محمدسرور رجایی: تلاش‌های خانه ادبیات افغانستان همه‌جانبه است

روابط عمومی خانه ادبیات افغانستان: جشن‌واره یک دهه کوشش فرهنگی خانه ادبیات افغانستان، عصر شنبه 4 عقرب (آبان) 1392با گردهم‌آیی فرهنگیان افغانستان و ایران، در تالار مهر حوزه هنری تهران برگزار شد.

در این جشن‌واره که برای گرامی‌داشت کوشش‌های خانه ادبیات افغانستان از زمان بنیان‌گذاری آن تشکیل شده بود، محسن مؤمنی شریف، رییس حوزه هنری؛ علی‌رضا قزوه، مدیر مركز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، محمدحسین جعفریان، مدیر بخش فارسی‌زبانان حوزه هنری؛ اسدالله امیری، رایزن فرهنگی سفارت کبرای جمهوری اسلامی افغانستان و شماری از اعضای این سفارت؛ هادی سعیدی كیاسری، رییس كانون ادبیات ایران، سعید بیابانكی، مدیر دفتر ترانه و سرود حوزه هنری؛ اعضای مؤسسه فرهنگی دُرّ دَری، انجمن ادبی کلمه و شمار زیادی از اهالی فرهنگ، ادب و هنر دو کشور حضور داشتند.

سرور رجاییجشن‌واره یک دهه کوشش فرهنگی خانه ادبیات افغانستان با قرائت قرآن کریم و نواختن سرود ملی دو کشور افغانستان و ایران و با گردانندگی محمدصادق دهقان آغاز شد. آن‌گاه محمدسرور رجایی، مدیر خانه ادبیات افغانستان با خوش‌آمدگویی به مهمانان  درباره آغاز فعالیت این نهاد ادبی گفت: «خوشحالم كه خانه ادبیات افغانستان با همكاری دوستان فرهنگی مان یك دهه را پشت سر گذاشته است. در بهار سال 1373، وقتی در حلقۀ مهر شاعران و نویسندگان جوان افغانستان با مسئوليت آقاي علي يعقوبي (شاهد)، اولين ويژه‌نامه نقد شعر شاعران این حلقه، در حوزه هنری کپی گرفته شد و دست به دست گشت، ناخودآگاه، بنیان «خانه ادبیات افغانستان» گذاشته شد. نه سال بعد، جمعی از همین شاعران و نويسندگان جوان افغانستان كه مكاني جز نمازخانه حوزه هنري برای برگزاری جلسات ادبی‏شان نداشتند، گرد هم آمدند تا تلاشی نو آغاز کنند. از این رو، خانه ادبیات افغانستان را در تاریخ 16/4/1382 بنیاد گذاشتند تا افق‏های تازه‏ای را برای ادب، فرهنگ و هنر سرزمین خویش ترسیم کنند. بیش از یك هفته از تأسیس این نهاد نگذشته بود كه دوستانی كه به ما قول همكاری داده بودند، كنار كشیدند. با این اوصاف، امروز به خود می‌بالیم كه توانستیم كارهای فرهنگی و هنری بزرگی را انجام دهیم. البته آن جلسه هفتگی حالا هم پنج‌شنبه‌ها در تالار اندیشه حوزه هنری با اشتیاق افزون‌تر علاقه‌مندان به ادب و فرهنگ پی‌گیری می‌شود و اکنون خانه ادبیات افغانستان به مرکزی تبدیل شده است برای فعالیت‌های کلان فرهنگی، هنری و ادبی در جمع مهاجران افغانستانی در ایران».

رجایی با برشمردن شماری از تلاش‌های خانه ادبیات افغانستان در تهران و کابل چنین گفت: «برگزاري کام‌یابانه شش دوره‌ جشن‌واره بزرگ «قند پارسی» با رقابت سالم اهالی شعر و داستان، برگزاری دو دوره «جایزه ادبی نوروز» با معرفی کتاب‏های برتر رمان و داستان کوتاه در افغانستان، برگزاری چهار دوره همایش «روایت هم‌دلی»، برگزاری دو گرامی‌داشت «سال‌روز جهانی داستان کوتاه»، برگزاری «شب‌های رمان افغانستان» در آستانه یک سده داستان‌نویسی فارسی در افغانستان، راه‌اندازی نشست‌های پیوسته نقد ادبی در قالب‌های «نقد و بررسی ادبیات افغانستان»، «شب‌های کابل»، «کتاب ماه» و «نقد و بررسی ادبیات امروز افغانستان»، همگی کارهایی هستند که برای نخستین بار در تاریخ ادبیات افغانستان رخ داده‌ و کارنمای ماندگاری برای خانه ادبیات رقم زده‌اند».

مدیر خانه ادبیات افغانستان در ادامه سخنانش تصریح کرد: «انتشار کتاب با رعایت استانداردهای بین‌المللی صفحه‌آرایی و چاپ، انتشار مجله‌های تخصصی شعر و داستان به نام‌های «فرخار» و «روايت»، گرامی‌داشت جایگاه تلاش‌گران ادبی و فرهنگی و هنری در جشن‌واره‌ها و برنامه‌ها و مجله‌های ‌ادبی، توجه نظام‌مند و علمی به ادبیات پایداری و ادبیات آیینی، توجه به موسیقی فاخر افغانستان، برگزاری کلاس‌های آموزشی گوناگون و نظیر آن، نمونه دیگری از تلاش‌هایی است که خانه ادبیات در طول یک دهه گذشته انجام داده است. فعالیت‌های خانه ادبیات افغانستان به ادبیات محدود نشده و تلاش‌های هنری و فرهنگی متفاوتی را در برگرفته است تا زمینه‌ساز تعامل‌های ادبی، فرهنگی و هنری مستحکم‌تری میان اهالی فرهنگ افغانستان در درون و بیرون کشور باشد و در این میان، از پیوند این قلمرو با جامعه میزبان نیز غافل نمانده است که بررسی جایگاه خانه در افغانستان و ایران می‌تواند این ادعا را ثابت کند».

مدیر خانه ادبیات افغانستان با اعلام خبر گشایش نمایندگی این نهاد ادبی در اصفهان گفت: «در آغاز دهه دوم فعالیت‌های خانه ادبیات افغانستان، نمایندگی این خانه در اصفهان با حمایت مركز آفرینش های ادبی حوزه هنری شروع به كار كرده است كه امیدواریم این برنامه برای گسترش فرهنگ و ادبیات افغانستان، بیش و از پیش متجلی شود تا این خانه رونق بیشتری پیدا كند».

رجایی در بخش دیگری از سخنانش با سپاس‌گزاری از پشتیبانی‌های حوزه هنری در طول یک دهه گذشته افزود: «به تعبیری، خانه ادبیات افغانستان، نماینده وزارت فرهنگ افغانستان در ایران است؛ زیرا كارهای ادبی بسیاری را انجام داده و اکنون به نقطه اوج خود رسیده است. مسئولان فرهنگی كشور افغانستان و ایران با كمك و پشتكار، خانه ادبیات افغانستان را به این نقطه رساندند كه هر دو كشور برای یكدیگر احترام متقابل قائلند. امیدواریم روزی فرا برسد تا چنین جشنی را در شهر كابل برگزار كنیم و ما میزبان باشیم و میزبانان امروز ، میهمان ما باشند».

علی‌رضا قزوه و دکتر محمدسرور مولایی در جشن‌واره یک دهه کوشش فرهنگی خانه ادبیات افغانستان سخنرانی کردند و آلبوم «گل بادام» اثر عارف جعفری رونمایی شد. شاعران افغانستانی و ایران نظیر مریم احمدی، مینا نصر، محمد جعفری، سعید محمدی، زهرا زاهدی، امان میرزایی، علی‌رضا جعفری، محسن سعیدی، محمدحسین فیاض، علی‌مدد رضوانی، سارا محمدی، امیر بختیاری، حلیمه کابلی، محمود تاجیک، زهرا بوستانی، مجید باریکانی، مهدی ابوالقاسمی، ریحانه آخوندزاده، شوکت‌علی محمدی،روح‌الله روحانی، هادی سعیدی کیاسری و کبرا حسینی نیز شعرخوانی کردند. هم‌چنین در این همایش، شاعران طنزپردازی هم‌چون فرامرز ریحان‌صفت، روح‌الله احمدی، امید مهدی‌نژاد، سعید بیابانکی و علی‌رضا لبش شعر خواندند. لیلا خالقی، داستان‌نویس جوان عضو خانه نیز داستان کوتاهی خواند که با استقبال حاضران روبه‌رو شد. شاعران، نویسندگان و هنرمندان فراوانی از هر دو کشور افغانستان و ایران نظیر حسن برزیده، کارگردان سینما و تلویزیون؛ مهدی شیرزاد، فیلم‌نامه‌نویس؛ مشکین مهرگان، مدیر هنری و دستیار کارگردان، مرتضی سرهنگی، نویسنده؛ محمدمهدی میرزایی، خوش‌نویس و سلمان‌علی ارزگانی، خوش‌نویس در این برنامه شرکت کرده بودند.

در پایان این برنامه، خانه ادبیات افغانستان با قدردانی از نهادهای فرهنگی افغانستانی و ایرانی نظیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، مرکز تعاون افغانستان، دانشگاه ابن سینا، بنیاد مهرگان عمران و خانه فرهنگ افغانستان، از هیئت بنیان‌گذار و هیئت مدیره خود و شماری از اعضای فعال این نهاد ادبی با اهدای لوح سپاس قدردانی کرد. هم‌چنین گروهی از اعضای خانه ادبیات، هدیه‌ای را به پاس تلاش‌های محمدسرور رجایی در حفظ انسجام این نهاد فرهنگی در طول دهه گذشته به وی پیش‌کش کردند که این مراسم با حضور دکتر محمدسرور مولایی، دکتر هادی کیاسری، اسدالله امیری، محمدحسین فیاض و عارف جعفری انجام شد. جشن‌نامه این مراسم نیز در میان حاضران پخش گردید.

هم‌چنین در این نشست فرهنگی، فراخوان هفتمین جشن‌واره «قند پارسی» منتشر و اعلام شد که این جشن‌واره به نکوداشت مقام علمی و ادبی استاد محمدواصف باختری اختصاص دارد. هم‌چنین فهرست گروه داوران افغانستانی و ایرانی هفتمین جشن‌واره «قند پارسی» به این شرح اعلام گردید: نصرالله پرتو نادری، محمدشریف سعیدی، محمدکاظم کاظمی، هرمز علی‌پور و اسماعیل امینی در بخش شعر و محمدحسین محمدی، مریم محبوب، خالد نویسا، ابوتراب خسروی و مجید قیصری در بخش داستان. گفتنی است مهلت این فراخوان تا 15 قوس (آذر) 1392 تعیین شده است و جشن‌واره «قند پارسی» در ماه حوت (اسفند) سال روان برگزار می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا
بستن