عقايد يك دلقك

معرفی کتاب از: زهرا نوری

 

عقايد يك دلقك

نويسنده: هاينريش بُل

مترجم: شريف لنكراني

مؤسسه انتشارات اميركبير

چاپ هشتم، تهران1392

13910428081

«عقايد يك دلقك»، يك «من ـ روايت» است و راوی، يك دلقك، يك بازيگر پانتوميم.این کتاب را هاینریش بل آلمانی در ۱۹۶۳ نوشته است؛ همان کسی که در سال1972جايزه نوبل ادبيات را از آن خود كرد.

در اين رمان، با دلقكي آشنا مي‌شويم كه بيم و اميدها و شادي‌ها و دردهايش را زير نقاب مسخرگي و دلقكي پنهان مي‌كند. این رمان، يكي از قوي‌ترين داستان‌هاي عاشقانه ادبيات جديد است كه در آن، دو انسان به اين دلیل ناكام مي‌شوند كه يكي از آن‌ها به سنت‌ها و عقايد نقلي بيش از ديگري وابسته است؛ زيرا هر كلام و هر آن‌چه حكايت مي‌شود، فوری از حكايت محض به واقعه‌اي بي‌واسطه تبديل مي‌گردد.

ماری، همسر دلقکی به نام شنیر، او را ترک کرده و به همین دلیل، شنیر دچار افسردگی شده و بیماری‌‌های همیشگی‌اش، مالیخولیا و سردرد شدت گرفته است. به همین دلیل، به مشروب پناه برده است. به قول خودش، «دلقکی که به مشروب روی بیاورد، زودتر از یک شیروانی‌ساز مست سقوط می‌کند».

او پس از افتضاحی که در یکی از نمایش‌هایش به بار می‌آورد و پایش آسیب می‌بیند، به بُن، محل زندگی‌اش (که کمتر از دو سه هفته در سال در آن جا هست) باز می‌گردد. این آدم ول‌خرجی دیگر حتی یک پنی هم ندارد. پس دفترچه تلفنش را باز می‌کند و با آشناهایش تماس می‌گیرد. در این میان، بارها به گذشته می‌رود و خاطراتش را می‌گوید. در اصل، کتاب، تک‌گویی بلندی، برساخته از «ملاحظات» (یا عقاید) آدمی سرخورده و مایه‌ گرفته از خاطره‎های شخصی است که تنها چند مکالمه تلفنی و ملاقات کوتاه پدر آن را قطع می‌کند.

HeinrichBoll002

باید دانست هاینریش تئودور بل (زاده ۲۱ دسامبر ۱۹۱۷ ـ درگذشته ۱۶ ژوئیه ۱۹۸۵) در کُلن آلمان به دنیا آمد. هم‌زمان با آغاز جنگ جهانی دوم به خدمت سربازی فراخوانده شد و تا سال ۱۹۴۵ در جبهه‌های جنگ مانند جبهه‌های شرق آلمان و فرانسه خدمت کرد. در فرانسه هم چند ماه به اسارت متفقین در آمد.

وی در سال ۱۹۴۷، اولین داستان‌های خود را چاپ کرد و با چاپ داستان «قطار به موقع رسید»، در سال ۱۹۴۹، به شهرت رسید. در ۱۹۷۱ ریاست انجمن قلم آلمان را به عهده گرفت. تا سال ۱۹۷۴ هم ریاست انجمن بین‌المللی قلم را پذیرفت. در سال ۱۹۷۲ هم توانست به عنوان دومین آلمانی، بعد از توماس مان، جایزه ادبی نوبل را از آن خود کند.

این لینک به بررسی آثار هاینریش بل می‌پردازد:

http://www.imdb.com/name/nm0127093

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا
بستن