زمستان با طعم آلبالو

 

معرفی کتاب از: زهره کریمیان

 

زمستان با طعم آلبالو

نویسنده: الهام فلاح

زمستان با طعم آلبالو

تهران، ققنوس، 1391

 287 صفحه

قیمت: 75000 ریال

zemestan ba taame albaloo 2

«زمستان با طعم آلبالو»، روایت دل‌واپسی‌های زنی است كه در خیال خود به دنبال گم‌شده‌اش می‌گردد تا حضور او را در تنهایی‌های خود رقم زند. زنی كه همسرش او را درك نمی‌كند، به ناچار خیال می‌بافد: «نمی‌دانم از آن زمستان آخر چند روز گذشته. همان زمستانی كه برای اولین و آخرین ‌بار دست سردم را گرفتی تا گرمای دستت كه یك جور متفاوتی بود، چیزی شبیه معجزه و فرق می‌كرد با هر گرمای دیگری، از دستم به تمام جانم منتقل شود… و باز هم زمستان است. باز هم هوا سرد شده و دست‌های من هم…  و چه قدر خوب است این سرما. نمی‌دانم باید باورم بشود كه بالاخره این زمستان می‌آیی یا نه؟ من دلم می‌خواهد باور كنم تا زودتر روزهای مانده تا آمدنت بگذرند. این روزهای بیهوده بی توی من كه همه‌شان منحنی و ناراست می‌گذرند. خودت كه خوب می‌دانی چه می‌گویم. می‌دانی كه این روزهایم چه قدر بد می‌گذرند و حتی شب‌هامان».

«زمستان با طعم آلبالو»، یک رمان زنانه به معنای واقعی کلمه است که از زبان اول شخص روایت می‌شود. داستانی پر از نگرانی‌ها و دل‌مشغولی‌های زنی جوان در روزها و شب‌هایی به قول خودش، «بیهوده، در تنهایی روانی در کنار همسر، فرزند و خیال معشوق». هیچ‌کدام از آدم‌های زندگی‌ این زن، او را قبول ندارند. هر کسی به نوعی. حتی پسر چهار ساله‌اش گاهی مادرش را به “بد بودن” متهم می‌کند. در طول داستان اتفاق خاصی نمی‌افتد. در واقع، اوج و فرودی نیست که این امر از ویژگی‌های داستان‌نویسی به سبک مدرن است. شاید هیجانی‌ترین قسمت‌های داستان، ورود گاه و بی‌گاه خیال معشوق قدیمی و به یادگار مانده از دوران دانش‌جویی است به عرصه زندگی قهرمان داستان که فقط به بیان حرف‌های معمولی می‌انجامد.

الهام فلاح به روشنی از درگیری با فضاهای سخت گریخته است؛ فضاهایی مثل معاشقه  حتی زمانی که به یادآوری خاطرات می‌پردازد و زمانی که معشوق وجود فیزیکی داشته است. داستان، مجموعه‌ای از معرفی شخصیت‌ها و بیان روزمرگی‌هاست و تکرار همیشگی آن. بیشتر به خاطره‌نویسی می‌ماند تا رمان، اما پر است از جمله‌هایی که می‌توان از کتاب برید و در باب تنهایی و پریشان‌حالی خویش در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد.

ilham fallah 1

الهام فلاح، بانویی گیلانی‌تبار و متولد 1362 در شهر بوشهر است که 16 سال در بوشهر زیسته و پس از آن به گیلان آمده است. او دانش‌آموخته رشته مهندسی کامپیوتر در قزوین است که علاقه‌مندی‌اش به ادبیات، وی را به سوی نوشتن داستان کشاند. کتاب‌های الهام فلاح به نام‌های “زمستان با طعم آلبالو” و “سامار” را ققنوس و مجموعه داستان “کشور چهاردهم” را نگاه منتشر کرده است.

گفت‌وگویی با الهام فلاح را در این نشانی بخوانید:

http://www.ettehadjonoub.ir/fa/posts/32067

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا
بستن