«شب‌های کابل» با طعم «قند پارسی» در «بهار» رونما شد

روابط عمومی خانه ادبیات افغانستان: بیست و پنجمین شب از «شب‌های کابل» که ویژه شعرخوانی فصلی این سلسله همایش ادبی است، با اهدای جوایز برندگان «قند پارسی»، رنگ و بوی بهاری به خود گرفت.

شب 25 شب های کابل

«شب شعر بهار» با گردانندگی علی رضایی، ساعت 2 پس از چاشت روز پنج‌شنبه اول جوزا (خرداد) 1393 در تالار همایش‌های دانشگاه غرجستان آغاز شد. در ابتدای این برنامه، حاضران در نشست، یک دقیقه به یاد قربانیان رانش زمین در بخش ارگوی ولایت بدخشان سکوت کردند.

علی رضایی

سپس شکور نظری، مدیر دفتر خانه ادبیات افغانستان در کابل به مهمانان خوش آمد گفت و افزود: «این شب شعر، دومین شب شعری است که خانه ادبیات افغانستان با موضوع فصل‌ها برگزار می‌کند. پیش از این، خانه ادبیات، «شبِ شعر زمستان» را برگزار کرده بود و قرار است این روند ادامه پیدا کند. در گذشته، هر شب از شب‌های کابل به یک چهره اختصاص داده می‌‌شد تا در آن کارنامه‌های ادبی آن شخص نقد و بررسی شود که از این پس، برنامه‌های شب‌های کابل افزون بر پی‌گیری همان روند، با گنجاندن موضوعات دیگری نیز برگزار خواهد شد».

شکور نظری

نظری درباره درآمیختن «قند پارسی» با «شب‌های کابل» بیست و پنجم گفت: «خانه ادبیات در ماه حوت سال گذشته جشن‌واره قند پارسی را برگزار کرد که شماری نیز از افغانستان حایز مقام‌های مختلف شدند که  خانه ادبیات به دلیل عدم حضور برندگان در جشن‌واره  نتوانست جوایزشان را به آنان تقدیم کند. اکنون خانه ادبیات، جایزه‌های نقدی و سپاس‌نامه‌های برندگان این جشن‌واره را به کابل آورده است تا به آنان تقدیم کند».

مدیر دفتر خانه ادبیات افغانستان در کابل با گزارش‌دهی درباره انتخابات دوسالانه‌ خانه ادبیات نیز گفت: «خانه ادبیات، نهادی ادبی و کاملا دموکراتیک است و به همین خاطر، هر دوسال، یک‌بار، مدیریت‌های این خانه به گزینش گرفته می‌شود و در جوّی کاملا دموکراتیک انتخاب می‌شوند. امسال نیز بر اساس این انتخابات، محمدصادق دهقان به مدیریت و محمدسرور رجایی به معاونت خانه ادبیات افغانستان برگزیده شدند.  هم چنین تینا محمدحسینی، شکریه عرفانی، مریم احمدی، زهرا زاهدی و حبیب صادقی با اکثریت آرا به هیئت مدیره خانه ادبیات افزوده شدند. مدیریت‌های دفتر خانه ادبیات افغانستان در کابل، تهران و اصفهان نیز به ترتیب به شکور نظری، عارف جعفری و رسول سیمیا (جعفری) سپرده شد».

نظری در ادامه سخنانش افزود: «در نشست ماه حمل مسئولان خانه ادبیات افغانستان، محمدحسین فیاض به عنوان مدیر آموزش و پژوهش؛ محمدسرور رجایی، مدیر انتشارات و مدیر اجرایی و مالی؛ مریم احمدی، مدیر هنری؛ زهرا زاهدی، مدیر روابط عمومی؛ علی‌مدد رضوانی، مدیر بخش شعر؛ تینا محمدحسینی، مدیر بخش داستان؛ محمدعلی سرابی، مدیر فنی؛ حفیظ شریعتی، مدیر آموزش و پژوهش دفتر کابل؛ حبیب صادقی، دبیر شب‌های کابل و امید حق‌بین، مسئول کتاب ماه تعیین شدند».

مهتاب ساحل

عضو هیئت مدیره خانه ادبیات از راه‌اندازی دوباره انتشارات خانه ادبیات افغانستان خبر داد و گفت: «انتشارات خانه ادبیات بعد از یک دوره رکود و تعطیلی نشراتی دوباره فعالیت‌های نشراتی خود را از سرگرفته و بیشترین تلاش صورت خواهد گرفت که جوانان بتوانند آثارشان را چاپ کنند و خانه ادبیات سعی دارد قیمت‌ها را تاپایین‌ترین حد ممکن تعیین کند».

در بخش ویژه نکوداشت استاد واصف باختری که در برنامه شب شعر بهار گنجانده شده بود، شجاع‌الدین خراسانی، استاد دانشگاه، شاعر و نویسنده از دوران دوستی خود با استاد باختری حکایت کرد و واصف باختری را «سرتاج ادبیات افغانستان» خطاب کرد. خراسانی با بیان ویژگی‌های شخصیتی واصف باختری، دلیل اصلی ماندگار شدن استاد باختری در ادبیات معاصر افغانستان را برگشت او به ادبیات کهن و استفاده از واژه‌های ناب زبان فارسی دانست. خراسانی در همین زمینه گفت: «در عصر واصف باختری و حتی در حال حاضر، افغانستان، فرهنگستانی نداشته است تا در مورد واژه‌ها و عبارات جدید فکری کند و آنها را عرضه بازار کند. از این رو استاد واصف در این عرصه به این جهت محترم است که توانسته است به تنهایی لغاتی را وارد عرصه ادبیات کند که یا اصلا نبوده‌اند یا از زبان کهن وارد شدند».

شجاع الدین خراسانی

به گفته خراسانی، استاد باختری، از اولین شاعران نیمایی‌سُرای افغانستان است که توانست در این عرصه خوب ظهور کند و طرفدارانی برای این نوعِ شعری پیدا کند. این استاد دانشگاه به نقل از مصاحبه پرتو نادری با استاد باختری گفت: «از او پرسیدند که می‌گویند شما از اخوان ثالث تأثیر گرفته‌اید و خطوط شعری شما به او بر می‌گردد؟ او (استاد باختری) در پاسخ می‌گوید که اخوان، شاعر بزرگی است. من در جغرافیای دیگری هستم و امیدوارم شعر من به تقلید از او نباشد، ولی اگر چنین برداشتی وجود دارد، من نمی‌توانم در این مورد چیزی بگویم. این موضوع نشانه تواضع استاد باختری است و به همین دلیل، استاد باختری ستودنی است».

خراسانی در بخش دیگری از سخنانش گفت: «باختری، فرزانه‌ترین و دانشمندترین شاعر افغانستان است و شعر باختری از اشراق، کشف و شهود برخوردار است که همین مؤلفه‌ها، شعر او را از دیگر شاعران متمایز کرده است».

بسی گل شریفی

پس از سخنرانی شجاع‌الدین خراسانی، شاعرانی نظیر حسن ابراهیمی، بسی‌گل شریفی، مهتاب ساحل، مصطفی هزاره، موسی ابراهیمی و غلام‌رضا ابراهیمی شعرهای خود را خواندند. هادی نوری، سرپرست گروه موسیقی نوا نیز در سه بخش متناوب با تک‌نوازی ویولن خود، فضای این همایش علمی و ادبی را رنگ و بوی هنری بخشید.

هادی نوری

پایان‌بخش این دوره از شب‌های کابل، اهدای جایزه برندگان شعر و داستان هفتمین جشن‌واره ادبی قند پارسی بود که خانه ادبیات افغانستان در ماه حوت 1392 در تهران برگزار کرد. این برندگان که مقیم افغانستان هستند، به دلایل گوناگون در اختتامیه این رویداد فرهنگی حضور نداشتند و جایزه خود را در کابل از دست شکور نظری، حبیب صادقی، دکتر حفیظ شریعتی، شجاع‌الدین خراسانی دریافت کردند. لوح یادبود و دو سکه طلای اهدایی خانه ادبیات افغانستان به استاد واصف باختری را نیز شجاع‌الدین خراسانی به نمایندگی از ایشان دریافت کرد.

غلام رضا ابراهیمی

گفتنی است در جشن‌واره  قند پارسی، در بخش شعر سنتی، نجمه احمدی از اصفهان، سید موسی ابراهیمی از بلخ، سید روح‌الله رضوی از تهران و مختار وفایی از بلخ، شایسته قدردانی شناخته شدند. محمدجعفر عزیزی از کابل، رامین عرب‌نژاد از هرات به طور مشترک در رتبه سوم بخش شعر سنتی قرار گرفتند که افزون بر لوح سپاس، ربع سکه بهار آزادی دریافت کردند. همچنین  سید علی‌رضا جعفری از قم و مهتاب ساحل از کابل به صورت مشترک به مقام دوم دست یافتند و لوح سپاس و نیم سکه بهار آزادی هدیه گرفتند. سید حسین فصیحی از قم نیز مقام نخست قند پارسی را در بخش شعر سنتی به دست آورد و تندیس جشن‌واره، لوح سپاس و سکه تمام بهار آزادی دریافت کرده بود.

شبهای کابل

در بخش شعر آزاد، بلقیس فیضی از تهران، مهدی سرباز از بلخ، تهمینه امینی از تهران، مریم حسینی از قم و حسن ابراهیمی از بلخ، شایسته قدردانی شناخته شدند. مریم احمدی از تهران و ریحانه آخوند‌زاده از مشهد به طور مشترک در رتبه سوم بخش شعر آزاد قرار گرفتند و افزون بر لوح سپاس، ربع سکه بهار آزادی دریافت کردند. محمد حبیبی از تهران و هادی هزاره از کابل، لوح سپاس و نیم سکه بهار آزادی هدیه گرفتند. مقام اول این بخش را نیز معصومه موسوی از آدلاید استرالیا به خود اختصاص داده بود که تندیس جشن‌واره، لوح سپاس و سکه تمام بهار آزادی دریافت کرد.

در بخش داستان این جشن‌واره ادبی، عنایت روشن از سمنان، خداداد حیدری از تهران، حکیمه اخلاقی از اصفهان و فاطمه موسوی از تهران  در بخش داستان، شایسته قدردانی دانسته شدند. فضه فکوری از اصفهان و محمدامین فارسی از بلخ به طور مشترک در رتبه سوم بخش داستان قرار گرفتند و افزون بر لوح سپاس، ربع سکه بهار آزادی دریافت کردند. هادی مروج از کابل و رسول سیمیا (جعفری) از اصفهان نیز بع عنوان مقام‌ دوم مشترک، لوح سپاس و نیم سکه بهار آزادی هدیه گرفتند. امید حق‌بین از کابل نیز مقام نخست قند پارسی را در بخش داستان به دست آورد و تندیس جشن‌واره، لوح سپاس و سکه تمام بهار آزادی دریافت کرد.

شب 25 شب های کابل

خانه ادبیات افغانستان این برنامه را با همکاری روزنامه جامعه باز، مؤسسه تعاون، خانه فرهنگ افغانستان، انتشارات تاک، مؤسسه مهرگان، خبرگزاری بُخدی و مؤسسه تحصیلات عالی غرجستان برگزار کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا
بستن