ابلاغ شاعرانه گرما و روشنی

معصومه حسینی

خلیل عمرانیروابط عمومی خانه ادبیات: مراسم بزرگداشت شادروان خلیل عمرانی یکی از شاعران نام آشنان و مطرح ایران، با عنوان « ابلاغ شاعرانه گرما و روشنی » روز گذشته در حوزه هنری برگزار شد.

این مراسم با حضور مسئولان حوزه هنری، شاعران، فرهنگیان دوستان و شاگردان  مرحوم عمرانی در تالار مهر حوزه هنری برگزار شد. دکتر علیرضاقزوه مدیر مرکز آفرینشهای ادبی حوزه هنری در این مراسم با بیان این که تهمت شاعر دولتی بودن به كسانی مانند خلیل عمرانی که خانه اش را فضای مملو از شعر كرد و شاعر پروری نمود جفا در حق این شاعر است.

مدیر مرکز آفرینشهای ادبی حوزه هنری با تاکید بر این که در شعر ایران  عنوان”بابا”  برای كسی به كار برده می شود كه هم شاعر خوبی باشد و هم شاگردانی را تربیت كرده و هم از سلامت زندگی و نفس برخوردار باشد.

این عنوان در روزگار گذشته برای شاعرانی مثل باباطاهر و بابا فغانی و البته صائب تبریزی كه مدتها این عنوان را به همراه داشت، اطلاق می شد. اما در دوران معاصر كه كمتر از این عنوان استفاده می شود شاید بتوان برای مرتضی امیری اسفندقه و زنده یاد خلیل عمرانی از این عنوان استفاده كرد.

علی محمد مؤدب، مدیرعامل موسسه فرهنگی شهرستان ادب سخنران دیگر این مراسم بود با بیان اینکه خوب است برای شاعران در قید حیات و آنهایی که درگذشته‌اند یادداشتی بنویسیم، گفت: سنت خوبی است اگر بر شعر شاعران و آثار نویسندگان یادداشت‌هایی نوشته شود زیرا این مهم به ترویج ادبیات کمک می‌کند. از شاگردان و دوستان زنده‌یاد عمرانی بیش از هر چیز انتظار داریم روحیه او را داشته باشند چون تنها آدمیت است که می‌ماند.

مؤدب ضمن بیان اینکه پس از درگذشت قیصر امین‌پور، تمامی روزنامه‌ها از هر جناحی که بودند، این خبر را منعکس کردند، درباره استاد عمرانی نیز با عزتی بسیار اخبار تشییع پیکرش و حتی درگذشتش در مطبوعات منعکس شد.

جواد محقق، نویسنده مطرح ایران، در ادامه این برنامه ضمن بیان این جملات که زنده‌یاد عمرانی دوست و همکار آموزش و پرورشی‌ام بود، تصریح کرد: یکی از ویژگی‌هایی که خیلی از ما در عرصه ادبیات و هنر از آن غفلت می‌کنیم، ویژگی معلمی است. نه شاعر کم داریم و نه داستان نویس اما افرادی که ضمن این هنر ویژگی معلمی داشته باشند کم هستند

وی در پایان خاطرنشان کرد: تمام اتفاقاتی که در عرصه ادبیات، هنر و سایر شاخه‌ها افتاده محصول چنین افرادی است که بدون امکانات این فضا را برای رشد دیگران به وجود آوردند. پیشنهاد می‌کنم و به سهم خودم حاضرم بخشی از کار را بر عهده بگیرم و برای برخی دوستان یادنامه را عهده‌دار شوم، باید کمک کنیم این یادنامه‌ها نه پس از مرگ بلکه در زمان حیات این عزیزان نیز منتشر شود.

محمد حسین جعفریان مسئول دفتر فارسی زبانان حوزه هنری در سخنانی در این مراسم گفت: وقتی آدم‌هایی را که نمی‌شناسید برای اولین بار در کنار شما قرار می‌گیرند در شما نسبت آنها حس مغناطیس یا دافعه ایجاد می‌شود و این حس اولیه برای ادامه ارتباط بسیار تعیین کننده است.

وی ادامه داد: اولین باری که عمرانی را دیدم حس وصف ناشدنی در من ایجاد شد و آرامش و خشنودی در جلسات مختلفی که او را می دیدم در من به وجود می‌آمد.افرادی دافعه ایجاد می کنند که بیشتر از لیاقتشان مدعی هستند و یا اینکه حرف از کارهایی می‌زنند که انجام نداده‌اند و شاید کمتر کسی باشد که وقتی در کنارش قرار می گیرید هیچ کدام از این امواج منفی را نداشته باشد اما زمانی که در کنار این مرد قرار می گرفتم نمی توانستم احساس کنم که آدمی منفی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا
بستن