نمایش‌نامه‌ «خرده‌جنایت‌های زناشوهری»

معرفی کتاب از: عالیه عطایی

 

خرده‌جنایت‌های زناشوهری

اریک امانوئل اشمیت

مترجم: شهلا حائری

 تهران، نشر قطره، 1383

چاپ سیزدهم، زمستان 1391

بها: 3500 تومان

2 خرده جنایت های زناشوهری

«خرده‌جنایت‌های زناشوهری»، یکی از نمایش‌نامه‌های پرفروش بازار کتاب است. این نمایش‌نامه، رابطه زوج جوانی را روایت می‌کند که می‌کوشند شخصیت یکدیگر را واکاوی کنند؛ شوهری به نام ژیل، نویسنده که بر اثر وارد آمدن ضربه‌ای، حافظه خود را از دست داده است و لیزا، نقاش که تلاش  می‌کند حافظه همسرش را به او بازگرداند. با این حال، بر اساس آن‌چه پشت جلد کتاب آمده است، آیا لیزا به او دروغ نمی‌گوید تا تصویر دیگری از زندگی زناشویی‌شان ترسیم کند؟ اصلا این زن کیست؟ آیا حقیقت دارد که همسر اوست؟

نمایش با روندی آرام شروع می‌شود، اما هر چه جلوتر می‌رویم، پرسش‌های بیشتری در ذهنمان نقش می‌بندد، مجذوب بازی‌های زبانی ژیل و لیزا می‌شویم، هر لحظه غافل‌گیر و شگفت‌زده می‌شویم و دیگر نمی‌توانیم کتاب را ببندیم.

«در این نمایش‌نامه، اریک امانوئل اشمیت با طنزی سیاه، تحلیلی ظریف از دل‌دادگی و زندگی زناشویی ارائه می‌دهد…». شاید از نگاه بعضی افراد، تصویری که اشمیت از زندگی زناشویی ترسیم می‌کند، خشونت‌آمیز و هولناک باشد. این موضوع را نمی‌توان کتمان کرد، اما اشمیت آن را چنان ساده، واقعی و زیبا به تصویر کشیده که این نمایش‌نامه را به اثری ماندگار، جذاب و نه خشن و جنایی تبدیل کرده است.

این نمایش‌نامه در مناطق گوناگون جهان بارها روی صحنه رفته است که از آن میان می‌توان به اجرای تله‌تئاتری (نمایش تلویزیونی) آن به کارگردانی فرهاد آییش و بازی نیکی کریمی و محمدرضا فروتن در ایران اشاره کرد.این نمایش‌نامه جوایز بسیاری نیز به دست آورده است.


ericemmanuelschmitt

خوب است بدانید اریک امانوئل اشمیت که در ۲۸ مارس ۱۹۶۰ در لیون فرانسه به دنیا آمده، نویسنده، نمایش‌نامه‌نویس و فیلسوف فرانسوی است که مدرک دکترای فلسفه دارد. نوشته‌های او به ۴۳ زبان دنیا منتشر شده و نمایش‌نامه‌هایش در بیش از ۵۰ کشور روی صحنه رفته ‌است.

تا کنون چندین جایزه تئاتر مولیر فرانسه، جایزه بهترین مجموعه داستان گنکور، جایزه آکادمی بالزاک، جایزه تئاتر فرهنگستان فرانسه به همراه بسیاری از جوایز فرانسوی و خارجی دیگر به اشمیت اهدا شده است.

نمایش‌نامه‌هایی از او نظیر «خرده جنایت‌های زناشویی» و «مهمان‌سرای دو دنیا» و آثاری از مجموعه داستان «گل‌های معرفت» مانند «میلارپا»، «ابراهیم آقا و گل‌های قرآن»، «اسکار و خانم صورتی» و «سوموکاری که نمی‌توانست تنومند شود»، همراه چندین رمان دیگر به فارسی ترجمه شده‌اند.

با سر زدن به این لینک که وب‌سایت اشمیت است، می‌توانید بی واسطه با آثار وی آشنا شوید:

http://www.eric-emmanuel-schmitt.com/home_language.cfm?urlredirect=home%2Ecfm&CFID=29321509&CFTOKEN=89e329ad669c6148-06CE6A10-DCDF-54D4-B4E25675086D4829&jsessionid=403068756369dd6ab01c4c3a4e1822366e34

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا
بستن