پنجمین گرامی‌داشت روز جهانی داستان کوتاه در خانه ادبیات افغانستان

روابط عمومی خانه ادبیات افغانستان: «دو کلمه از داستان کوتاه»، ویژه‌برنامه خانه ادبیات افغانستان برای گرامی‌داشت روز جهانی داستان کوتاه است که امسال برای پنجمین بار برگزار می‌کند.

 T2kalama az Dastan Kootah

بنا بر اعلام دفتر خانه ادبیات افغانستان در اصفهان، امسال گرامی‌داشت روز جهانی داستان کوتاه با حضور حسین سناپور، داستان‌نویس معاصر ایران در اصفهان برگزار می‌شود. بر این اساس، ویژه‌برنامه «دو کلمه از داستان کوتاه» در دو روز با بخش‌های متعدد به استقبال «روز جهانی داستان کوتاه» می‌رود. در بخش اول روز نخست، کارشناسان از بومی‌نویسی سیّال سخن می‌گویند و داستان‌های جومپا لاهیری و ایمی تن را می‌کاوند. لاهیری و تن، دو بانوی داستان‌نویس امریکایی هستند که از هند و چین به این کشور رفته‌اند و داستان‌هایشان حول محور مهاجرت و دوری از وطن می‌چرخد. در بخش دوم از روز نخست نیز کارگاه داستان با حضور حسین سناپور برپا می‌شود. سناپور، یکی از داستان‌نویسان برجسته حال حاضر ایران به شمار می‌رود و در دوره چهارم جشن‌واره «قند پارسی» نیز داوری این جشن‌واره را بر عهده داشت.

روز نخست «دو کلمه از داستان کوتاه» از ساعت 13 تا 15 پنج‌شنبه 22 بهمن 1394 در خانه هنرمندان واقع در چهارراه آبشار اصفهان برگزار می‌شود و حضور علاقه‌مندان به ادب، فرهنگ و هنر در این نشست آزاد است.

روز دوم «دو کلمه از داستان کوتاه» نیز دو بخش دارد. در بخش اول، دو بحث مطرح می‌شود. در بحث یکم، رسول سیمیا، مسئول دفتر خانه ادبیات افغانستان در اصفهان، لحن و ریتم را در نثر ابوالفضل بیهقی، محمداعظم ره‌نورد زریاب و محمدحسین محمدی بررسی می‌کند. در بحث دوم نیز محمدرضا رهبری، نویسنده و کارگردان و مدیر موزه هنرهای معاصر اصفهان از جایگاه نثر در داستان کوتاه سخن می‌گوید. بخش دوم این روز با عنوان «صدای متفاوت» به رونمایی و بررسی مجموعه شعر «تمهید گفت‌وگو» سروده عنایت روشن، شاعر جوان افغانستانی اختصاص دارد. این گزیده شعر را نشر آتور در اصفهان چاپ کرده است.

روز دوم «دو کلمه از داستان کوتاه» از ساعت 9 تا 12 آدینه 23 بهمن 1394 در خانه جوان اصفهان واقع در ایستگاه باقوش‌خانه برگزار می‌شود و حضور علاقه‌مندان به ادب، فرهنگ و هنر در این نشست آزاد است.

خانه ادبیات افغانستان، «روز جهانی داستان کوتاه» را سه سال در کابل برگزار کرد و سال گذشته، به طور هم‌زمان در کابل و تهران، دو روز را به گرامی‌‌داشت روز جهانی داستان کوتاه اختصاص داده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا
بستن