دکتر اسماعیل امینی در جشن‌واره «قند پارسی»: ذایقه مخاطبان رسانه‌های جدید، معیار ارزیابی اثر ادبی نیست

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، اسماعیل امینی شاعر و داور بخش شعر هفتمین جشنواره قند پارسی به شاعران جوان افغان چند دکتر اسماعیل امینیتوصیه کرد و گفت: بنده داور بخش شعر جشنواره بودم. آثار را خواندم از این رو به چند نکته اشاره می‌کنم. اول اینکه همه کسانی که کار هنری می‌کنند از جمله شاعران منتظر واکنش مخاطب خود هستند. حتی پیش از آفرینش اثر، ممکن است واکنش مخاطب بر اثر تاثیرگذار باشد. بخشی از مشکلی که این رسانه‌های جدید برای شعر پیش آوردند این است که این رسانه‌ها مثل اینترنت،‌ رادیو و تلویزیون مجالی برای تأمل نمی‌گذارند. مخاطبی که از اینها استفاده می‌کند مجال تأمل نمی‌یابد.

وی ادامه داد: اولا باید اثر کوتاه باشد، ثانیا شگفتی‌هایش عیان باشد. در غیر این صورت از آن می‌گذرد. این سطحی بودن در مخاطب و روی سلیقه آفریننده اثر تاثیر می‌گذارد. از این رو با انبوهی از آثار مواجه می‌شویم که نیازی به تأمل ندارد. آثاری اینچنین با اقبال مخاطب مواجه نشده و شاعر احساس شکست می‌کند. به هیچ عنوان ذائقه مخاطبان رسانه‌های جدید نمی‌تواند معیار ارزیابی اثر ادبی باشد.

به گفته این داور شمار انبوه رسانه‌های جدید کسانی هستند که کم‌تحمل هستند بنابراین شاعری که اثری می‌آفریند به هیچ عنوان نمی‌تواند متکی بر واکنش این رسانه‌ها به عنوان نقد اثر خود باشد.

امینی به نکته دوم اشاره کرد و گفت: چند سالی است که یک شیوه‌ای از نقد نویسی در مطبوعات و رسانه‌ها باب شده است که خیلی هم نظریه عمیقی نیست. اما چیزی نیست غیر از لفاظی و تکرار جملاتی که معنای روشنی ندارند. آنچه هست اگر متن ادبی و علمی است باید جملاتش با صراحت و وضوح بیان شود تا مخاطب متوجه منظور راوی شود. اما جملات بی‌معنی به معنای نقد عنوان می‌شوند و دوستان جوان مرعوب این جملات شده و دلیل را کم‌سوادی خود می‌دانند. با اطمینان می‌گویم که این گونه نوشته‌ها ژرفا و اعتبار علمی و ادبی ندارد.

وی با اشاره به اینکه به جوانان توصیه می‌کنم نقد و نوشته بزرگان نقد ادبی را بخوانند، گفت: جوانان پس از مطالعه سخن بزرگان می‌تواند مقایسه کند که سخنان آنها تا چه حد صریح است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا
بستن