دکتر محمدسرور مولایی در «شب شعر تبسم»: طالبان، یک نقاب است که می‌خواهند چهره‌اش را تطهیر کنند

Slide 1 Shab e Sher Tabassom

 پایگاه خبری حوزه هنری: دکتر محمدسرور مولایی، مدرّس دانشگاه در «شب شعر تبسم» گفت: «طالبان، یک نقاب است. آن‌ها ابزاری هستند در دست کسانی که سیاست‌بازی می‌کنند».

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری، در «شب شعر تبسم» ویژه افغانستان که شنبه دوازدهم دی 1394 در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار شد، جمع زیادی از شاعران و اهالی فرهنگ افغانستان حضور داشتند.

Sherkatkonandegan 2

در این مراسم، درباره مبارزه با تفکر طالبان و نقش ادبیات در این زمینه سخن گفته شد. در این گردهم‌آیی، دکتر محمدسرور مولایی، مدرّس دانشگاه درباره جنبه‌های گوناگون «جنبش تبسم»، مبارزه با تفکر طالبان و نقش ادبیات در این زمینه سخن گفت. وی با بیان اینکه طالبان، یک نقاب است، گفت: «آن‌ها ابزاری هستند در دست کسانی که سیاست‌بازی می‌کنند. درست در زمانی که طالبان جنایات زیادی انجام می‌دادند، بیشتر اخبار مربوط به آن‌ها با سانسور پخش می‌شد. دست این قاتل‌ها را کم‌کم از اتهاماتشان شستند، تفکر آن‌ها را عادی جلوه دادند و ما را به سکوت دل‌خواه خودشان کشاندند».

دکتر مولایی گفت: «تعجب می‌کنم این همه افرادی که از دانش سیاسی و آگاهی از تاریخ افغانستان دم می‌زنند، در آن زمان کجا بودند. ما جنگیدیم، ما قیام کردیم، ما علیه متجاوز ایستادیم و کشته دادیم و آواره شدیم، اما دیدیم کسانی که هیچ کاری نکردند و حتی خون از بینی‌شان نریخت، بر مسند قدرت نشستند».

این مدرّس دانشگاه تأکید کرد: «برای طالبان، اسلحه از آسمان ریخت، پول از همه جای دنیا برایشان فراهم شد، در حالی که دولت‌مردان ما پنهان‌کاری کردند، تصاویر خشونت‌آمیز را از تلویزیون و رسانه سانسور کردند، شست‌وشوی ذهنی را شروع کردند و گفتند که طالبان دو دسته‌اند: طالب خارجی و طالب افغان. طالب افغان هم‌وطنش را نمی‌کشد. ای کاش، این طور بود و طالب افغان، هم‌وطنش را نمی‌کشت، اما این طور نبود». وی ادامه داد: «مردم کم‌کم فهمیدند این حرف‌ها درست نیست و اعتمادشان سلب شد. با این حال، از اعلام انزجار از طالبان به جایی رسیدیم که مسئولان با طالبان بر سر میز مذاکره بنشینند. وقتی رهبران طالبان می‌گویند ما قانون اساسی را قبول نداریم، چه طور با آن‌ها مذاکره می‌شود؟ این کار یک معنا بیشتر ندارد و آن این است که به آن‌ها هویت سیاسی و قدرت بیشتر داده شود».

دکتر مولایی در پاسخ به این سؤال که چه طور به سکوت وادار شدیم، گفت: «آن‌چه نباید توجیه می‌شد، از طرف مسئولان توجیه شد و اعتراض‌ها رفته‌رفته کاهش پیدا کرد، اما دیدیم که هر چه به طالبان بیشتر احترام گذاشته شد، آن‌ها کشتار و غارت بیشتری انجام دادند». وی با اشاره به «جنبش تبسم» گفت: «این جنبش، چهره افغانستان را در ذهن دیگران هم عوض کرد. لازم است این راه را ادامه دهیم، از دل و جان با مردمی که علیه کشتار و تجاوز اعتراض می‌کنند، همراه باشیم و با قلم و هنر و ادبیات با آن‌ها همراهی کنیم تا هم‌وطنان ما در کابل بدانند که صدایشان شنیده می‌شود».

Titr Mawlayi

گفتنی است «شب شعر تبسم» به «جنبش تبسم» در افغانستان اشاره دارد. طالبان پس از گروگان‌گیری 31 مسافر از قوم هزاره در اسفند 1393 در راه زابل، هفت نفر از آنان را که شامل پیرمردان و پیرزنان و دو کودک به نام‌های «شکریه تبسم» و «شوکت‌علی» بودند، در ماه آبان امسال به صورت فجیعی سر بریدند و این رویداد سبب خشم مهارناشدنی مردم و شکل‌گیری حرکت اعتراضی به نام «جنبش تبسم» شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا
بستن