دُرّ سخن دینانی

معرفی کتاب از: ریحانه بیانی

 

دُرّ سخن

(متخبی از گفتار حکیم دکتر غلام‌حسین ابراهیمی دینانی)

به اهتمام: امیر اسماعیلی

تهران، نور دانش

بهار 1393

238 صفحه

قطع پالتویی با جلد گالینگور

 دُرّ سخن (متخبی از گفتار حکیم) نوشته دکتر غلام حسین ابراهیمی دینانی

 

 

امیر اسماعیلی کتابدُرّ سخن (متخبی از گفتار حکیم دکتر غلام‌حسین ابراهیمی دینانی) را با آوردن هفت‌صد جمله فلسفی و عرفانی به زبان ساده در چهار فصل: انسان‌شناسی، گفتار فلسفی، در مقام عقل و گفتار عرفانی تنظیم کرده است. در تنظیم جملات تلاش شده حتی‌الامکان جملاتی که از نظر مفهومی به یکدیگر نزدیک هستند، کنار هم قرار گیرند. به همین سبب پیشنهاد می‌شود جملات کتاب از ابتدا و به طور پیوسته خوانده شود. در فصل‌بندی‌ها نیز ابتدا جایگاه شناخت انسان آمده است. در ادامه، نقش فلسفه و تفکر در ارتقای این جایگاه و سپس مقام عقل به عنوان خاستگاه تفکر و در نهایت، عرفان در نظر گرفته شده است.

در مقدمه کتاب چنین می‌خوانیم: «سخن زیبا، سخنی است که عقل را قانع کند. آدمی هم واجد عقل است و هم واجد احساس. پاره‌ای سخن‌ها در اقناع عقل می‌کوشند و پاره‌ای گفتارها در برانگیختن احساس. شاید بی‌وجه نباشد که گفته شود کامل‌ترین سخن‌ها آن است که هر دو جنبه وجود آدمی را قانع سازد، اما بی‌تردید، مهم‌ترین وجه سخن آن است که شنیدن آن، عقل را به تأمل وا دارد و در نهایت، به اقناع برساند».

Dr. dinani

درباره دینانی باید گفت غلام‌حسین ابراهیمی دینانی (زاده ۵دی ۱۳۱۳برابر ۲۶دسامبر ۱۹۳۴در روستای دینان، از توابع دُرچه در خمینی‌شهر اصفهان)، پژوهش‌گر فلسفه به ویژه حکمت اشراق و سهروردی است و تحصیلات حوزوی و دانشگاهی دارد.

این استاد بازنشسته گروه فلسفه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران در سال ۱۳۸۴با کتاب دفتر عقل و آیت عشق، ۱۳۸۵با کتاب درخشش ابن رشد در حکمت مشاء و ۱۳۸۹با کتاب فلسفه و ساحت سخن، برنده جایزه کتاب سال شد.

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا
بستن