عطش‌زُدایی با «واژه‌های تشنه»

دومین همایش ادبی واژه‌های تشنه، سوگواره‌ی شعر عاشورایی افغانستان پنجشنبه‌ی گذشته(۱۵ عقرب/آبان ۱۳۹۳) از سوی حلقه‌ی ادبی پردیس با حضور ده‌ها شاعر، نویسنده، دانشجو و استاد دانشگاه، در کابل برگزار شد. برگزارکنندگان این همایش ادبی عاشورایی، ایجاد جریان ادبی ارزشگرا و متعهد به باورهای اخلاقی ـ اعتقادی را مهم‌ترین هدف برگزاری این همایش خواندند.

vazhey_tashneh (1)_2در دومین سوگواره‌ی شعر عاشورایی واژه‌های تشنه، همچنین تقویت مبانی معرفت عاشورایی در میان شاعران و پیراستن اشعار عاشورایی از عوام‌زدگی، مورد تأکید قرار گرفت.

سخنرانان این سوگواره‌ی ادبی با تأکید بر ضرورت پالایش شعر عاشورایی از آفت عوام‌زدگی، شاعران را به انجام مطالعات گسترده در مورد مکتب عاشورا فراخواندند.

نصیراحمد واحدی از سخنرانان این همایش به جایگاه نهضت عاشورا در اشعار علامه اقبال پرداخت و با اشاره به نگاه ویژه و معرفتی اقبال به شخصیت و نهضت امام حسین، او را به عنوان یکی از شاعران الگو برای عاشوراسرایان امروز معرفی کرد.

به گفته‌ی واحدی، شاعران امروز ما به میزان پیشرفت‌های علمی و ادبی، نیازمند الگوگیری از عاشورا برای انجام مسوولیت‌های انسانی و اجتماعی خود هستند.

محمدحسین جعفریان، مدیر دفتر ادبیات فارسی‌زبانان نیز به عنوان مهمان ویژه‌ی سوگواره‌ی شعر عاشورایی واژه‌های تشنه، با مقایسه‌ای میان محتشم و دیگران، ویژگی شعر محتشم را در مواجهه‌ی عاطفی با حادثه‌ی عاشورا و تصویرگری این حادثه بیان کرد. جعفریان افزود: بعد از محتشم اما شاعران دیگر، با نقل فجیع‌تر این واقعه، بر بخش معرفتی عاشورا چشم فرو بستند و با حذف اول و آخر این کتاب، تنها قسمت‌های غم‌انگیز و عوام‌پسند آن را در سروده‌های عاشورایی خود انعکاس دادند.

به گفته‌ی مدیر دفتر ادبیات فارسی‌زبانان، با حمایت برخی جریان‌ها از عوام‌زدگی در شعر عاشورایی، این روند با تعمیم و تَسرّی فراگیر، در شعر قدرتمند‌تر شد. به باور محمدحسین جعفریان، خودداری شاعران از مطالعات عاشورایی، آنان را در این عوام‌زدگی غرق و از مسوولیت‌های اصلی خود غافل ساخت.

محمد حسین جعفریان با اشاره به نقش خواص در اصل شکل‌گیری فاجعه‌ی عاشورا که ناشی از بی‌توجهی آنان به مسوولیت‌های دینی و سیاسی خود بود، شاعران عاشورایی را به انجام مطالعاتی گسترده برای دست یافتن به معرفت عاشورایی فراخواند تا به این ترتیب زمینه‌ی تأثیرگذاری آنان به عنوان خواص جامعه بر عوام فراهم شود و از این رهگذر، همگانی‌سازی معرفت عاشورایی به عنوان هدف نهایی شاعران متعهد، به مثابه‌ی یک فرهنگ همگانی، تحقق یابد.

این برنامه با گردانندگی عبدالمالک عطش و شعرخوانی شاعرانی چون سید حکیم بینش، محمود جعفری، سید سکندر حسینی بامداد، محمد جاوید، تهماسبی خراسانی، دکتر سید علی موسوی، موسی ابراهیمی، سید زکریا راحل موسوی و… ادامه یافت.

vazhey_tashneh (2)رونمایی کتاب «بوسه بر گلوی نی»، اولین مجموعه‌ی شعر عاشورایی افغانستان که به کوشش سید سکندر حسینی بامداد فراهم شده، برنامه و دستاورد دیگر حلقه‌ی ادبی پردیس بود که در دومین همایش ادبی واژه‌های تشنه، انجام شد.

در پایان این سوگواره‌ی شعر عاشورایی که همراه با نظم و مدیریت بسیار عالی برگزار شد، به چهار نفر از شاعران بر‌تر، جوایز نقدی پانزده هزار و ده هزار افغانی همراه با تندیس و کتاب اهدا شد.

بر پایه‌ی داوری داوران دومین سوگواره‌ی شعر عاشورایی واژه‌های تشنه، آقای علی‌اکبر زاولی با احراز مقام اول، جایزه‌ی نقدی ۱۵ هزار افغانی و آقایان سید حسن مبارز و علی‌رضا جعفری، با دست یافتن همزمان به مقام دوم، هر کدام جایزه‌ی ده هزاری و آقای سید حکیم بینش که با تفاوتی بسیار اندک سوم شده بود، جایزه‌ی ده هزار افغانی به علاوه‌ی تندیس این سوگواره را از آن خود نمودند. لازم به یادآوری است که از میان شاعران برنده‌ی مقیم در بیرون از کشور، آقای سید حکیم بینش در این همایش حضور یافته و با شعرخوانی خود، حس عاشورایی خاصی به حاضران بخشید.

ashura

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا
بستن