یادکرد «مولانای بلخی» در میان هم‌شهریانش در «نصف جهان»

روابط عمومی خانه ادبیات افغانستان: هم‌شهریان مولانای بلخی، دهم مهر (میزان) 1393 در «نصف جهان» گرد هم آمدند و یاد حضرت مولانا را گرامی داشتند.

عصر پنج‌شنبه پاییزی دهم مهر هم‌زمان بود با روزهایی که به نام حضرت مولانای بلخی نام‌گذاری شده است. ادب‌دوستان نیز این مناسبت را غنیمت شمردند و نشست خود را با نام و یاد او آراستند. در آغاز این نشست، فاطمه بخشی که گردانندگی این برنامه را بر عهده داشت، آثار حضرت مولانا را نام برد و در مورد ویژگی‌های هر یک توضیح مختصری داد. سپس آقایان مقصودی و احمدی و بانو یعقوبی اشعاری منتخب از مولانا را خواندند.

Mawlana in Isfehan (5)

در ادامه برنامه، محمدباقر حسینی در مورد روایت و ویژگی‌های روایت در کلام مولانا سخن گفت. وی در این زمینه چنین بیان کرد: «روایت در مثنوی که خود مولانا در اشعارش از آن به حکایت یا قصه تعبیر کرده است، دارای ساختار متفاوتی نسبت به روایت‌های داستانی در ادبیات امروز است. داستان‌های مولانا در بیشتر موارد یک روایت کلی با زیرروایت‌هایی است که گه گاه چنان زیاد می‌شود که خواننده سررشته کلام را گم می‌کند. مولانای بلخی زیاد به جزئیات نپرداخته و بیشتر  کلیات و مضمون‌ها برایش اهمیت داشته، ولی با این همه می‌توان به تمثیل‌های زیبایی اشاره کرد که در اشعارش استفاده کرده و در قصه‌های مثنوی از آن‌ها برای تفهیم مفاهیم عرفانی، اخلاقی و اجتماعی سود برده است. با این همه، مولانا از تکنیک‌هایی مانند نغییر زاویه دید، چندآوایی و شکست زمان در اشعارش استفاده کرده است و استفاده از حیوانات برای بیان قصه‌ها و بیان مفاهیم بسیار به چشم می‌خورد. شاید بیشتر جنبه‌های داستانی از قبیل پی‌رنگ، زمان و مکان، لحن و زاویه دید در کارهای مولانا نمود کمتری دارد، ولی باید دانست مثنوی یکی از باارزش‌ترین آثار ادبی جهان است که شادابی و جهان‌شمولی  خود را حفظ کرده است».

Mawlana in Isfehan (4)

 

رسول سیمیا، مدیر دفتر خانه ادبیات افغانستان در اصفهان، انسان و چرایی ارتباط و چگونگی ایجاد ارتباطات انسانی در کلام مولانا را با برخی آثار دیگر نویسندگان امروز افغانستان مقایسه و بررسی کرد. وی با برشمردن تکه‌هایی نمونه از «فیه ما فیه» و «مثنوی معنوی» و بررسی رابطه انسان در بعد اجتماع مادی یا به قولی، زمینی و الهی در این آثار، آن‌ها را با آثار نویسندگان امروز مثل از یاد رفتن نوشته محمدحسین محمدی یا برخی اشعار شاعران امروز افغانستان مقایسه و بررسی کرد.

 

Mawlana in Isfehan (1)

 

 

Mawlana in Isfehan (7)

 

 

Mawlana in Isfehan (3)

 

 

Mawlana in Isfehan (2)

 

 

Mawlana in Isfehan (6)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا
بستن