محمدسرور رجایی؛ مدیر انتشارات خانه ادبیات افغانستان در نمایشگاه کتاب: حضور ویژه افغانستان، رنگی تازه به نمایشگاه کتاب تهران می‌دهد

رجاییروابط عمومی خانه ادبیات افغانستان: محمدسرور رجایی؛ معاون و مدیر انتشارات خانه ادبیات افغانستان در گفت‌وگویی درباره نمایشگاه کتاب تهران، نظرهای خویش را در زمینه چند و چون فعالیت‌های خانه ادبیات در این نمایشگاه بیان کرد که اکنون از نظر شما می‌گذرد.

اعلام شده است افغانستان، مهمان ویژه نمایشگاه بیست و هفتم کتاب تهران است. در این زمینه چه تدبیر ویژه‌ای اندیشیده شده است؟

خیلی خوش‌حالم که امسال در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، افغانستان به عنوان نخستین کشور مهمان حضور ویژه دارد. این ابتکار مسئولان فرهنگی ایران شایستۀ قدردانی است. البته این موضوع کمی دیر به مسئولان فرهنگی افغانستان ابلاغ شد که اگر زودتر خبر می‌دادند، شاید بهتر از اکنون ظاهر می‌شدیم. با این حال، باز هم فرهنگیان و مسئولان فرهنگی افغانستان بعد از آگاهی از این انتخاب شایسته، دست به دست هم دادند تا جلوه‌هایی از فرهنگ، هنر و ادبیات فاخر افغانستان را در نمایشگاه کتاب به نمایش بگذارند. هماهنگی بین مسئولان فرهنگی مهاجران در شهرهای مختلف ایران با سفارت افغانستان بوده است. این هماهنگی و همدلی می‏تواند آنچه را شایستۀ ملت بزرگ افغانستان است، در روزهای برگزاری نمایشگاه به مخاطبان برساند. مطمئنا حضور حدود بیست ناشر و تعدادی زیادی از کتاب‌فروشان افغانستانی از شهرهای مختلف، رنگ فرهنگی تازه‌ای به بیست و هفتمین نمایشگاه تهران می‌دهد. خوشحالی دیگرم این است که غرفه‌های افغانستان به سالن اصلی بازگشته‌اند. این تغییر، اعتماد به نفس فرهنگیان و مخاطبان ایرانی و افغانستانی را بالا می‏برد. روبه‌رو قرار گرفتن کتاب‌دوستان و کتاب‌خوانان افغانستانی و ایرانی، همدلی‌های دو ملت هم‌زبان را افزایش می‌دهد و ثمربخش خواهد بود.

ویژه‌برنامه‌های شما در این نمایشگاه چیست؟

فکر می‏ کنم برنامه ‏های زیادی در این دوره از نمایشگاه در راه است. شرکت‌کنندگان هر روز در نمایشگاه، شاهد برنامه‏ای از جانب فرهنگیان و هنرمندان افغانستان خواهند بود. نشست‌های تخصصی که در هشت روز در نظر گرفته شده است، عبارتند از: بررسی شعر افغانستان و شعرخوانی شاعران افغانستان،‌ نشست تخصصی شعر زنان افغانستان‌، برگزاری نمایشگاه عکس‌، برگزاری موسیقی سنتی افغانستان توسط گروه مولانا و شمس‌، بررسی سینمای افغانستان و نمایش فیلم مستند، بررسی سه دهه کاری مطبوعات مهاجران افغانستان در ایران،‌ برگزاری روز داستان و داستان‌خوانی افغانستان، بزرگداشت غزنی؛ پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2013، معرفی پایان‌نامه‌های دانشجویان و طلاب حوزه‌های علمیه افغانستانی در ایران، بخشی از برنامه‌های ویژۀ ماست که شاهد برگزاری آن در روزهای آینده خواهیم بود. اولین برنامه تخصصی فرهنگیان افغانستان روز پنج‌شنبه با نشست تخصصی و شعرخوانی شاعران افغانستانی آغاز خواهد شد.

خانه ادبیات افغانستان چه برنامه هایی دارد؟

خانه ادبیات افغانستان یکی از برگزارکنندگان این جشن بزرگ فرهنگی افغانستان در نمایشگاه بین‌المللی تهران است و مطمئنا در تمام برنامه‏ها سهیم خواهد بود. هدف اصلی خانه ادبیات افغانستان مثل سال‌های گذشته، ایجاد حلقۀ وصل بین فرهنگیان دو کشور هم‌زبان افغانستان و ایران خواهد بود. غیر از برنامه‏های تدارک دیده شده، هر روز، یکی از اعضای هیئت مدیرۀ خانه ادبیات در غرفه حضور خواهد داشت تا پاسخ‌گوی سؤالات مخاطبان باشند. امسال نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، شاهد تجلّی فرهنگ، هنر و ادبیات افغانستان خواهد بود. در این جشن فرهنگی، سفارت افغانستان در تهران، خانه ادبیات افغانستان، مؤسسه فرهنگی دُرّ دَری، اتحادیه ناشران افغانستان و خانه هنر، در کنار هم از برگزارکنندگان آن به شمار می‏آیند. بدون تردید، نتیجۀ طراوت‌بخش زحمات شبانه‌روزی دوستان و همکارانم در روزهای آینده بیشتر دیده خواهد شد. شاهد هستم که از سه هفته به این طرف، مسئولان و اعضای این پنج نهاد برگزارکننده در تلاشی شبانه‌روزی، سختی‌های زیادی را در تدارک این جشن فرهنگی متحمل شدند. جا دارد به این دوستان «مانده نباشید» بگویم و از جناب دکتر محمدرضا وصفی، مسئول بخش بین‌الملل بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب تهران نیز به دلیل همکاری‏های بی‌دریغشان تشکر کنم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا
بستن