«صبح و باغ انجیر» با «ابوطالب مظفری»

 تهماسبی خراسانی

ابوطالب مظفری، شاعر شناخته‌ شده کشور، جمعه 8 قوس (آذر) 1392، مهمان برنامه «صبح و باغ انجیر» در حلقه‏ی ادبی پردیس بود که برای گرامی‌داشت حضور این شاعر پیش‌گام ادبیات مهاجرت افغانستان در کابل برپا شده بود.

در این برنامه، سید سکندر حسینی، مدیر اجرایی حلقه‌ی ادبی پردیس؛ دکتر حسن رضایی، مسوول دانشگاه غرجستان و مجیب مهرداد، شاعر جوان کشور در مورد ادبیات مهاجرت و مقاومت به‏ویژه در سال‏های دهه‌ی هفتاد و پس ازآن و خلاقیت‌های ماندگار و تاثیرگذارِ سیدابوطالب مظفری سخن گفتند.

حسینی با تکیه بر بعد محتوایی و طرح مضامین بکر در آثار مظفری، آثار شعری او را یکی از مهم‏ترین و تأثیر گذارترین آثار ادبی معاصر دانست. دکتر رضایی  باعنوان جمع‌گرایی و فردگرایی در اشعار مظفری صحبت نمود و آقای مهرداد نیز به بحث “تاثیرگذاری ادبیات مهاجرت و مقاومت به‏ویژه مظفری، بر جریان شعرایران کنونی و شاعران داخل کشور” پرداخت و شعر مظفری را یکی از مؤثرترین شعرها دراین دوره قلمداد کرد.

در ادامه برنامه، ابوطالب مظفری در مورد مشوقان و حامیان شعر و هنر فارسی دری درطول عمر این زبان برین، به صحبت پرداخت و چنین گفت: حامیان و مشوقان شعر و هنرپارسی، در طی این دوهزارسال قشرهای گوناگونی بودند، مثلا؛ در دوره‏ی سلطان محمودغزنوی و تیموریان هرات، همین دربارها حامیان شاعران، نویسندگان و هنرمندان بودند. چون ماندگاری و استحکام حکومتشان را در این می‌دیدند. در دوره‏های بعدتر، توده‏ی مردم حامیان شعر و ادب بودند که به عنوان نمونه می‏شود از به وجود آمدن سبک هندی نام برد. در دوره‏ی کنونی هم دولت منافع خودش را با سوء تفاهم بزرگی که ایجادشده، در  تضاد با آفرینش‌های ادبی هنری می‌بیند. منظورم از دوره‏ی کنونی، حکومت ۳۰۰ساله‌ ا‌ست. در چنین وضعیتی حامیان و مشوقان ادب و هنر تنها نهادهای فرهنگی،دانشگاه‏ها و حلقات ادبی‌‏اند.

در ادامه این برنامه، الیاس علوی، محمد جاوید، تهماسبی‌خراسانی؛ مسوول انجمن ادبی هشت‌بهشت و انجمن نویسندگان بلخ، محمدواعظی، مهتاب ساحل، سیدموسی ابراهیمی و تنی چند از شاعران کابل شعرخواندند و برنامه با سخنرانی نصیراحمد واحدی، مسوول لیسه عالی پردیس به فرجام رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا
بستن