«تعلیق» و «یک روز بدون هندزفری»

روابط عمومی خانه ادبیات افغانستان-لیلا خالقی: در سومین نشست هفتگی تابستانی داستان خانه ادبیات افغانستان «تعلیق در داستان» تدریس شد و «یک روز بدون هندزفری» داستانی از سمیرا بیانی نقد و بررسی شد.
در بخش اول نشست، در کارگاه آموزش عناصر دو داستان، با موضوع «تعلیق در داستان» توسط خانم رحمان‌پور در مورد سه نوع تعلیق در داستان(توصیف، گفتگو و فضاسازی) تدریس و تشریح شد و بخش دوم این نشست شامل خوانش و نقد داستان و معرفی کتاب بود. سمیرا بیانی، نویسنده جوان، تازه ترین داستان خود “یک روز بدون هندزفری” را خواند.
لیلا جعفری، منتقد اصلی جلسه، با بیان نقاط قوت داستان از جمله بزنگاه خوب گفت:”این داستان در دایره داستان مدرن نمی گنجد.” هم چنین در مورد زبان داستان اظهار کرد:”زبان داستان یکدست نیست. گاهی گویش تهرانی محض و گاهی با یکی از لهجه های محلی افغانستان روایت می‌شود.” وی خاطر نشان کرد: “نقطه قوت دیگر داستان اشاره به آداب و رسوم مردم بومی است اما داستان به شدت زنانه است و سمیرا بیانی می‌تواند رمان نویس خوبی باشد چرا که روایتگری خوبی دارد.”
در ادامه جلسه حضار در مورد خروج از نظرگاه، تغییر راوی برای بهتر شدن داستان، نزدیک شدن داستان به خاطره نویسی، دلیل روایی و دیگر ابعاد مغفول مانده همچون فضاسازی، بحث و گفتگو کردند.
قسمت معرفی کتاب را لیلا خالقی برعهده داشت؛ شامل معرفی تازه ترین کتاب و بهترین کتاب از نظر معرفی کننده بود که به ترتیب کتابهای “طلسمات” نوشته جواد خاوری و “ساحره سرگردان” اثر ری برادبری نویسنده آمریکایی معرفی شد.

 

گزارش تصویری این نشست:

 

عکاس: الهه حسینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا
بستن