هم‌زمان با تمدید فراخوان، ترکیب داوران شعر و داستان «قند پارسی» مشخص شد

 روابط عمومی خانه ادبیات افغانستان: هم‌زمان با تمدید فراخوان هشتمین جشن‌واره «قند پارسی»، ترکیب داوران افغانستانی و ایرانی بخش شعر و داستان مشخص شد.

محمدصادق دهقان، دبیر هشتمین جشن‌واره «قند پارسی» با اعلام تمدید مهلت دو هفته‌ای برای دریافت آثار شاعران و نویسندگان جوان افغانستان، از مشخص شدن ترکیب هیئت داوران این جشن‌واره خبر داد. بر اساس این خبر، داوطلبان حضور در این رقابت ادبی می‌توانند با مطالعه شرایط شرکت در این جشن‌واره، آثار خود را تا پایان روز یک‌شنبه، پانزدهم ماه قوس (آذر) 1394 به نشانی دبیرخانه بفرستند که همه جزئیات مربوط به آن در سایت خانه ادبیات افغانستان وجود دارد.

دبیر «قند پارسی» درباره زمان‌بندی برنامه‌های این جشن‌واره گفت: «پس از دریافت و دسته‌بندی آثار، داوری اولیه در دبیرخانه جشن‌واره برگزار می‌شود. سپس هیئت داوران در بخش شعر و داستان، داوری آثار را در ماه جدی (دی) پی می‌گیرند. برگزیدگان و شایستگان قدردانی در بخش‌های شعر سنتی، شعر آزاد و داستان کوتاه نیز در همایش دو روزه‌ای معرفی می‌شوند که در نیمه اول ماه حوت (اسفند) در تهران برگزار خواهد شد».

دهقان درباره هدف از برگزاری جشن‌واره «قند پارسی» افزود: «هدف اصلی خانه ادبیات افغانستان از برپایی همایش دوسالانه «قند پارسی»، شناساندن چهره‌های تازه در عرصه شعر و داستان جوان افغانستان و زنده نگه داشتن چراغ فرهنگ و ادبیات در قلمرو افغانستان و مهاجرت است. باور ما این است که ظرفیت ادبی نسل جوان کشور برای آفرینش آثار خلاقانه زیاد است، ولی به دلیل نابسامانی‌هایی مثل دوام یافتن جنگ با نیروهای تروریستی، فساد در ساختار اداری و سیاسی کشور و مهاجرت چند باره مردم به ویژه نسل جوان به خارج از کشور که دامن‌گیر افغانستان است، این ظرفیت راکد می‌ماند یا با پراکنده‌کاری هدر می‌رود. امیدوارم «قند پارسی»، دریچه‌ای باشد برای کمک به ظرفیت‌سازی در این زمینه».

مدیر خانه ادبیات افغانستان در ادامه سخنانش، به بخش ویژه «قند پارسی» اشاره کرد که به نکوداشت آصف سلطان‌زاده، داستان‌نویس معاصر افغانستان اختصاص دارد. وی در این زمینه گفت: «خانه ادبیات افغانستان از اولین دوره «قند پارسی»، رسم نیکوی گرامی‌داشت تلاش‌گران ادبی را نهادینه کرده است. امسال نیز در در بخش ویژه «قند پارسی» از جایگاه ادبی «آصف سلطان‌زاده» در ادبیات فارسی تجلیل می‌کنیم. در دوره‌های گذشته نیز از چهره ‏های برجسته ادبیات افغانستان هم‏چون محمدکاظم کاظمی، ابوطالب مظفری، محمداعظم ره‌نورد زریاب، محمدجواد خاوری، دکتر محمدسرور مولایی و استاد واصف باختری تجلیل شده است».

دبیر «قند پارسی» درباره جایگاه آصف سلطان‌زاده در ادبیات داستانی فارسی نیز گفت: «سلطان‌زاده، داستان‌نویس مطرح افغانستانی است که پس از مهاجرت به ایران و آشنایی با ادبیات داستانی معاصر ایران و نویسندگان مطرح ایرانی، داستان‌نویسی را در دنیای مهاجرت آغاز کرد. وی اکنون از نویسندگان تراز اول ادبیات داستانی فارسی است و ده کتاب داستان کوتاه و رمان از وی به دست ناشرانی مانند آگه، مرکز، نیلوفر، تاک و بی‌تا بوک در ایران، افغانستان و اروپا منتشر شده است. هم‌چنین برخی آثار سلطان‌زاده به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، عربی، دانمارکی و ایتالیایی ترجمه شده است».

مدیر خانه ادبیات افغانستان با گرامی‌‌داشت خاطره زنده‌یادان منوچهر آتشی، محمدعلی سپانلو و فتح‌الله بی‌نیاز که داوران دوره‌های قبلی این جشن‌واره بودند، ترکیب هیئت داوران هشتمین جشن‌واره «قند پارسی» را چنین اعلام کرد: «ترکیب داوران امسال در بخش داستان عبارتند از: محمدحسین محمدی، حسین فخری، منیژه باختری (داوران افغانستانی)، جواد جزینی و حسن محمودی (داوران ایرانی). ترکیب داوران بخش شعر هم چنین است: دکتر سمیع حامد، صادق عصیان و شکور نظری (داوران افغانستانی)، سعید بیابانکی و علی عبداللهی (داوران ایرانی)».

به گفته دهقان، پاس‌داشت جایگاه فرهنگی و تمدنی «بامیان باستان» و «ادبیات معاصر ایران»، دو بخش دیگر این دوره از «قند پارسی» هشتم هستند که برنامه‌های ویژه‌ای با حضور کارشناسان افغانستانی و ایرانی در نظر گرفته شده است. دبیر هشتمین جشن‌واره «قند پارسی» در پایان سخنانش، ساختار دبیرخانه این جشن‌واره را نیز به این شرح اعلام کرد: «محمدحسین فیاض، محمدسرور رجایی، عارف جعفری، زهرا زاهدی، علی‌مدد رضوانی، محمدعلی سرابی و عارف حسینی به ترتیب، عهده‌دار مدیریت‌های علمی، مالی، هنری، داخلی، اجرایی، روابط عمومی و فنی شده‌اند که اعضای خانه ادبیات آن‌ها را در ایفای این مسئولیت‌ها یاری می‌رسانند. شورای علمی، کمیته نظارت بر داوری و کمیته نظارت مالی نیز از دیگر ارکان دبیرخانه قند پارسی هستند».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا
بستن