دبیر هشتمین جشنواره قند پارسی: حفظ فرهنگ و ادبیات افغانستان ضروری است

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، محمد صادق دهقان عصر چهارشنبه در آیین افتتاحیه جشنواره قند پارسی با اشاره به بزرگترین گردهمایی مهاجران افغانستان، گفت: در این زمانه پر آشوب سخن از صلح و کرامت حقوق انسانی به نظر آسان اما در عمل دشوار است زیرا در این وضعیت تجلی روح می تواند ما را با هم مهربانتر کرده و راه را برای ادامه مسیر آسانتر کند.
وی با اشاره به سختی های زندگی در مهاجرت و فاصله از سرزمین مادری، گفت: آنچه در خانه ادبیات انجام می شود بر پایه آفرینش ادبیات فکری، همبستگی و همدلی انسان ها بوده است و ما بر این باوریم که افغانستان به بازسازی فرهنگی نیاز دارد لذا باید پیش زمینه ای فراهم شود تا به تعادل در جامعه برسیم.

**تجلیل از آصف سلطانی نویسنده افغانستانی
در ادامه دبیر هشتمین جشنواره قندپارسی با اشاره به زحمات واقدامات آصف سلطان زاده نویسنده افغانستانی، بیان داشت: وی شخصیتی است که جوایز معتبر و متعددی را در حوزه ادبیات بدست آورده و بر غنای فرهنگ افغانستان افزوده است.
وی افزود: سلطان زاده نویسنده خلاقی است که در دنیای غربت پیوند خود را با سرزمین مادری حفظ کرده و نماینده مطلوبی برای ادبیات افغانستان به حساب می آید.

**سفارت افغانستان از خانه ادبیات افغانستان حمایت می کند
در ادامه احمد نجم پور معاون فرهنگی سفیر افغانستان اظهارداشت: خانه ادبیات در چند سال اخیر فعالیت های بزرگی داشته که این اقدامات و فعالیت های فرهنگی آنها کمتر از مجاهدین افغانستانی نبوده و نیست.
وی اظهار داشت: سفارت افغانستان از فعالیت های خانه ادبیات حمایت می کند زیرا برای شعر و داستان جایگاه مهمی در ادبیات فارسی قائل است.
وی بیان کرد: باید فرهنگ سازی از مدارس شروع شود و کودکان از سنین کم که مستعد فراگیری هستند به سلاح فرهنگی مجهز شوند.
وی گفت: تلاش های بی سابقه دولت افغانستان و همایش های بزرگی که در بامیان برگزار شد در تاریخ فرهنگ جهان اسلام ثبت است.
نجم پور با اشاره به شرایط جنگی در افغانستان گفت: ما با داعش و طالبان در حال جنگ هستیم و دولت آنچه در توان داشته برای مبارزه با آنها به کار گرفته است ضمن اینکه باید از مسائل فرهنگی نیز جهت اعتلای افغانستان کمک بگیریم.

**جشنواره قند پارسی، جشنواره شعر جوان است
کاظم کاظمی رییس شورای فرهنگی مهاجران افغانستان، با اشاره به وضعیت شعر مهاجرین بیان کرد: جشنواره قند پارسی جشنواره شعر جوان است که در 15 سال اخیر و بعد از 11 سپتامبر 2001 به راه افتاده و ویژگی های خاصی دارد که در برخی موارد باعث بالندگی است و در برخی جهات ممکن است آسیب هایی را به همراه داشته باشد.
وی با اشاره به سختی ها و نابسامانی ها در افغانستان گفت: جریان های ادبی و فرهنگی دچار انقطاع شده و به ادبیات ضربه زده اند اما با این حال فرصت هایی را ایجاد کرده اند که افق های جدیدی را آشکار کرده است.
وی خاطرنشان کرد: ما مردمی جهانی هستیم و می توانیم از موقعیت های مختلف استفاده کرده و ادبیات را رشد بیشتری دهیم.
در ادامه محسن سعیدی، محمد افسر رهبین ، ناصر فیض ، محمد علی فاخر ، مهتاب ساحل به شعر خوانی پرداختند.
در پایان مراسم هم ضمن بزرگداشت شهر تاریخی بامیان از آصف سلطانی نویسنده افغانستانی تجلیل به عمل آمد.
منبع: خبرگزاری ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا
بستن