نخستین «قول و غزل» با «عارف»

روابط عمومی خانه ادبیات افغانستان: نخستین نشست «قول و غزل»، همایش ادبی دفتر ترانه و سرود حوزه هنری، شنبه 11 عقرب (آبان) 1392 در تالار مهر حوزه هنری تهران برگزار شد.

در این نشست، سعید بیابانکی، مدیر دفتر ترانه و سرود درباره تلاش‌های این دفتر در آغاز به کار این واحد ادبی و هنری سخن گفت. سپس اسماعیل امینی، شاعر و پژوهشگر ادبی و یکی از داوران هفتمین جشن‌واره ادبی «قند پارسی» با اشاره به این‌که نباید از شاعران و شعر اسطوره ساخت، گفت: «در جامعه هیچ کس بالاترین نخواهد بود و اگر ما شاعر هستیم هیچگاه نباید خود را برتر از دیگران بدانیم و ما در جامعه می بینیم که بسیاری از مشاغل در جامعه از ما مهمتر هستند». وی با اشاره به این که شعر دامن کبریایی ندارد، گفت: «هیچ شاعری از نقد در اشعارش مصون نیست و هیچ گاه شعری اصلح تر ازشعر دیگر شاعران نخواهد بود. شاید یک سری تعارفات اداری وجود داشته باشد، ولی هیچ شعری دامن کبریایی ندارد و می توان کلیه اشعار حتی اشعاری را که از شاعران نام آور است، به بوته نقد گذاشت».

دکتر امینی افزود: «نقد ی را علمی و دقیق بر شعر می دانیم که حرف منطقی ومستدل علمی پشتوانه اش باشد و نقد عاطفی هیچ ارزشی ندارند. در نقد شعر باید به جزئیات توجه شود و هیچ کس با هیچ کس نباید رو در بایستی داشته باشد و باید برای ما شعر از شاعر بیشتر اهمیت داشته باشد».

دکتر پیروز ارجمند، مدیر دفتر موسیقی حوزه هنری در ادامه این نشست درباره پیوند موسیقی و شعر گفت: «برای ملودی‌سازی بر شعر، سه شیوه مرسوم است؛ نوع اول این که شعر از پیش تعیین شده ای را بر روی آن ملودی می گذاریم. در نوع دوم، آهنگ‌ساز، ترانه و شعر خود را روی ملودی می سازد و نوع سوم آن است که این ملودی در یک زایش مداوم بین آهنگ‌ساز و ترانه سرا شکل می گیرد، مثل عارف قزوینی که شعر و ملودی را خودش می گفته است یا عاشیق های تبریز».

در ادامه جلسه، گروهی از شاعران جوان و ترانه‌سرایان شعر خواندند و عارف جعفری، شاعر و آهنگ‌ساز و عضو هیئت مدیره خانه ادبیات افغانستان نیز دو ترانه اجرا کرد که با استقبال حاضران در این همایش روبه‌رو شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا
بستن