«تبار و زبان مردم هزاره» در کابل نقد و بررسی شد

روابط عمومی خانه ادبیات افغانستان: دانشگاه خورشید در کابل، میزبان نشست نقد و بررسی کتاب «تبار و زبان مردم هزاره» نوشته محیی‌الدین مهدی، پژوهشگر معاصر کشور بود.

Titr Mahdi (3)

نشست نقد و بررسی کتاب «تبار و زبان مردم هزاره» اثر محیی‌الدین مهدی، پنج‌شنبه 5 قوس (آذر) 1394 با حضور شماری از فعالان فرهنگی، دانش‌جویان و دانشگاهیان در تالار فردوسی دانشگاه خورشید برگزار شد. در این نشست، افزون بر نویسنده، یعقوب یسنا، ضیا رفعت، پرتو نادری و آثار حکیمی سخن گفتند.

Titr Mahdi (1)

«تبار و زبان مردم هزاره»، واپسین اثر پژوهشی مهدی به شمار می‌رود که انتشارات امیری آن را به تازگی در کابل منتشر کرده است و رونمایی آن نیز چند هفته پیش با حضور عسکر موسوی و زهرا لطفی در دانشگاه ابن سینا برگزار شده بود.

Titr Mahdi (2)

در نشست دانشگاه خورشید، یعقوب یسنا، استاد دانشگاه، چاپ این کتاب را رویدادی مهم در تاریخ‌نویسی کشور دانست و تأکید کرد که تاریخ‌نویسی در افغانستان کاذب و جعلی است و شناختی جعلی و توهین‌برانگیز از اقوام و مردم افغانستان ارائه می‌کند. وی با اشاره به اطلس اتنوگرافی اقوام غیر پشتون در افغانستان گفت: «در این اطلس، از نشانی دولت به قوم هزاره توهین صورت گرفته بود. بنا به جعل‌های تاریخی صورت گرفته در طول زمان، این کتاب محیی‌الدین مهدی جدای از این‌که چه قدر توانسته است پاسخ علمی درباره تبار و زبان مردم هزاره ارائه کند، می‌تواند گفتمان تاریخی را نسبت به تاریخ اقوام در افغانستان تغییر بدهد و زمینه‌ساز گفتمانی تازه در فهم تاریخ اقوام به خصوص قوم هزاره شود».

Titr Mahdi (5)

ضیا رفعت، استاد دانشگاه، دیگر سخنران این نشست فرهنگی بود که با اشاره به اهمیت فرهنگی انتشار کتاب «تبار و زبان مردم هزاره»، آمدن فهرست منبع‌ها در پایان کتاب و نتیجه‌گیری پایانی را برای این کتاب ضروری دانست.

Titr Mahdi (4)

محیی‌الدین مهدی، نویسنده کتاب «تبار و زبان مردم هزاره»، آخرین سخنران برنامه بود که درباره روش تحقیقش سخن گفت و به پیشنهادهای یعقوب یسنا و ضیا رفعت پرداخت. وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: «شمار مردم هزاره در افغانستان و منطقه به مراتب بیشتر از این است که ما تصور می‌کنیم.» وی با اشاره به زادگاه خویش (ولسوالی اندراب ولایت بغلان) گفت: «اکثر قوم و خویش و مردم زادگاه من هزاره هستند.»

در ادامه این نشست، پرتو نادری و آثار حکیمی از تلاش‌های ارزش‌مند مهدی در انتشار این کتاب تحقیقی سپاس‌گزاری کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا
بستن