خط سرخ انار

 فاطمه بخشی

پنجمین نشست ادبیات داستانی «خط انار» با حضور مجید قیصری در خانه هنرمندان اصفهان و با شرکت داستان نویسان جوان افغانستان و ایران برگزار شد.

 عصر بیست و یکم بهمن نود و دو بعد از روزهای پر برف زمستانی کم کم آفتاب گرم خود نمایی می کرد. اعضای جلسه ادبی ما  همراه علاقه‏مندان ادبیات و نویسندگان جوان ایرانی در خانه هنرمندان، اصفهان برای خوانش داستان و نقد گرد‏هم  آمده بودیم

خط سرخ انار، عنوان نشست ادبی است که  اختصاص به خوانش و بررسی داستان کوتاه دارد. این برنامه که از سوی مرکز آفرینشهای ادبی حوزه هنری اصفهان برگزار می‏شود، در جلسه پنجم خود از اعضای داستان نویسی جلسه خانه ادبیات افغانستان نیز دعوت کرده بودند تا به اتفاق نویسندگان جوان اصفهانی داستان بخوانند. حوالی ساعت شانزده کم کم صندلی های سالن خانه هنرمندان اصفهان که میزبان داستان خوانی “خط سرخ انار”  بود، پُر و جلسه داستان خوانی شروع شد.

در این نشست که با موضوع ادبیات انقلاب و داستان‏خوانی با موضوع ادبیات جنگ بود، اولین نفری که از اعضای جلسه خانه ادبیات افغانستان در اصفهان به خوانش داستان دعوت شد، نگارندۀ این گزارش بود.  داستانی را که خواندم با عنوان “شما مرا خوش ندارید” بود.

«فشارش نمی دهم. می ترسم بترکد. برار شیرعلی گفته بود، نباید زیاد داغ شود. از زیر کمپل بیرون می آیم. بالشت را می کشانم و به دیوار تکیه می دهم. رویش بالا می شوم. و کلکین را که به جای شیشه، پلاستیک دارد، باز می کنم. درخت حویلی مان که شیرعلی برایم تاب جور کرده بود خشک خشک شده است و تاب هیچ شور نمی خورد. سرما به داخل می آید. می لرزم. دستم را بیرون می کنم. دانه های برف روی دستم می نشیند. سرفه های مادرکلان که بلند و بلندتر می شود را از زیر کم‍‍پلش می شنوم. صدای هق هق مادر بند میاید. از اتاق کوچکتر خانه صدا میزند: درگه را ببند….خانه یخ شد………….»

خانم فضه فکوری ، عضو دیگری از جلسات ماست که بسیار خوب می‏نویسد. او هم داستان می خواند. داستان فکوری به ماجرای یازده سپتامبر و حوادث پیرامون آن اشاره داشت. تا پایان برنامه شماری دیگری از داستان نویسان جوان ایرانی هم به داستان خوانی پرداختند.

مجید قیصری نویسنده کتاب‏های «سه دختر گل فروش»، «صلح، جنگی بود، جنگی نبود» و «نفر سوم از سمت چپ» و منتقد ادبی به بررسی و نقد داستان های خوانده شده پرداختند.

داور بخش داستان هفتمین جشنواره قند پارسی که از سوی خانه ادبیات افغانستان برگزار میشود، در باره ادبیات داستانی افغانستان گفت: «آنچه از مطالعه ادبیات افغان در زمینه جنگ نتیجه می گیریم آن است که با آمدن جنگ فقر و با آمدن فقر فحشاء گریبانگیر مردم این کشور شده است. در واقع ادبیات این کشور هم به ریشه های جنگ و هم به تبعات آن می پردازد. در پایان مراسم نیز نویسندگان با گرفتن عکس یادگاری و با تجربه ها و آشنایی هایی جدیدی  خداحافظی کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا
بستن