معاون وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان در دیدار با هیئت بلندپایه ایرانی در کابل: با تکیه بر مشترکات فرهنگی به یکدیگر نزدیک‌تر می شویم

به گزارش روابط عمومی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نخستین نشست مشترک هیات چاپ و نشر ایران و افغانستان با حضور سید عباس صالحی، معاون امور فرهنگی، مصدق خلیلی، معاون وزیر فرهنگ افغانستان و جمعی از ناشران ایران و افغانستان صبح امروز برگزار شد.

 در این نشست مشترک مصدق خلیلی، معاون وزیر فرهنگ افغانستان ضمن ابراز خرسندی نسبت به حضور هیات ایرانی در افغانستان گفت: در سال‌های گذشته در تمام زمینه‌ها از جمله حوزه نشر بنگاه‌های انتشاراتی و چاپخانه‌ها آسیب دیده‌اند، اما از سال 2001 به این سو زمینه بازسازی آهسته این صنعت فراهم شد. خوشبختانه گام‌های مهمی برداشته شده و یکی از همکاران مهم در این زمینه کشور ایران بود.

خلیلی ادامه داد: هر ساله ناشران افغان در نمایشگاه کتاب ایران شرکت می‌کنند و ناشران ما نشان دادند که کارهای بزرگی می‌شود انجام داد اما هنوز راه‌های زیادی در پیش داریم. بدون شک دو ملت ایران و افغانستان از زمان‌های دور با هم مشترکات تاریخی فرهنگی دارند و این به اندازه‌ای است که اگر کسی ایران را بشناسد افغانستان را شناخته و بالعکس.

وی تاکید کرد: ما مشاهیری داریم که یا در افغانستان زاده شده ولی در ایران مدفون هستند و همچنین بر عکس. این موضوع صادق است. ویژگی‌های بسیاری دو ملت را با یکدیگر پیوند داده و هیچ عاملی نمی‌تواند این پیوند را جدا کند. چند سال گذشته که برای بزرگداشت همایی به ایران رفتیم، به هر جای ایران  که سفر کردیم نیاز به ترجمه نداشتیم و تعدادی از دوستان ایرانی ما تعجب می‌کردند که کسی از افغانستان به ایران بیایند و مشکلی در ارتباط نداشته باشد. شاید در گوشه کنار افغانستان افرادی باشند که چنین درکی نداشته باشند و این چنین محافلی در نزدیکی دو ملت ایران قطعا موثر است.

خلیلی در ادامه سخنرانی با خواندن چند شعر درباره نزدیکی دو ملت ایران و افغانستان ادامه داد: با توجه به موارد ذکر شده زمینه‌های کلانی برای بسط روابط فرهنگی دو کشور موجود است تا دو ملت از داشته‌های فرهنگی خود آشنا شوند. امروز دانشجویان افغانی در ایران مشغول تحصیل هستند و این زمنیه‌های بیشتری برای نزدیکی دو ملت دارد.ما روز گذشته برنامه غزنی پایتخت فرهنگی جهان اسلام را داشتیم و از همان زمان فرهنگیان ایران همکاری زیادی با ما در اجرای این برنامه داشتند. سال گذشته به دعوت آقای حدادعادل به همایش غزنی و زبان فارسی به ایران رفتیم و این اسناد ماندگاری برای دو کشور و ملت هستند. تلاش می‌کنیم با توجه به مشترکات فرهنگی دو ملت روابط محکمی را ایجاد کنیم و هر روز با تکیه بر این مشترکات فرهنگی با یکدیگر نزدیک‌تر شویم.

در پایان این نشست دکتر صالحی یک شاهنامه نفیس را به دکتر مصدق خلیلی هدیه داد. وی همچنین از نمایشگاه کتاب تولیدات ناشران افغان در حاشیه برگزاری این نشست بازدید کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا
بستن