سمینار نکوداشت ادبیات فارسی با حضور فرهنگیان افغانستان و ایران در استکهلم

یکشنبه ۲۵ مه ۲۰۱۴/ ۴ خرداد ۱۳۹۳ سمینار نکوداشت شعر و ادبیات فارسی با حضور نزدیک به شصت نفر از پژوهشگران، اساتید، دانشجویان و علاقه مندان ادبیات فارسی مقیم سوئد در محل مرکز فرهنگی ایران در استکهلم برگزار شد. در این سمینار ابتدا علی اصغر محمد خانی نویسنده و ادیب ایرانی به وضعیت شاهنامه در ایران از حیث تصحیح، تاثیر و پژوهشگران پرداخت. سپس مصطفی مستور نویسنده و رمان نویس، تصویر سازی در شاهنامه را مورد بررسی قرار داد. هر دو سخنران مورد سوال‌های متعدد حاضران قرار گرفتند و جلسه به صورت گفت‌و‌گو در مورد جنبه‌های مختلف شاهنامه فردوسی در ابعاد داخلی و بین المللی ادامه یافت.استکهلم

در بخش بعدی علیرضا کیا شاعر ایرانی مقیم سوئد اشعارش در وصف مولوی، سعدی، حافظ و فردوسی را قرائت کرد و در ‌‌نهایت هم محمد امین زواری استاد جلسات شاهنامه‌شناسی و شاهنامه خوانی مرکز فرهنگی، موضوع ایران فرهنگی در شاهنامه را به بحث گذاشت. این سمینار هر چند به مدت دو و نیم ساعت طول کشید اما سخنان جذاب سخنرانان باعث شد شرکت‌کنندگان با اشتیاق به سخنرانی‌ها گوش داده و به طرح سوالات خود بپردازند.

علی اصغر محمدخانی معاون فرهنگی و بین الملل شهر کتاب که همراه با مصطفی مستور شاعر، نویسنده و مترجم برای یک هفته در سوئد به سر می‌برند و میهمان مراکز مختلف فرهنگی سوئد هستند. این دو دوشنبه ۲۶ مه در شهر اوپسالا به سخنرانی خواهند پرداخت (Kungsangsgatan ۵ at ۵: ۰۰pm). محمدخانی و. مستور روز سه شنبه میهمان انجمن دانشجویان ایرانی استکهلم پرسیس بوده و در دانشگاه استکهلم سخنرانی می‌کنند (ساعت ۱۸ در B۵). این دو نویسنده هم چنین روز جمعه ۳۰ مه در مرکز مطالعات خاورمیانه دانشگاه لوند سخنرانی خواهند کرد (Finngatan ۱۶). در این میان محمدخانی و مستور به هدف گسترش مناسبات ادبی ایران و سوئد ملاقات‌هایی با برخی اساتید، نویسندگان و مترجمان سوئدی و ایرانی خواهند داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا
بستن