گفت‌وگوی فارس با شاعر افغان که مستندساز شد

معرفی شهید ایرانی جهاد افغانستان در «ماموریت خدا»/ «خون شریکی» بالاترین اشتراک دو ملت

محمدسرور رجایی کارگردان مستند «ماموریت خدا» که در معرفی یک شهید ایرانی جهاد افغانستان است، گفت: «خون شریکی» بالاترین اشتراک دو ملت است که باید شهدایی که از ایران و افغانستان در کشور دیگر به شهادت رسیدند برجسته و معرفی شوند.

خبرگزاری فارس ـ راهبرد فرهنگ: محمدسرور رجایی شاعر افغانستانی است که سال‌ها در این عرصه فعالیت کرده و برای شهدای افغانستان در دفاع مقدس و شهدای ایرانی در جهاد اسلامی افغانستان در مجلات مختلف از جمله نشریه «راه» پرونده‌هایی را منتشر کرده است و اینک برای نخستین بار یکی از این شهدا به نام «شهید احمدرضا سعیدی» را در مستندی با نام «ماموریت خدا» معرفی کرده است.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی فارس، درباره ساخت این مستند گفت: من 5 سال پیش شهید سعیدی را شناختم که در جهاد اسلامی افغانستان به شهادت رسیده است.

* مردم ایران شهید سعیدی و توانمندی‌های او را نمی‌شناسند

رجایی با بیان اینکه یکی از فرمانده‌های جهادی افغانستان اسمش را به من گفت، افزود: پس از آن من به دنبال این رفتم که او را بیشتر بشناسم و بعد از مدت‌ها توانستم از طریق آشنایی به خانواده‌اش برسم و پس از آن دوستان شهید را در ایران پیدا کردم و دیدم که سفر شهید سعیدی به افغانستان یک اتفاق بی‌نظیر و قوی است که متأسفانه مغفول مانده است.

وی ادامه داد: نکته دیگر این بود که هیچ‌کس هم این شهید را نشناخته است که در سن 18 سالگی چه توانمندی‌هایی داشته است.

رجایی با اشاره به حضور در افغانستان برای تولید این مستند، تصریح کرد: وقتی پروژه را داخل ایران تکمیل کردم تصمیم گرفتم که به هر ترتیب که شده به افغانستان بروم و موضوع این شهید را در افغانستان دنبال کنم.

وی افزود: مسائلی را از دوستان و خانواده ‌اش شنیده بودم که من را برای این سفر ترغیب می‌کرد به‌ویژه که الان مزار این شهید در افغانستان مورد احترام اهالی است لذا این موضوع را دنبال کردن تا نهایتا در سال 1390 موفق شدم که سفری به افغانستان داشته باشم.

* در میان حملات طالبان برای ساخت فیلم خود را به سر مزار شهید سعیدی رساندم

رجایی با بیان اینکه با تمام مشکلاتی که سفر به محل مزار شهید سعیدی بود به آنجا رفتم، ادامه داد: علت مشکل سفر این بود که جاده مواصلاتی به «بهسود» در اختیار طالبان قرار گرفته بود و عبور از آنجا خطر مرگ داشت اما به هر نحو به سر مزار شهید رفتم و در منطقه‌ای نزدیک «بهسود» مزار ایشان را پیدا کردم و با اهالی صحبت کردم و حتی دوستان قدیمی شهید را پیدا کردم و فیلم گرفتم.

این شاعر و مستندساز افغانستانی تصریح کرد: همه این کارها برای این بود که در نهایت در بازگشت به ایران همه بدانند یک شهید مظلوم ایرانی امروز اعتبار بسیار زیادی در بین مردم افغانستان دارد و مزارش زیارتگاه مردم افغانستان از دور و نزدیک است و وظیفه‌ام را برای معرفی ایشان انجام دهم.

* روح شهید سعیدی من را در مسیر مستندسازی قرارداد و هدایت و کمک کرد

وی با بیان اینکه کار درباره این شهید یک پژوهش ساده بود و بعد به یک مستند تبدیل شد، افزود: من خودم انتظار چنین کاری را نداشتم من تنها دنبال این بودم که چند نفر از آشنایان شهید را پیدا کنم که بتوانم مختصر مصاحبه و گزارشی برای معرفی شهید منتشر کنم اما وقتی وارد کار شدم و قدم به قدم پیش رفتم احساس می‌کنم که روح شهید بزرگوار من را در این مسیر قرارداد و هدایت و کمک کرد.

رجایی با بیان اینکه حتی در بسیاری از جاهایی که من به گره برمی‌خورم به یک نوعی گره‌گشایی صورت می‌گرفت، گفت: مثلاً در هنگامه تحقیق درباره این شهید خواهرش را پیدا کردم و او گفت مادرم زنده است اما من به مدت 3 سال موفق نشدم مادر شهید را از نزدیک ببینم و با او صحبت کنم اما بعد از 3 سال در یک اتفاق خاصی پذیرفتند که من خدمت مادر شهید بروم و با ایشان نیم ساعتی صحبت کردم و بعد از آن صحبت عازم افغانستان شدم و در برگشت با خبر شدم که مادر شهید فوت کرده است.

وی افزود: مادر شهید در آن دیدار به من گفت «سلام من را به فرزندم برسان» و من آخرین پیام مادر شهید را منتقل کردم و این نکته را بر سر مزار شهید گفتم و در برگشت خوشحال بودم که بعد از سال‌ها، انتظار یک مادر شهید را برآورده می‌کنم عکس و فیلم مزار شهید را به مادرش می‌رسانم اما متأسفانه مادر شهید سعیدی به رحمت خدا رفته بود و این اتفاق نیز عاملی بود که من اصرار بیشتری بر ساخت این فیلم داشته باشم.

* علت شهادت شهید سعیدی در افغانستان

محمدسرور رجایی در ادامه این گفت‌وگو با اشاره به فعالیت‌های شهید سعیدی در افغانستان درباره نحوه شهادت وی گفت: او وقتی وارد افغانستان می‌شود به مرکز افغانستان می‌رود؛ یعنی حدود 1700 – 1800 کیلومتر داخل افغانستان با پای پیاده حرکت می‌کند و در سنگر و خط مقدم مبارزه با روس‌ها قرار می‌گیرد بعد از مدتی فرمانده متوجه توانمندی‌های شهید می‌شود و از او درخواست می‌کند که آموزش‌ها نظامی که دیده‌‌اید به مجاهدین آموزش دهید لذا شهید سعیدی نیز می‌پذیرد و او را به پایگاه اصلی مجاهدان منتقل می‌کنند.

وی افزود: با فراخوانی که می‌دهند 100 نفر از مردم منطقه برای آموزش ثبت نام می‌کنند و تقریباً دوره در حال اتمام بوده که در یکی از برنامه‌های آموزش خنثی‌سازی مین که در آخرین روز آموزش برگزار شده بوده است همه در یک منزل جمع می‌شوند در و حین توضیحات مربوط ناگهان یک مین فعال می‌شود و شهید هیچ کاری نمی‌توانسته انجام دهد.

رجایی ادامه داد: یکی از شاگردان شهید که هنوز زنده است به من گفت که تنها فریادی که شنیدم این بود که شهید گفت «خدایا جوانان اسلام را نگه‌دار» و انفجار صورت گرفت و فردی که با من صحبت کرد و در مستند هم هست یک چشم خود را از دست داده است و علی ای حال شهید سعیدی در حال آموزش کار با مین شهید شده است.

* کار بعدی‌ام درباره یکی از شهدای افغانی دفاع مقدس است

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا به سراغ چنین موضوعی برای ساخت مستند رفته است، گفت: تمام مسئولان فرهنگی ایران و افغانستان وقتی درباره دو کشور صحبت می‌کنند نگاهی به اشتراکات فرهنگی، دینی و مذهبی می‌اندازند در حالی که بزرگترین اشتراکات ما شهدای مشترک هستند که اگر این شهدایی که از کشوری در کشور دیگر به شهادت رسیدند برجسته و معرفی شوند مافوق همه اشتراکات هستند چراکه در این امر ما «خون شریکی» پیدا کرده‌ایم.

رجایی افزود: تا به حال اگر در عقیده، زمین، خاک، مسایل میراث فرهنگی و تاریخی شریک بودیم، در این دو ـ سه دهه اخیر خون ما با هم شریک شده است و در کشور همدیگر خون داده‌ایم.

این شاعر و مستندساز تصریح کرد: من در ادامه کار مستندسازی خود قصد دارم فیلم مستند شهید «رجب غلامی» را در همین زمینه بسازم.

وی افزود: این شهید از مجاهدان افغان است که در کربلای 9 در دفاع مقدس شهید شده و جریان شهادت او و شهید سعیدی خیلی به هم نزدیک است و همانطور که مزار شهید سعیدی در افغانستان مورد توجه اهالی است مزار این شهید نیز در شهر بجستان ایران هم مورد توجه شهرستان بجستان ایران است و با اینکه هیچ آشنایی در این شهر ندارد اما بدون شک 30 هزار شهروند بجستان دوستان او هستند و حتی هنگامی که یادواره شهدای بجستان را در اردیبهشت گذشته برگزار کردند با محوریت شهید غلامی بود و من آنجا گفتم امیدوارم این اتفاق در همه شهرهای ایران نیز بیافتد و شهدای افغانستانی دفاع مقدس معرفی شوند.

رجایی در پایان با بیان اینکه این اولین کار من است تاکید کرد: حتماً این مستند در چهارمین جشنواره مردمی فیلم عمار شرکت خواهد کرد.

بنابر این گزارش این مستند امروز با حضور خانواده شهید احمدرضا سعیدی و با حضور اهالی فرهنگ ایران و افغانستان ساعت 16 در تالار عمار واقع در خیابان 16 آذر پلاک 60 رونمایی می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا
بستن