نشست ادبی «دُرّ دری» با موضوع شعر مهاجرت برگزار شد

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، نشست ادبی شاعران افغانستان با حضور «فضل الله زرکوب» شاعر افغان مقیم دانمارک و «علی مدد رضوانی» شاعر مهاجر مقیم تهران در «مؤسسه فرهنگی دردری» در مشهد برگزار شد.
13930608000315_PhotoL
«محمد کاظم کاظمی»، شاعر برجسته افغانستان در این مراسم ضمن بیان پیشینه فعالیت‌های ادبی فضل الله زرکوب وی را یکی از بنیان‌گذاران انجمن شاعران مهاجر افغانستان در سال‌های دهه 60 در مشهد بر شمرد و گفت: فضل الله زرکوب به همراه مرحوم «سعادتملوک تابش» از نخستین اشخاصی بودند که با داشتن تحصیلات آکادمیک در رشته ادبی پشتوانه شعر مهاجرت شدند و نخستین انجمن ادبی شاعران افغانستان را در مشهد تأسیس کردند.

13930608000324_PhotoL
کاظمی در ادامه افزود: فضل الله زرکوب از نخستین دانشجویانی بود که در سال 1355 خورشیدی پس از دریافت مدرک لیسانس از دانشگاه کابل و در سال 1359 موفق به دریافت فوق لیسانس در رشته زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه فردوسی مشهد شد و رساله تحصیلی وی با عنوان بررسی شعر مقاومت افغانستان یکی از منابع مهم برای محققان ادبی محسوب می‌شود.
در ادامه این مراسم فضل الله زرکوب ضمن ابراز خشنودی از حضور در مشهد، در جمع شاعران ایران و افغانستان به قرائت اشعار خود پرداخت.
13930608000317_PhotoL
فضل الله زرکوب

در بخش دیگری از این مراسم «سید ابوطالب مظفری»، شاعر صاحب‌نام افغانستان در مورد ویژگی‌های شعر مهاجرت که مهم‌ترین شاخصه شعر علی مدد رضوانی نیز محسوب می‌شود، مطالبی را بیان نمود و گفت: شعرهای علی مدد رضوانی زبان روایی و ساده‌ای دارد و در شعرهای مهاجرت، شخصیت را در یک موقعیت دراماتیک قرار می‌دهد و از وضعیت خاص او سخن می‌گوید و این به دوره دوم شعر مهاجرت ما نزدیک است که شاعرانی چون «سید ضیا قاسمی» و چند نفر دیگر در آن قرار دارند.
13930608000325_PhotoL
مظفری در ادامه ضمن اشاره به برخی دیگر از ویژگی‌های شعر رضوانی افزود: در شعرهای این نسل درک دردهای مهاجرت بیشتر حس می‌شود در حالی که در شعر شاعران نسل اول مهاجرت بیشتر احساس دوری از وطن سنگین است.

علی مدد رضوانی شاعر افغان مقیم تهران نیز در ادامه مراسم اشعاری با محوریت مهاجرت خواند که با استقبال حضار مواجه شد.
13930608000320_PhotoLدر بخش های مختلف این نشست، شاعرانی از ایران و افغانستان به خواندن اشعار خود پرداختند.

منبع:

خبرگزاری فارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا
بستن