عارف جعفری، شاعر و هنرمند افغانستانی: هنر را جایگزین جنگ كنید

عارف جعفری، شاعر و موسیقی دان از كشور افغانستان، در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری، درخصوص تاثیر موسیقی بر جریان صلح گفت: موسیقی بر روان و ذهن انسان تاثیر بسیاری دارد. حتی كودكی كه گریه می كند با موسیقی آرام می شود، موسیقی بر مردم بسیار اثرگذار است و اگر با كلام و پیام همراه شود، موثر تر است.
وی افزود: این اثرگذاری می تواند زمینه ساز شود تا فرد منصفانه و عاطفی تر تصمیم بگیرد، به خصوص در زمانی كه با عناصری انسانی مانند خشونت و كینه رو به رو هستیم. جمله معروفی وجود دارد كه می گوید، آنجا كه زبان از سخن می ایستد، موسیقی آغاز می شود.

AREF (18) - Copy
این موسیقیدان افغان درخصوص تسلسل همایش هایی چون نخستین همایش «آسمان بچه ها» گفت: اگر این همایش ها سلسله وار باشد تاثیرات عمیق و بلندمدتی بر جریان هنر خواهد گذاشت اما اگر مقطعی باشد موثر نیست و اثراتش نامعلوم است. هر كشور فرهنگ خاص خود را دارد، فرهنگ ها از طریق همین همایش ها به یكدیگر نزدیك می شوند و باعث پیوند های فرهنگی و تغییر دیدگاه ها خواهند شد. حضور در چنین همایش هایی در تغییر دیدگاه من و كسب منظری مثبت نسبت به سایر ملت ها و فرهنگ ها موثر بود.
وی افزود: دوست دارم به همگان بگویم، هنر را جایگزین جنگ كنید! در افغانستان جنگ بر بسیاری از هنرها تاثیر منفی گذاشت. به خصوص بر موسیقی. در تاریخ موسیقی كشورمان، بسیاری از آثار ارزشمند از دست رفت كه شاید تا سالیان سال كمتر نظایر آن را بتوانیم تولید كنیم. اما از جنبه ای دیگر جنگ داخلی توانست شاعران و ادیبان مقاومت را بیافریند.
این شاعر درخصوص تاثیر موسیقی بر تغییر دیدگاه ها گفت: موسیقی بی شك تاثیرات عمیق و مثبتی بر تغییر دیدگاه ها دارد. به طور مثال، پخش یك اثر موسیقی از فرهنگ افغانستان و درباره آن ها از صدا و سیمای جمهوری اسلامی تاثیرات بسیار خوبی در تغییر دیدگاه مردم ایران نسبت به مهاجران، به خصوص مهاجرین افغان گذاشت و توانست از فشارهای روانی پیرامون این موضوع كم كند.

 

منبع: پایگاه خبری حوزه هنری ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا
بستن