سفیر افغانستان در دیدار اعضای دبیرخانه قند پارسی با سفیر و رایزن فرهنگی افغانستان: امیدوارم خانه ادبیات افغانستان و رایزنی فرهنگی، بازوی توان‌مندی برای همدیگر باشند

روابط عمومی خانه ادبیات افغانستان: اعضای هیئت مدیره خانه ادبیات افغانستان و دبیرخانه هفتمین جشن‌واره ادبی قند پارسی در نخستین روز کاری رایزن فرهنگی جدید افغانستان در تهران، با وی دیدار کردند.

دیدار با سفیر و رایزین فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی افغانستان

مدیر و اعضای هیئت مدیره خانه ادبیات افغانستان و تنی چند از اعضای دبیرخانه قند پارسی در آستانه برگزاری هفتمین جشن‌واره ادبی قند پارسی، روز شنبه 10 حوت 1392 با نصیراحمد نور، سفیر جمهوری اسلامی افغانستان در تهران و محمدافسر ره‌بین، رایزن فرهنگی افغانستان در تهران دیدار کردند که به‌تازگی به این مقام برگزیده شده است.

محمدسرور رجایی، مدیر خانه ادبیات و دبیر هفتمین جشن‌واره قند پارسی در آغاز این دیدار با شادباش‌گویی به مناسبت آغاز به کار شاعر، نویسنده و فرهنگی معاصر افغانستان در مقام رایزنی فرهنگی کشورمان در تهران یادآور شد که خانه ادبیات افغانستان همیشه از حضور ارزش‌مند محمدافسر ره‌بین در سلسله‌ همایش‌های «شب‌های کابل» بهره برده و خشنود است که واپسین شب از «شب‌های کابل» را نیز به بررسی کارنامه علمی و ادبی ایشان اختصاص داده است.

رجایی با بیان این‌که خانه ادبیات از سال 1382 تا کنون برای فعالیت فرهنگی در افغانستان و ایران تلاش کرده و برنامه‌های فرهنگی متعددی برای آشنایی بیشتر مردم دو کشور با همدیگر سامان داده است، درباره کارهای انجام‌شده در دبیرخانه هفتمین جشن‌واره ادبی قند پارسی چنین گفت: «برنامه‌های فرهنگی خانه ادبیات افغانستان همیشه چندجانبه است و با سیاست‌های دولت افغانستان ‌هم‌سوست. در همین راستا، امسال هفتمین دوره جشن‌واره قند پارسی را برگزار می‌کنیم. این جشن‌واره اکنون به مرکزی برای فرهنگ و ادب و هنر کشورمان در ایران، افغانستان و سراسر دنیا تبدیل شده است. ما امسال از جایگاه علمی و ادبی استاد واصف باختری تجلیل می‌کنیم. امسال بیش از 700 اثر در بخش شعر و داستان از تمام دنیا به دبیرخانه رسید که شمار آثار رسیده از افغانستان بیش‌تر بود. اکنون شش ماه کار همکاران خانه ادبیات افغانستان در دبیرخانه قند پارسی به مرحله نهایی خود رسیده است».

مدیر خانه ادبیات افغانستان در ادامه سخنانش افزود: «قند پارسی هفتم در روزهای سیزدهم و چهاردهم حوت در تالار سوره حوزه هنری برگزار می‌شود و به‌جز ادبیات افغانستان، در بخش چشم‌انداز ادبیات معاصر ایران مهمان شاعران و نویسندگان ایرانی خواهیم بود. هرچند امسال نتوانستیم از حضور مهمانان تاجیکستانی بهره ببریم، در دوره‌های قبلی، دوستانی از تاجیکستان نیز مهمان ما بودند. به‌طور کلی، گرد‌ هم آوردن هم‌زبانان هم‌دل، هدفی است که خانه ادبیات کوشیده است آن را عملی کند و زبان، فرهنگ، هنر و ادب مشترک را به تمام دنیا بشناساند».

نصیر احمد نور، سفیر جمهوری اسلامی افغانستان در تهران نیز در سخنانی با خوش‌آمدگویی به هیئت مدیره خانه ادبیات افغانستان و اعضای دبیرخانه قند پارسی گفت: «حضور اعضای خانه ادبیات افغانستان در نخستین روز کاری رایزن فرهنگی، تفأل نیکی است که جناب ‌ره‌بین، کار فرهنگی را با اصحاب فرهنگ آغاز کرده است».

سفیر جمهوری اسلامی افغانستان در ادامه افزود: «بسیار خوش‌حال شدم که با گوشه‌ای از فعالیت‌های ده‌ساله این نهاد فرهنگی آشنا شدم. فعالیت فرهنگی اهل دانش و ادب افغانستانی در ایران، ضرورت جدّی است؛ زیرا دولت ما یا امکانات ندارد یا برخی افراد، قدر فرهنگ و اهل فرهنگ را نمی‌دانند، نه در داخل ‌و نه در خارج از کشور. خوش‌حالیم که فعالیت‌های شما در کشوری دارای فرهنگ مشترک از نظر ریشه‌های تاریخی صورت می‌گیرد. امیدوارم با حضور شخصیت فرهنگی کشورمان، جناب ‌ره‌بین، خانه ادبیات افغانستان، بازوی توان‌مندی برای رایزنی فرهنگی کشور باشد و رایزنی فرهنگی نیز برای خانه ادبیات چنین باشد و خانه ادبیات افغانستان، حلقه وصل رایزنی فرهنگی با دیگر نهادهای فرهنگی مهاجران افغانستانی و نهادهای فرهنگی ایران باشد».

نصیراحمد نور در بخش دیگری از سخنانش با بیان برخی مشکلات فراروی پرداختن نظام‌مند سفارت افغانستان در تهران به امور فرهنگی مهاجران افغانستانی در ایران گفت: «سفارت افغانستان در تهران فوق‌العاده شلوغ است. این مدت هم مشغول رسیدگی به امور تمدید بیش از ششصد هزار مهاجر‌یم. با این حال، سفارت هرچه در توان دارد، در خدمت شما می‌گذارد. شاید به‌زودی با وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران دیدار کنم. من و ایشان در دوره‌ای در کویت به‌طور هم‌زمان، سفیر دو کشور افغانستان و ایران بودیم و علاقه‌مندی دوطرفه وجود دارد که بر سر مسائل فرهنگی بیش‌تر تبادل نظر کنیم، بلکه برای بعضی مشکلات راه حل پیدا کنیم. شما و همکاران‌تان هم فهرستی از آن مشکلات را بیان کنید تا به نتیجه برسد».

سفیر جمهوری اسلامی افغانستان در تهران با مهم برشمردن فعالیت‌های فرهنگی در داخل و خارج افغانستان گفت: «شما در خانه ادبیات افغانستان وظیفه سنگینی بر عهده دارید. امروز مشکل اساسی کشور ما مشکل فرهنگی در همه‌ زمینه‌هاست که از فقر فرهنگی ریشه می‌گیرد. فقر فرهنگی به آن نیست که فرد سواد نداشته باشد، بلکه فقر فرهنگی حتی گریبان‌گیر کسانی است که تحصیل‌کرده‌اند. زمانی که فردی مطلبی می‌نویسد، ولی در ذهن خودش به آن باورمند نیست و در عمل به آن‌ها پای‌بند نباشد، هنوز چنین فردی را نمی‌توان شخصیت فرهنگی دانست. هم‌چنین این مشکل که تعدادی در کشور ما به انتحار فکر می‌کنند و دشمن می‌تواند انتحاری پرورش دهد، باز هم ناشی از مشکل فرهنگی است که دشمن از ضعف فرهنگی ما استفاده کرده است».

نصیراحمد نور درباره جنبه دیگری از مشکلات فرهنگی کشور افزود: «ضعف فرهنگی دیگر در کشور ما این است که سیاست‌مداران ما برای نهادینه‌کردن معیارهایی مثل شایسته‌سالاری، عدالت و تساوی کار نمی‌کنند، بلکه همگی برای کارهای شخصی تلاش می‌کنند و این ضعف فرهنگی بر فرهنگ سایه می‌اندازد. در این میان، جمعیت بزرگ تحصیل‌کرده و فرهنگ پرورش یافته در ایران امتیاز بزرگی دارند که می‌توانند با این معضل‌ها مقابله کنند. هر کسی در هر جای دنیا مهاجر شده و آن‌جا پرورش یافته است، می‌تواند به مملکت خودش خدمت کند، ولی تفاوت آنان با پرورش‌یافتگان در ایران آن است که ممکن است آنان زبان و فرهنگ خود را در آن سرزمین‌ها از دست داده باشد، ولی در ایران چنین نیست؛ زیرا همه ابعاد فرهنگ هر دو کشور یکسان و مشترک است. بسیار شادمانم که ثمره کار خانه ادبیات افغانستان در ایران خلاصه نمی‌شود. همین آثار رسیده به دبیرخانه قند پارسی نشان می‌دهد فعالیت‌های ده‌ساله‌تان به ثمر رسیده است. تلاش‌های خانه ادبیات قابل قدر است و امیدوارم در این کارزار فرهنگی بزرگ موفق باشید».

در ادامه این نشست، محمدافسر ره‌بین، رایزن فرهنگی افغانستان در تهران با سپاس‌گزاری از حضور اعضای هیئت مدیره خانه ادبیات افغانستان و اعضای دبیرخانه هفتمین جشن‌واره ادبی قند پارسی در سفارت جمهوری اسلامی افغانستان گفت: «خوش‌حالم که در جمع دوستان عزیز خانه ادبیات افغانستانم. هر وقت نام خانه ادبیات افغانستان را می‌شنوم، خدا را شکر می‌کنم که سرانجام نهادی سر بلند کرد که بی‌شائبه از زبان فارسی و فرهنگ ملی افغانستان پاس‌داری کند. از زمانی که با خانه ادبیات افغانستان آشنا شدم، آرزو داشتم خانه ادبیات بتواند ناباوری‌هایی را برطرف کند که در عرصه فرهنگی کشور وجود دارد. از شما سپاس‌گزارم که این‌همه کار گسترده را با درایت انجام داده‌اید. می‌دانید که انجام دادن کارهای فرهنگی و غیر فرهنگی در درون و بیرون کشور با هماهنگی همراه نیست. در داخل کشور، نهادهایی هستند که می‌توانند همکار و مکمّل کوشش‌های خانه ادبیات افغانستان باشند. شایسته است در عرصه تبلیغات هماهنگی بیش‌تری صورت بگیرد تا فعالیت‌های فرهنگی پوشش گسترده‌تری داشته باشد. تقاضای ما این است که خانه ادبیات این پیوندها را بیشتر سازد».دیدار با رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی افغانستان

رایزن فرهنگی افغانستان در تهران در ادامه سخنانش افزود: «خانه رسمی و سیاسی کشور ما یعنی سفارت و سفیر محترم به دلیل علاقه‌مندی‌شان به فرهنگ آماده است در زمینه تسهیل امور اداری و اجرایی شخصیت‌های فرهنگی همکاری کند. در حد توان می‌کوشیم ‌کار مشترک انجام شود‌ و برای گسترش روابط و ایجاد روابط تازه با نهادهای فرهنگی ایران همکاری می‌کنیم. دوست داریم رایزنی فرهنگی و خانه ادبیات افغانستان به عنوان دوست و عضو خانواده مشترک‌مان؛ افغانستان، همکار تمام‌عیار فرهنگی باشیم. صادقانه باید اعتراف کنم کارهای خانه ادبیات افغانستان در کشور اثرگذار بوده است. ما منشأ کار فرهنگی را عشق به زبان، فرهنگ و هویت خود می‌دانیم. در کابل نیز به عنوان یک دوست و برادر به آقای شکور نظری، مدیر دفتر خانه ادبیات در کابل گفتم که هرچند قطب‌بندی تباری و زبانی در افغانستان زیاد است، جز به خدای خود به هیچ‌کس وابسته نیستیم».

در ادامه این دیدار رسمی، دبیر هفتمین جشن‌واره ادبی قند پارسی با تشریح برنامه‌های چندگانه دو روز برگزاری این همایش بزرگ ادبی، از سفیر و رایزن فرهنگی افغانستان برای حضور و سخنرانی در جشن‌واره قند پارسی دعوت کرد.دیدار با سفیر و رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی افغانستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا
بستن