این شناخت و تغییر دیدگاه برداشت. حضور دو نخبه و فرهیخته افغانستانی یعنی محمدکاظم کاظمی و محمدسرور رجایی و صحبت از اشتراکات و موضع آن‌ها نسبت به ایران و ایرانی، آغاز خیلی خوبی بود. البته نمی‌توان هم‌اکنون از تاثیر این برنامه‌ها مشخصا بر روی نگاه مهاجران حرف زده و آمار بدهیم. چون این کار نیاز به زمان دارد؛ اما روز پنجشنبه که همراه با چند خانواده افغانستانی در حال تماشاکردن برنامه «خندوانه» بودیم، شاهد بودم که همه از این برنامه راضی بودند و آن را تحسین می‌کردند. طبیعتا این تاثیر و تغییر از دل جمع‌های خانوادگی بیرون خواهد آمد و باید منتظر تاثیرات بزرگ‌تر آن در دل جامعهِ مهاجران باشیم.

از سوی دیگر رفتار و نگاه دوستان ایرانی‌مان هم به مهاجران افغانی، تغییر محسوسی داشته‌ است. می‌توانید بروید از خانواده‌های ایرانی که همسایه افغانستانی داشته‌اند بپرسید و ببینید در این بیست‌وچند سال چقدر رفتار و نگاهشان متحول شده است. این، نتیجه همین برنامه‌ها و تاکیدات بزرگان و فرهیختگان دو طرف است. البته تاثیر طولانی‌مدت و محسوس این برنامه‌ها جز با امتداد آن و داشتن یک برنامه مدون ممکن نیست و امیدوارم رسانه ملی و مطبوعات همچنان این جریان را پیگیری کنند.

منبع: روزنامه شهر آرای مشهد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا
بستن