با حضور جمعی از علاقه‌مندان، ادبا و شاعران افغانستانی آیین افتتاحیه نهمین جشنواره قند پارسی برگزار شد

با حضور جمعی از علاقه‌مندان، ادبا، شاعران و مسئولین فرهنگی افغانستان، نهمین جشنواده قند پارسی در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری، نهمین جشنواره قند پارسی با موضوع ادبیات افغانستان، با حضور جمعی از علاقه‌مندان، ادبا، شاعران و مسئولین فرهنگی جمهوری اسلامی افغانستان در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدای برنامه، محمدصادق دهقان دبیر جشنواره قندپارسی، ضمن خیرمقدم به حاضران، وجود چنین جشنواره‌ای را پیوند عمیق فرهنگی میان فارسی‌زبانان دانست و گفت: آغاز می کنیم قندپارسی را و آرزو می‌کنیم این مراسم در زادبوم خودش یعنی افغانستان برگزار شود. گویا برای دستیابی به این آرزو راهی بسیار طولانی در پیش است.

وی ادامه داد: نسل اول و دوم مهاجران نتوانستند برای اتحاد جمعی افغانستانی‌ها کاری بکنند اما امیدواریم که این نسل تازه که قند پارسی برای آنان چیده می‌شود، اندکی آسوده‌تر از نظر امکاناتی که آنان دارند و ما نداشتیم و دغدغه‌مندتر از ما، مشکلاتی که گریبان گیر ما بود و این‌ها کمتر دچارش بودند انصاف را رعایت کنند و دردهای افغانستان را بگویند.

دبیر جشنواره قندپارسی تاکید کرد: نابرابر، نابرادری و خشونت گسترده، زیست جمعی ما را به رنج‌نامه‌ای بدل کرده که بسیار بلند و عبرت آموز است. کارنامه ما نشان می دهد از وضعیت نفی کننده حقیقت، انصاف و عدالت و اخلاق، نیازمند یک بازنگری در کل جامعه هستیم که باید زیرساخت آن را حقوق و عدالت اجتماعی ساخته باشد. بیگانه انگاری، تعصب ورزی، خشونت گرایی و نابرابری، مهرورزی وهم‌پذیری باور پیدا کند. در وضعیتی که جامعه ما گرفتار بحران هویت و معنا است تنها راه چاره باید با میراث های فکری و اندیشه ای بلند بزرگان چون مولانا، حافظ، سعدی، بیدل و ناصرخسرو آنان را هم‌زمان به روش های اندیشه و زیست جهانی شده فرابخوانیم. باید از تجربه ۴۰ سالگذشته به این نتیجه رسیده باشیم که نابرابری تنها نابرابری می آورد و نفرت فقط نفرت می آورد.

دهقان با تاکید بر اینکه ادبیات و شعر می تواند میراث گرانبهایی برای نسل های بعدی باشد، خاطرنشان کرد: با خود صادق باشیم و  بنگریم تا این لحظه آیا از نفرت و خشونت چیزی به دست آورده ایم یا خیر. تکرار کردار ناموجه گذشتگان و چشم بستن بر روش های انسان های مدرن اطراف خود جز تکرار کارنامه شکست گذشته چیزی نصیبمان نخواهد کرد. از همین رو باید بلندشویم، اتحاد خود را حفظ کنیم و برای میراث ادبی خودمان یعنی شعر، ادبیات و سخن تلاش کنیم.

پس از محمدصادق دهقان، اسدالله امیری مسئول فرهنگی ریاست جمهوری اسلامی افغانستان، که حامل پیام استاد سرور دانش معاون رئیس جمهور افغانستان بود پشت تریبون قرار گرفت و این پیام را قرائت کرد. در بخشی از این پیام آمده است: گشایش نهمین جشنواره ادبی قند پارسی را به همه دست‌اندرکاران و همه بانیان، پزوهشگران فرهنگ ادبیات و علاقه‌مندان تبریک می گویم و بسیار خوشحالم از طریق این پیام کوتاه و به زبان فارسی لحظاتی را با شما فرهنگیان هم‌کلام می شوم.

وی ادامه داد: زبان فارسی از روزگان قدیم شیرینی خاصی در میان زبان‌ها داشته و گسترش قلمرو آن در روزگاران کهن به خاطر همین شیرینی است. زبان فارسی زبان شعر و احساسات لطیف آدمی است و شاعران در انتقال معانی تلاش دارند و این شیرینی جزئی از ذات اوست. شیرنی زبان فارسی تنها در قالب و فرم آن نیست بلکه در ذات و محتوای شعر  نیز این شیرینی وجود دارد و علت جاذبه آن هم همین شیرینی و حلوات است.

مسئول فرهنگی دولت افغانستان تاکید کرد: شعر فارسی در انتقال مفاهیم بی نظیر است، مفاهیمی که از انسان فارسی زبان، انسانی نرم خو و با لطافت طبع و مدارا جو ساخته است. حوزه زبان فارسی همواره میزبان مدارا، دوستی و نزدیکی فرهنگی بوده؛ هرچند که امروز متاسفانه حوزه فرهنگ و ادبیات فارسی جدا از هم واقع شده اما احساس شاعرانه همچنان در گویندگان باقی است، ‌هنوز این قند پارسی میلیون‌ها انسان را به مهر و عاطفه فرا می خواند و میراث مشترک فارسی زبانان ما را به روزگاران وصل باز می جوید و از جدایی ها شکایت دارد.

شفق‌الله شرق، رایزین سفارت جمهوری اسلامی افغانستان، نیز در این مراسم گفت: آغاز این جشنواره را به همه ادبیان، فرهنگ دوستان و علاقه مندان به شعر و ادبیات تبریک عرض می کنم. ۹ دوره جشنواره ادبی قندپارسی نمایانگر تعهد جدی در خانه ادبیات افغانستان برای کار و زبان فاخر فارسی است. من به عنوان یک فارسی زبان به خانه ادبیات افغانستان آفرین می گویم و سپاسگزارم. زبان فارسی به عنوان سرمایه مشترک یک حوزه تمدنی سهم مهمی در اشاعه معرفت دین، رویا و عاطفه انسانی عشق فلسفه داشته است. فارسی را پاس بداریم و برنامه های این‌چنینی تلاشی است برای پاسداشت بهتر زبان فارسی.

وی ادامه داد: بزرگان زیادی از سرزمین های مختلف در حفظ این میراث قلم و قدم زده اند.  امروز خوشحال کننده است که نسل جوان فارسی زبان آثاری را خلق می کنند و به جشنواره هایی مانند قند پارسی ارسال می کنند و تعهد دارند که کاخ بلند پارسی استوار باقی بماند. عشق و علاقه به زبان فارسی تلاش و تعهدی است برای حضور زبان فارسی در عرصه علم و معرف و فناوری و خدمت به بشریت. تلاش هایی که فارسی‌زبانان جمهوری افغانستان برای حفظ زبان فارسی همواره ستودنی بوده و نشان می دهد این جریان همچنان جریان دارد.

پس از قرائت این پیام، محسن سعیدی، محمدمهدی جمالی، سمیه فصیحی، ساجده جبارپور، مهدی کاشفی، محمدمهدی احمدی و حسن نوروزی‌تباف به شعرخوانی و داستان خوانی پرداختند.

پس از استراحتی کوتاه، شوکت علی محمدی شاری رئیس انجمن کلمه و پژوهشگر حوزه ادبیات پیرامون شعر فارسی گفت: امروز بیش از هر روز دیگر شعر فارسی می تواند نجات دهنده فرهنگ ما باشد. امروز این میراث گرانبها است که باید حفظ شود و بتواند اخلاق، انسانیت و دوستی را میان همه فارسی زبانان به دور از خط‌کشی های سیاسی نشان دهد. مهاجرت از روی اجبار است و نیاز است برای بازگشت به خانه و حفظ سنت، فرهنگ و زبان خود تلاش کرد. زیرا امروز باید برای آینده برنامه ریزی کنیم و تلاش کنیم تا فرهنگ ناب فارسی زبانان به خوبی حفظ شود و این میراث برای نسل های بعدی به یادگار بماند.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی حوزه هنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا
بستن