رييس فرهنگستان هنر ایران در دیدار با هیئت فرهنگي افغانستان: فاصله‌هاي جغرافيايي نمي‌تواند ما را از يكديگر دور كند

damghani

روابط عمومی خانه ادبیات افغانستان: استاد علی معلم، رييس فرهنگستان هنر ایران، شنبه 2 قوس (آذر) 1392 در ديدار با هیئت فرهنگي افغانستان ضمن ابراز خشنودي از اين دیدار گفت: «اصل خاك و خون، برگشت به نسبت‌هايي است كه بايد به آن به صورت معقول نگاه كنيم. اين اصل بر يگانگي مردمان ما، افغانستان، تاجيكستان و شهرهاي فارسي زباني كه در اقليت‏اند و برخي حتي مجبور به كوچ شده‌اند،  تاكيد دارد. همه جزء سرزمين‌هاي مشرق زميني هستيم كه فرهنگ و تاريخ يكسان دارند و فاصله‌هاي جغرافيايي نمي‌تواند ما را از يكديگر دور كند».

استاد معلم در بخشی دیگری از سخنان خود با اشاره به شاعران و بزرگاني كه در شهرهاي مختلف ايران و افغانستان و عراق مي‌زيستند، گفت: «مولوي، حافظ و سعدي و ديگر بزرگان و علما همه متعلق به فرهنگ ملت‌هاي ماست و ما بايد به گذشته شگرف و تاريخ باستاني و اساطيري مشترك خود افتخار كنيم و آن را پاس بداريم».

رييس فرهنگستان هنر ایران، دين و آيين را از ديگر مشتركات فرهنگي ميان ملت‌هاي هم‌زبان دانست و افزود: «دومين مسئله‌اي كه دشمن از آن سوءاستفاده مي‌كند، دين و آيين مشترك ميان ملت‌هاي ماست و در اين عرصه با اتحاد و همدلي مي‌توانيم پيوندهاي نابي را كه ميان‏مان وجود دارد، حفظ كنيم و به مرزهاي جغرافيايي خود توجه نكنيم. اين‌ها خاكريزهايي هستند كه مي‌توان در مقابله با دشمنان خود در آنجا سنگر بگيريم و تاريخ و فرهنگ خود را حفظ نماييم».

علي معلم دامغاني از رسانه‌ها و عصر ارتباطات به عنوان سومين مسئله‌اي كه نبايد از آن غفلت ورزيد، ياد كرد و گفت:« توجه داشته باشيد كه امروز عصر ارتباطات است و اين ابزاري است كه اگر به طور صحيح از آن استفاده نشود، مورد غفلت واقع مي‌شويم و اجازه خواهيم داد تا تبليغات دشمنان اثر سوئي بر زندگي و رفتار ما داشته باشد».

وي تقويت روحيه هنرمندان، تعهد و يگانگي را يكي از راه‌هاي مقابله با تهاجم فرهنگي شمرد و تصريح كرد: «مقصود از مسافرت‏ها كسب تجربيات و تبادلات اطلاعات است و زبان مشترك اين امكان را به ما مي‌دهد تا از دستاوردهاي يكديگر استفاده نماييم. اميدواريم در سفرهاي آتي، هنرمندان دو كشور بتوانند از تجربيات هم بهره‌مند شوند».

داوود كاظمي، مسئول گروه  فرهنگیان و هنرمندان اعزامي از افغانستان، ضمن معرفي اعضای اين هيئت به تشريح فعاليت‌هاي«اتحاديه هنرمندان معاصر افغانستان» پرداخت و گفت: «گروه حاضر متشكل از اعضا و هنرمنداني هستند كه در اين اتحاديه فعاليت دارند. شكل گيري اين اتحاديه از حدود پنج سال پيش آغاز شد كه در مراحل اوليه خود، با عنوان «نما رسانه» با مجوز از وزارت فرهنگ افغانستان آغاز به كار كرد و پس از كسب تجربيات مختلف در سال 1392 تحت عنوان «اتحاديه هنرمندان معاصر افغانستان» فعاليت‌هاي خود را به صورت تخصصي‌ با حضور چند مؤسسه فرهنگی هنری دنبال کرده است».

دكتر محمدابراهيم عارفي، رييس افغان فيلم؛ استاد فرهاد، استاد تاريخ هنر و رييس دانشكده هنرهاي زيباي كابل؛ استاد علي بابا اورنگ رييس انجمن خوش‌نويسان افغانستان؛ علی محمدی‏کیا، رییس اکادمی هنر افغانستان و شماری از هنرمندان و شاعران نیز در این دیدار حضور داشتند.

محمدابراهيم عارفي، رييس افغان فيلم در ادامه این نشست به پخش سريال‌هاي تلويزيوني ايراني در شبكه‌هاي سيماي افغانستان اشاره کرد و گفت:«ما هيچ‌گاه ايران را به عنوان كشور بيگانه نشمرديم، بلكه آن را مانند سرزمين خود فرض می‌کنیم و علاقه‌منديم به دليل داشتن فرهنگ و زبان مشترك بتوانيم تعامل بيشتري در جهت توسعه فرهنگي داشته باشيم».

سيد تقي حيدري، دبير اين اتحاديه نيز در اين نشست بر لزوم و تداوم همكاري‌هاي فرهنگي ميان دو كشور تاكيد کرد و آن را راه مقابله با تهاجم فرهنگي شمرد. در پايان اين نشست، سيد زكريا راحل، سيد حيدر احمدي و بيژن سيامك شعرهای خود را خواندند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا
بستن