رسول سیمیا: تداعی های آزاد و گریزهای فراوان به مسائل سیاسی و اجتماعی در آثار سلطان زاده دیده می شود

رسول سیمیا اولین منتقدی بود که در جایگاه حضور پیدا کرد و موضوع بحث خود را با عنوان امپرسونیسم در آثار سلطان­زاده مطرح کرد. سیمیا بعد از ارائه­ ی تاریخچه­ ی مختصری از پیدایش سبک امپرسیونیسم، به بیان ویژگی­های این سبک پرداخت و گفت: کنراد، چخوف و جویس از جمله نویسندگانی بودند که امپرسونیسم را وارد ادبیات داستانی کردند. نویسنده­ ی مجموعه داستان «پس از مرگ عیسی» گفت: وارد کردن ذهنیت و موجزنویسی از مواردی است که امپرسیونیسم وارد داستان کرد.

سیمیا گفت: همچنین نامتوالی بودن روایت یکی از ویژگی­های امپرسیونیسم در ادبیات است که در داستان­های کوتاه سلطان­زاده دیده می­شود. تداعی­های آزاد به وفور دیده می­شود و در عموم آثار سلطان­زاده گریزی به مسائل سیاسی و اجتماعی زده می­شود.

پیرنگ در داستان امپیرسیونیسم دوگونه است. حذف یا تعدیل برخی از بخش­های پیرنگ کلاسیک در داستان­های امپرسیونیسم. «داستان نقطه»، «داستان اشغال»، «تویی که سرزمینت اینجا نیست» از پیرنگ حذف استفاده کرده است و گویی بخش­هایی از داستان به لحاظ پیرنگ نیست و این برعهده­ی خود مخاطب است که بخش­هایی از حوادث را پیدا کند.

استفاده­ ی هوشمندانه و دقیق از مکان در داستان­های سلطان­ زاده

عنصر مکان در داستان­های امپرسیونیسم از ویژگی­های کلیدی در داستان­های امپرسیونیسم است که سلطان­زاده به خوبی از آن استفاده کرده است و به خدمت داستان درآورده است. نظیر توصیفی که از خانه­های روستایی در داستان «عسکرگریز» می­دهد یا در همین داستان استفاده از رودخانه­ای که چند شاخه می­شود و اشاره به چند دسته­گی اقوام و اهالی روستا در گروه­ها و حزب­های مختلف دارد.

این استفاده از مکان در داستان­های «اینک دانمارک»، «داکتر حسن»، «سِفر خروج» و … نیز به خوبی دیده می شود. در عرصه­ ی نمادپردازی هم سلطان­زاده هم به خوبی عمل کرده است. هر چند در برخی موارد افراط کرده است.

سیمیا در پایان صحبت­های خود گریزی به نحوه­ی برگزاری این گونه جلسات زد و خواستار این شد که چنین جلسه­ هایی از حالت روتین خارج شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا
بستن