غرفه خانه ادبیات افغانستان در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران آغاز به کار کرد

روز اول ـ 1

روابط عمومی خانه ادبیات افغانستان: غرفه خانه ادبیات افغانستان در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، چهارشنبه10 ثور (اردی‌بهشت) 1393 با حضور مدیر، معاون، مدیر دفتر خانه در تهران، مدیر هنری، مدیر فنی و شماری از اعضای خانه ادبیات به طور رسمی گشایش یافت.

امور اجرایی، هنری و فنی مربوط به برپایی غرفه خانه ادبیات در نمایشگاه کتاب تهران از یک هفته پیش آغاز شده بود و اعضای بخش‌های اجرایی، هنری و فنی در طول این مدت برای آماده‌سازی غرفه تلاش کردند. غرفه خانه از 10 تا 20 ثور (اردی‌بهشت) 1393 در سالن افغانستان واقع در طبقه دوم شبستان مصلای تهران، پذیرای اهل قلم افغانستان، ایران و دیگر کشورهای جهان است.

عارف جعفری، مدیر دفتر خانه ادبیات افغانستان در تهران هنگام گشایش غرفه این نهاد فرهنگی و ادبی گفت: «خانه ادبیات افغانستان در طول دوران فعالیتش، همیشه در بخش برگزاری برنامه‌های ادبی و فرهنگی ویژه افغانستان در نمایشگاه کتاب با همکاری دیگر نهادهای فرهنگی، هنری و ادبی افغانستانی و ایرانی فعال بوده که امسال نیز شاهد همکاری خانه با نهادهای یادشده برای برگزاری برنامه‌های ویژه و مشترک هستیم».

مشاور مدیریت هنری خانه ادبیات افغانستان در ادامه افزود: «افغانستان سال‌هاست در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور دارد. با این حال، چند سالی است که این حضور به یاری بخش فرهنگی سفارت افغانستان و تلاش‌های رایزن فرهنگی پیشین کشورمان، آقای اسدالله امیری پررنگ‌تر شده بود. امسال نیز در نمایشگاه کتاب تهران از افغانستان به عنوان مهمان ویژه یاد می‌شود. به دست آوردن چنین جایگاهی حتما در تلاش‌های گذشته همه نهادهای فرهنگی، هنری و ادبی کشورمان ریشه دارد که در طول این سال‌ها در این نمایشگاه با عرضه آثار و انجام دادن فعالیت‌هایشان نشان دادند باید به افغانستان توجه ویژه شود.».

عارف جعفری، عضو هیئت مدیره خانه ادبیات افغانستان در بخش دیگری از سخنانش گفت: «در اوایل دهه 1380، غرفه افغانستان تنها با یک ناشر در نمایشگاه کتاب حضور می‌یافت که در همین جا باید از زحمت‌های آقای شریعتی، مدیر نشر عرفان هم تشکر کرد؛ چون قدم‌های اولیه را برای معرفی آثار مختلف اهل قلم افغانستان برداشت. انتشارات خانه ادبیات افغانستان هم در کنار دیگر ناشران کشور از سال 1388 به بعد، به طور مرتب، در نمایشگاه کتاب تهران حضور داشته است. در کنار آن، فعالیت‌های ادبی و فرهنگی مشترکی را با همکاری نهادهایی مثل رایزنی فرهنگی سفارت افغانستان در تهران، نشر عرفان، شهرستان ادب، مؤسسه دُرّ دَری و گروه‌های فرهنگی، هنری و دانشجویی پیش برده است که امسال نیز چنین برنامه‌هایی، پررنگ‌تر از گذشته و با حضور تعداد بیشتری از نهادهای همکار افغانستانی از فردا آغاز می‌شود و تا پایان نمایشگاه ادامه دارد».

مدیر دفتر خانه ادبیات افغانستان در تهران از همکاری بی‌شایبه مدیریت، معاونت، مدیریت هنری و مدیریت فنی و اعضای خانه برای برپایی آبرومندانه غرفه این نهاد فرهنگی و ادبی در نمایشگاه کتاب قدردانی کرد.

عارف جعفری که شماری از آثار موسیقایی وی نیز در غرفه خانه ادبیات در نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود، در پایان این گفت‌وگوی خبری، از انتشار ششمین اثر موسیقایی خود با کمک خانه ادبیات افغانستان خبر داد و گفت: «تا کنون پنج اثر هنری در عرصه موسیقی منتشر کرده‌ام که عبارتند از: رود، صبا مزار می‌رم، پرواز، صیاد و گل بادام. دو آلبوم دیگر هم روی دست دارم که یکی از آن‌ها را خانه ادبیات افغانستان امسال منتشر خواهد کرد».

گفتنی است در نخستین روز نمایشگاه کتاب، افسر ره‌بین، رایزن فرهنگی سفارت کبرای جمهوری اسلامی افغانستان در تهران از غرفه‌های انتشارات و نهادهای فرهنگی مستقر در سالن افغانستان بازدید کرد. اسدالله امیری، رایزن فرهنگی پیشین کشورمان نیز عصر امروز از غرفه خانه ادبیات افغانستان در تهران بازدید کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا
بستن