نخستین «قول و غزل» با «عارف»
روابط عمومی خانه ادبیات افغانستان: نخستین نشست «قول و غزل»، همایش ادبی دفتر ترانه و سرود حوزه هنری، شنبه 11 عقرب (آبان) 1392 در تالار مهر حوزه هنری تهران برگزار شد.
در این نشست، سعید بیابانکی، مدیر دفتر ترانه و سرود درباره تلاشهای این دفتر در آغاز به کار این واحد ادبی و هنری سخن گفت. سپس اسماعیل امینی، شاعر و پژوهشگر ادبی و یکی از داوران هفتمین جشنواره ادبی «قند پارسی» با اشاره به اینکه نباید از شاعران و شعر اسطوره ساخت، گفت: «در جامعه هیچ کس بالاترین نخواهد بود و اگر ما شاعر هستیم هیچگاه نباید خود را برتر از دیگران بدانیم و ما در جامعه می بینیم که بسیاری از مشاغل در جامعه از ما مهمتر هستند». وی با اشاره به این که شعر دامن کبریایی ندارد، گفت: «هیچ شاعری از نقد در اشعارش مصون نیست و هیچ گاه شعری اصلح تر ازشعر دیگر شاعران نخواهد بود. شاید یک سری تعارفات اداری وجود داشته باشد، ولی هیچ شعری دامن کبریایی ندارد و می توان کلیه اشعار حتی اشعاری را که از شاعران نام آور است، به بوته نقد گذاشت».
دکتر امینی افزود: «نقد ی را علمی و دقیق بر شعر می دانیم که حرف منطقی ومستدل علمی پشتوانه اش باشد و نقد عاطفی هیچ ارزشی ندارند. در نقد شعر باید به جزئیات توجه شود و هیچ کس با هیچ کس نباید رو در بایستی داشته باشد و باید برای ما شعر از شاعر بیشتر اهمیت داشته باشد».
دکتر پیروز ارجمند، مدیر دفتر موسیقی حوزه هنری در ادامه این نشست درباره پیوند موسیقی و شعر گفت: «برای ملودیسازی بر شعر، سه شیوه مرسوم است؛ نوع اول این که شعر از پیش تعیین شده ای را بر روی آن ملودی می گذاریم. در نوع دوم، آهنگساز، ترانه و شعر خود را روی ملودی می سازد و نوع سوم آن است که این ملودی در یک زایش مداوم بین آهنگساز و ترانه سرا شکل می گیرد، مثل عارف قزوینی که شعر و ملودی را خودش می گفته است یا عاشیق های تبریز».
در ادامه جلسه، گروهی از شاعران جوان و ترانهسرایان شعر خواندند و عارف جعفری، شاعر و آهنگساز و عضو هیئت مدیره خانه ادبیات افغانستان نیز دو ترانه اجرا کرد که با استقبال حاضران در این همایش روبهرو شد.