انتقاد جعفریان از جوابیه سازمان امور دانشجویان/مگر ورود به دکترا عبور از چراغ قرمز است که اشتباه شود؟

رییس دفتر بخش فارسی زبانان حوزه هنریمحمدحسین جعفریان،‌ مدیر دفتر فارسی زبانان حوزه هنری در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ در پی انتشار جوابیه روابط عمومی سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مبنی بر دلایل اخراج قنبرعلی تابش از دانشگاه علامه طباطبایی گفت: در این اطلاعیه چند نکته وجود دارد،‌ که به نظر می‌رسد دوستان وزارت علوم خواستند، هم چنان مبهم باقی بماند و نوعی کژتابی در مفهوم ایجاد شود. برای نمونه در سطر سوم این اطلاعیه مطلبی آمده که از نادرست بودن اظهارات وی سخن می‌گوید که مشخص نیست چه بخشی از اظهارات ایشان نادرست بوده است.

وی افزود‌:‌ در بخش دیگری از این اطلاعیه آمده است که قنبرعلی تابش توسط دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها احضار شده و مجبور به ارائه توضیحات شده است،‌ که اینچنین نبوده است و  قنبرعلی تابش به دنبال تلاش محسن مومنی شریف و دوستان دیگری از حوزه هنری برای حل مشکل به این دفتر رفته است تا آن‌ها مشکلش را برطرف کنند‌. عزیزان حاضر در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها هم از او استقبال کرده و گفتند که  برای حل مشکلش کمک می‌کنند.

جعفریان ادامه داد:‌ با توجه به اینکه تابش از شاعران مهاجر خوش سابقه و وفادار به انقلاب و آرمان‌های امام بوده است،‌ دوستان نهاد نیز به کمک وی آمدند‌، اما جالب است که به هر دلیل مجموعه وزارت علوم به این نتیجه رسیده که وی از دانشگاه اخراج شود.

تاوان اشتباه کارکنان وزارت علوم را تابش باید بدهد؟

این نویسنده و مستند‌ساز با اشاره به جمله ذکر شده در اطلاعیه سازمان امور دانشجویان مبنی بر اینکه «تابش بدون طی کردن مراحل اداری و قانونی اقدام به اخذ پذیرش در مقطع دکتری در دانشگاه علامه طباطبایی کرده است»‌ گفت:‌ از همان ابتدا مطرح کرده‌اند که آقای تابش بدون طی کردن مراحل قانونی مشغول به تحصیل شده است. مگر ورود به مقطع دکترا عبور از چراغ قرمر است که کسی بتواند رد شود و بعد بگویند کار غیر قانونی کرده است. دانشجویی که یک ترم در دانشگاه تحصیل کرده است آن هم در مقطع دکترا،‌ چگونه غیر قانونی وارد شده است؟ اگر اشتباهی هم صورت گرفته باشد‌، از طرف مجموعه وزارت علوم و دانشگاه علامه طباطبایی بوده است که از ابتدا این دانشجو را پذیرش کرده‌اند و اشکالی متوجه او نیست.

وی ادامه داد: آیا یک ترم پس از تحصیل وی و پرداخت هزینه شخصی او باید تاوان اشتباه صورت گرفته توسط کارکنان وزارت علوم را بپردازد؟ اساساً‌ این مسئله چه ربطی به دانشجو دارد؟

جعفریان با اشاره به جمله دیگر این اطلاعیه با این مضمون که «آقای تابش در مدت 27 سال حاضر در ایران، طی نظر مراجع آموزش و بورسیه ایران تحصیل کرده است»، گفت: متوجه نمی‌شوم این جمله چه معنایی می‌دهد؟ من هم 47 سال از امکانات مراجع آموزشی ایران استفاده کرده‌ام،‌ این متن به گونه‌ای نوشته شده که گویا به وی بورسیه‌ای تعلق گرفته است؟ در حالیکه قنبرعلی تابش در این مدت در هیچ یک از مراکز آموزشی ایران بورسیه نشده و علی‌رغم همه خدماتی که به انقلاب و ایران کرده است،‌  هیچ کمک تحصیلی از جمهوری اسلامی ایران دریافت نکرده است. وی در دانشگاه باقر‌العلوم(ع) نیز با هزینه شخصی تحصیل کرده و در همین مقطع دکترا نیز هزینه تحصیل‌اش را پرداخت کرده است.

در تعهد تابش همین بس که در دیدارهای شعرا با رهبر انقلاب حضور داشته است

وی افزود:‌ هم‌چنین در بخش دیگری از اطلاعیه وزارت علوم آمده است «علی‌رغم اظهارت خود مبنی بر تحصیل در حوزه‌های علمیه ایران تاکنون هیچ اقدامی مبنی بر پاسخ به حسن نظر ایران نداشته و تنها سفرهایی به خارج از کشور در جهت تامین منافع خود کرده است»‌ در پاسخ به این قسمت اطلاعیه باید بگویم،‌ تابش با وجود این همه شعری که برای دفاع مقدس و انقلاب ایران سروده است،‌  با وجود حضور فعالی که در کنگره‌های شعری ایران داشته در دیدارهای رهبری حضور داشته و مورد تحسین قرار گرفته است،‌ چه کار دیگری باید انجام می‌داده تا پاسخی به حسن نظر ایران داده باشد. علاوه بر آن تمامی سفرهای وی به افغانستان برای انتقال فرهنگی جمهوری اسلامی ایران بوده که وی در آن رشد کرده است،‌ وی در شب شعرهای مختلف شرکت کرده و حضور فعال داشته است،. بنابراین سفرهایش در جهت منافع شخصی نبوده است. از طرف دیگر عزیزان منتشر کننده این جوابیه به بهانه خدمت به افغانستان وی را اخراج کرده‌اند درحالی‌که سفرهای او به افغانستان را براساس منافع شخصی عنوان می‌کنند؟ در عین حال به گونه‌ای از منابع شخصی سخن گفته‌اند که گویا وی به اروپا،‌ انگلیس و آمریکا سفر کرده است.

جعفریان هم‌چنین با اعتراض به بخش دیگری از این اطلاعیه می‌گوید: در بخش دیگری از این متن آمده است «ایشان طی نشستی با کارشناسان وزارت علوم، لزوم بازگشت خود به کشورش را به صورت کتبی اعلام داشته است تا زمینه‌ای برای خدمت به مردم مظلوم افغانستان فراهم آورد. بدیهی است که زمینه تحصیل برای وی در مقطع دکتری در سال‌های آینده فراهم خواهد شد.» ماجرا از این قرار است که رئیس انجمن دوستی ایران و افغانستان که پیگیر مشکل ادامه تحصیل تابش بود‌، به وی مژده می‌دهد که مشکلت حل شده است،‌ به وزارتخانه مراجعه کن و با آن‌ها همکاری کن. اما زمانی که تابش مراجعه می‌کند،‌ با فردی مواجه می‌شود که اطلاعات بسیاری از وی پرسیده و سپس کاغذی پیش روی او گذاشته و می‌خواهد او اظهاراتش را امضا کرده و بپذیرد که باید به افغانستان بازگردد.

اگر بنای بازگرداندن تابش برای 2 سال بعد را دارند چرا اکنون این کار را نمی‌کنند؟

وی با بیان این مطلب که اگر وزارت علوم قرار است، دو سال دیگر دوباره او را پذیرش کند،‌ چرا حالا او را اخراج می‌کند،‌ گفت: چرا وزرات علوم اکنون وی را اخراج می‌کند و وعده دو سال آینده را به او می‌دهد‌، آیا این احترام گذاشتن به یک شاعر مهاجر افغان است؟ شاعری که خادم انقلاب بوده است. اگر ادامه تحصیل او در ایران شدنی است،‌  چرا مشکل را هیمن حالا حل نمی‌کنند؟ اگر اشتباهی شده است،‌ صادقانه اشتباه را مطرح کنند. آیا به این نکته توجه دارند که بازی کردن با سرنوشت این مهاجران موجب می‌شود،‌ اینگونه افراد کمتر با انقلاب همراهی کنند‌. چرا که هم در ایران تحقیر می‌شوند و هم در کشور خود باید تاوان همکاری با ایران را بپردازند.

جعفریان با انتقاد از اینکه روابط عمومی سازمان امور دانشجویان وزارت علوم وضعیت زندگی تابش در این 27 سال را خوب ارزیابی کرده است،‌ گفت: شما از کجا می‌دانید که وی در چه وضعیتی زندگی کرده است،‌ من سال‌ها پیش به خانه وی در قم رفتم،‌  در یک اتاق 12 متری با حداقل امکانات زندگی می‌کرد. نباید اینگونه تحقیرآمیز با بزرگان ادبیات مقاومت سخن گفت.

درخواست برای ورود وزیر ارشاد و وزیر علوم برای حل مشکل تابش

مدیر دفتر فارسی‌زبانان حوزه هنری از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزیر علوم خواست تا با تشکیل کمیته‌ای وضعیت این شاعر مهاجر افغان و دیگر نخبگان افغان در ایران را بررسی کنند. او گفت: از آنان می خواهم که در مورد این پرونده خاص نیز تلاش شود تا حق و حقیقت روشن شود و یکبار برای همیشه مشکل اقامت نخبگان افغان در ایران برطرف شود. من احتمال می‌دهم شخص وزیر علوم از این ماجرا بی‌خبر بوده باشد.

وی هم‌چنین با اشاره به شورایی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی برای بررسی تسهیل ادامه تحصیل نخبگان افغان و عراقی تشکیل شده است،‌ از این شورا نیز خواست تا همین ابتدای راه وارد عمل شده و به وعده‌های خود عمل کنند.

انتقاد از رسانه‌های منتشر کننده اطلاعیه بدون شنیدن توضیحات تابش

جعفریان در پایان از رسانه‌هایی که به انتشار متن این اطلاعیه پرداخته‌اند گلایه کرد و گفت:‌ این دوستان خوب بود قبل از انتشار این اطلاعیه پای صحبت‌های قنبرعلی تابش و مسئولانی که طی یک ماه گذشته به دنبال حل مشکل وی بودند نیز می‌نشستند و بعد توضیحات ما را همراه با این بیانیه منتشر می‌کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا
بستن