ارسال نامه رسمی به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران در خصوص وضعیت هنرمندان افغانستان

 

روابط عمومی خانه ادبیات افغانستان: به نقل از خبرگزاری فارس، علی‌محمد مودب از ارسال نامه‌ای رسمی به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره پیشنهاد اعطای شهروندی افتخاری به هنرمندان کشور افغانستان خبر داد.

علی‌محمد مودب شاعر و مدیرعامل موسسه فرهنگی و هنری شهرستان ادب در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات فارس، از ارسال رسمی نامه‌ای با پیشنهاد اعطای شهروندی افتخاری به هنرمندان کشور افغانستان به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد گفت: در پی استقبال وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی از این پیشنهاد، شهرستان ادب رسما نامه‌ای به دفتر ایشان ارسال کرده تا پیگیر وضعیت این هنرمندان باشیم.

وی درباره محتوای نامه و اینکه چه زمان به دفتر وزیر ارشاد ارسال شده است،‌ اظهار داشت: این نامه هفته گذشته به دفتر وزیر ارسال شده است و هم اکنون منتظر پاسخ وزیر و برگزاری جلسه‌ای در این رابطه هستیم و در این نامه به ضرورت حل مشکلات نخبگان افغانستانی در ایران پرداخته شده و در رابطه با اعطای حق شهروندی افتخاری به نخبگان افغانستان پیشنهاداتی مطرح شده است.

مودب در ادامه با اشاره به مشکلات شاعران افغان در ایران گفت: شهرستان ادب پیش از این نیز به وزیر ارشاد قبل در مورد مشکلات شاعران افغان مکاتباتی انجام داده است که در رسانه‌ها نیز منتشر شد. مشکل این است که ما شاعران و نویسندگان افغان را به راحتی از دست می‌دهیم وقتی آنها به سن رشد و استادی می‌رسند از ایران به اروپا می‌روند و این به دلیل عدم وجود ساز و کار مناسب برای ماندن آنها در کشور است.

وی افزود: بسیاری از این دوستان ترجیح می‌دهند در ایران باشند ولی هیچ قانونی برای رفع مشکل اقامت آنها وجود ندارد و به همین دلیل است که مساله اعطای امتیاز شهروندی افتخاری را برای نخبگان ادبی افغانستان مطرح کردم.

مدیر عامل موسسه شهرستان ادب اظهار داشت: این نوع برخورد در حالی است که کشورهای اروپایی در افغانستان سرمایه‌گذاری می‌کنند تا هنرمندانی را از پایه تربیت کنند. ما در ایران هنرمندان افغانستانی پرورش یافته‌ای داریم که به راحتی آنها را از دست می‌دهیم و ما در این نامه از مسئولان جدید وزارت ارشاد  درخواست کرده‌ایم که شورایی تشکیل شود تا به افراد برجسته افغانستان امتیاز شهروندی افتخاری ایرانی داده شود.

گفتنی است موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب نقش به سزایی در پرداختن و تجلیل و حمایت از هنرمندان، نویسندگان و شاعران افغانستانی داشته است و هنرمندان افغانستانی در شب شعرها و برنامه‌های این موسسه حضور پررنگی دارند. انتشار کتاب درختان تبعیدی گزیده غزل های شاعران افغانستانی  و مشارکت در برگزاری مراسم بزرگداشت شاعر شهید افغانستان عبدالقهار عاصی از جمله اقدامات این موسسه بوده است که پیشنهاد اعطای امتیاز شهروندی افتخاری برای هنرمندان افغانستان نیز موضوعی است که مدت‌ها پیش نخستین بار در این مراسم توسط مودب مطرح شد.

پس از آن، این پیشنهاد با استقبال شاعران و هنرمندان و فرهیختگان ایرانی روبرو شد که در این میان می‌توان به استقبال علی معلم دامغانی، محمدحسین جعفریان،علیرضا قزوه، ناصر فیض، سعید بیابانکی و …  بسیاری دیگر اشاره کرد.

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز چندی پیش در پاسخ به پرسش خبرنگاران در این زمینه گفته بود گفت: من این پیشنهاد را تاکنون ندیده‌ام اما اگر چنین پیشنهادی به وزارت ارشاد ارائه شود قطعا آن را بررسی کرده و حمایت لازم را به عمل می‌آوریم.

منبع خبر

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13920916001008

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا
بستن