دلایل انتخاب افغانستان به عنوان اولین مهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران/خرید سالانه 15 میلیارد تومان کتاب از ایران

به اعتقاد مدیر کمیته بین‌الملل بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، هر کشوری که مهمان ویژه این نمایشگاه می‌شد، قطعاً «چرا»هایی در مورد آن مطرح می‌شد اما «چرا»های افغانستان از همه کشورهای دیگر واضح‌تر و پاسخ به آنها روشنتر بود.
 محمدرضا وصفی مدیر کمیته بین‌الملل بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره حضور مهمانان خارجی دعوت شده به این نمایشگاه گفت: هم اکنون رئیس نمایشگاه کتاب کودک تونس، رئیس نمایشگاه کتاب قطر، رئیس نمایشگاه کتاب عمان و یکی از مسئولان کتابخانه ملی این کشور، مدیر نمایشگاه بین‌المللی کویت، رئیس اتحادیه ناشران افغانستان، مدیر بخش خاورمیانه نمایشگاه کتاب فرانکفورت و جمعی از مدیران ارشد نمایشگاه کتاب روسیه، در نمایشگاه کتاب تهران حضور دارند.

وی با بیان اینکه از جمله چهره‌هایی که در نمایشگاه امسال حضور دارد، نوه لئو تولستوی، نویسنده معروف روس و خالق رمان معروف «جنگ و صلح» است، درباره اینکه اینکه چرا تعداد چهره‌ها و نویسنده‌های مطرح جهان که در نمایشگاه کتاب تهران حضور می‌یابند، بسیار کم است، افزود: نمایشگاه کتاب تهران در طول سال‌های گذشته بیش از حد درگیر مسائل سخت‌افزاری بوده و این باعث شده ما کمتر به فکر برنامه‌های نرم‌افزاری باشیم و کمتر به محتوا به شکل عمیق فکر کرده‌ایم.

مدیر کمیته بین‌الملل بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بخشی از این معضل را ناشی از نبود مکان دائمی و استاندارد برای یک چنین نمایشگاه فرهنگی دانست، ابراز امیدواری کرد با حل این مشکل، وجه محتوایی و فرهنگی نمایشگاه کتاب تهران تقویت شود.

وصفی همچنین گفت: البته ما برای جبران مقطعی این مشکل در دوره جاری، فکری کردیم و آن این است که در سرای بین‌الملل این دوره از نمایشگاه، دست کم 20 نشست به مسئله وضعیت کتاب ایران در کشورهای دیگر می‌پردازند. همچنین نشست‌های تخصصی با موضوع کپی رایت و مبادله رایت کتاب در این سرا برگزار می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که چگونه شد که افغانستان به عنوان اولین مهمان ویژه در نمایشگاه کتاب تهران انتخاب شد؟ تاکید کرد: چند سالی بود که صحبت از حضور یک کشور به عنوان مهمان ویژه در نمایشگاه کتاب تهران مطرح بود و همیشه هم این سوال مطرح می‌شد که اولین مهمان ویژه چه کشوری باید باشد؟

مدیر کمیته بین‌الملل بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ادامه داد: شما هر گزینه‌ای را روی میز می‌گذاشتید، «چرا»هایی در مورد آن مطرح می‌شد اما «چرا»های افغانستان از همه واضح‌تر و پاسخ‌های آن روشنتر است؛ کشور افغانستان از نظر فرهنگی، تمدنی و زبانی با ایران گره خورده است چه در دوره کهن چه حتی در دوره معاصر. ادبیات و شعر کهن و معاصر افغانستان با ادبیات و شهر کهن و معاصر ایران پیوند دارد.

وصفی گفت: در صنعت نشر هم امروزه بیشترین حجم صادرات کتاب ایران، به افغانستان است و بر اساس آمارها، طی 3 سال گذشته این کشور هر سال حدود 15 میلیارد تومان از ایران کتاب خریداری کرده است و این نشان می‌دهد که چه رابطه تنگاتنگی بین صنعت نشر دو کشور وجود دارد.

وی اضافه کرد: گرچه نشر افغانستان چه در عرصه تولید و چه در عرصه توزیع، فقیر است اما این وظیفه ماست که به عنوان یک کشور همسایه تلاش کنیم سطح صنعت نشر در این کشور ارتقا پیدا کند کما اینکه بسیاری از اساتید دانشگاه‌های افغانستان فارغ‌التحصیل دانشگاه‌های ایران هستند.

به گفته مدیر کمیته بین‌الملل بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در راستای انتخاب افغانستان به عنوان اولین مهمان ویژه در نمایشگاه کتاب تهران، برنامه‌های متنوعی تدارک دیده شده که از آن جمله است، اختصاص راسته کوچکی از نمایشگاه کتاب تهران برای حضور حدود 60 نفر از فعالان نشر و ادبیات افغانستان، برگزاری نشست‌های تخصصی ادبی درباره ادبیات و شعر معاصر افغانستان، زنان نویسنده افغانستان و صادرات کتاب ایران به افغانستان و همچنین برپایی سه شب موسیقی افغانستان در تهران.

منبع: خبرگزاری مهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا
بستن