رونمایی از «گزیده دیوان بیدل»، تازه‏ترین اثر محمدکاظم کاظمی

روابط عمومی خانه ادبیات افغانستان: بعدازظهر پنج شنبه بیست‏وهشتم سنبله، تازه‏ ترین اثر محمدکاظم کاظمی شاعر و بیدل پژوه برجستۀ کشور که توسط انتشارات به نشر منتشر شده، با حضور جمعی از اهالي شعر و ادب افغانستان و ایران، استادان دانشگاه و محمدکاظم کاظمی، رونمایی شد.
رونمایی بیدل به نشردر آغاز اين مراسم نماهنگي از مجموعه آثار محمدکاظم کاظمي پخش شد.  بعد از آن«جواد محمدزاده مقدم» مدیرعامل انتشارات به‌نشر ضمن خیر مقدم به حضار، در باره چرایی برگزاری چنین مراسمی اشاره کرد و گفت : در مسیر توجه به فرهنگ کتاب، این سلسله نشست‌ها در قالب های گوناگون خود از این پس برگزار می‌شود.
کاظمي يکي از شاعران رده اول سه دهه اخير است
در ادامه اين مراسم «سید احمد میرزاده» معاونت اجرایی به نشر در معرفی کتاب «گزیده دیوان بیدل»، و دیگر آثار کاظمی، با ارائه پيشينۀ از فعاليت‏هاي ادبي محمدکاظم کاظمي گفت: برخي از فارسي زبانان امروز اين جا گردهم آمده‏ايم تا گزيده ديوان شعر يک شاعر فارسي زبان هندوستاني را که به همت يک شاعر فارسي زبان افغانستاني تدوين شده است رونمايي کنيم.اين خود نشانگر اين است که جغرافياي زباني و فرهنگي، جدا از جغرافياي سياسي است.
میرزاده با اشاره به کتاب‏های کاظمی از جمله «پياده آمده بودم»، «کفران»، «شمشير و جغرافيا»، «روزنه» و «راهنماي داوري شعر»، به نقش تاثيرگذار کاظمي در پيشبرد کيفي شعر شاعران جوان تاکيد کرد و گفت: به لحاظ انجام تحقيقات و پژوهش هاي ادبي و نيز همت والاي اين شاعر در نگارش مقالاتي درخصوص ويراستاري بايد اذعان کرد که کاظمي به عنوان يک شاعر افغانستاني جايگاه خود را در عرصه ادب فارسي تثبيت کرده است و يکي از شاعران رده اول سه دهه اخير به شمار مي آيد.
«ميرزاده» با بيان اين که بيدل در چند دهه اخير در کشور ما چندان شناخته شده نبود و کار دامنه داري هم درخصوص بيدل پژوهي انجام نشده اس، گفت:  اما امروز محمدکاظم کاظمي يکي از پرچمداران عرصه بيدل شناسي و بيدل پژوهي در کشور ما است.
به باور «میرزاده» جالب‏ترين اثر کاظمی در مورد بيدل کتاب «مرقع صد رنگ» است که در آن ۱۰۰ رباعي را انتخاب و آنها را بررسي کرده است.
کاظمي ويژگي هاي شعر بيدل را به خوبي بازتاب داده است
«دکتر سید حسین فاطمي» استاد دانشگاه فردوسي سخنران بعدی این نشست ادبی بود. او با بیان این که بيشتر اشعار و تاليفات کاظمي تاکنون سنجيده و خوب بوده است، گفت: گزيده ديوان بيدل دهلوي ايشان را که مطالعه مي‏کردم، متوجه شدم به همان شيوه هميشگي‏شان بلکه پخته تر هم نوشته شده است و مقدمه عالي دارد.
دکتر فاطمی معتقد است که «گزیده دیوان بیدل»، کاظمی ويژگي هاي مهمي دارد.  موجز بودن آن و ديگر اين که همه جوانب شعري بيدل را به ايجاز بررسي کرده است، ويژگي مهم ديگرکتاب اين است که نويسنده، خواننده را با خود شريک مي‏کند. چون براي خواننده خاصي نوشته نشده و هرگونه مخاطب را با خود همراه مي سازد.
توفيق هم نفسي با بيدل
«عباس ساعي» شاعر و متقد ایرانی با بیان اين که پيش از انقلاب از پژوهش هاي بيدل شناسي به جز موارد بسيار  محدودی نمونه درخشاني نداريم، گفت:: پس از انقلاب و با مهاجرت شاعران، فرهيختگان و سخنوران افغانستاني به ايران، بيدل شناسي و شعر بيدل در ايران رواج تام و تمام يافت.
اين در حالي است که در خارج از مرزهاي جغرافياي سياسي ايران، بيدل شاعر صاحب نامي قلمداد مي‏شد اما در ايران به دلايل مختلف ناشناخته مانده بود.
وي افزود:به هر حال يکي از ويژگي هاي منحصر به فرد و ارزنده «گزيده ديوان بيدل دهلوي» «محمدکاظم کاظمي»، درج ۳۴۵ تک بيتي درخشان بيدل است که تاکنون کمتر بدان پرداخته شده است. ساعي خاطرنشان کرد: کاظمي به توفيق هم نفسي با بيدل دست يافته و بر اثر ممارست زيادي که با شعر بيدل داشته، به جايي رسيده است که جايگاهش براي پژوهندگان و مطالعه کنندگان شعر بيدل شايد غبطه برانگيز باشد.
زمین و آسمان بیدلم
محمدکاظم کاظمي، هم در این نشست ادبی  سخنان خود را با این ابیات آغاز کرد:رونمایی دیوان بیدل دهلوی
بي يقيني داشت عمري در گمان بيدلم
عشق کرد امروز آگاه از نشان بيدلم
بعد از اين تا زنده ام از بندگان بيدلم
سجده فرساي حضور آستان بيدلم
عرش اگر باشم زمين آسمان بيدلم
وي با بيان اين که اين مخمس با موسيقي زيباي استاد «محمدحسين سرآهنگ» کلاسيک خوان معروف افغانستان، جاودانه شده است اظهار کرد: برايم افتخاري بس بزرگ است که از تدوين مجموعه «مشاهير ادب فارسي» بخش بيدل دهلوي به من واگذار شد.
اميدوارم کارم رضايت ادب دوستان گرامي را فراهم کرده باشد. انگيزه من از انتخاب گزيده ديوان بيدل و گزينش چند باره اشعار وي دلبستگي و علاقه‏ام به اين شاعر است. ديوان غزليات بيدل چيزي حدود ۳۲ هزار بيت در ۲۹۰۰ غزل است که حجمي تقريبا ۷ برابر ديوان حافظ دارد. گذشته از آن بيدل حدود ۴۰۰۰ رباعي دارد و يک جلد از ديوان بسيار قطور ۴ جلدي وي مربوط به غزليات اوست و جلد ديگر شامل قصايد و قالب هاي شعري ديگر از جمله مخمس ها و رباعيات وي مي شود. جلد ديگر مثنوي هاي بيدل حدود ۳۰۰۰۰ بيت را در خود دارد و جلد چهارم نيز شامل نثرهاي بيدل است.
کاظمي در ادامه سخنان خود گفت:: بي ترديد خواندن و مطالعه تمام اين ديوان براي عموم علاقه مندان شعر بيدل کاري ملال آور و دشوار است. به همين لحاظ از ديرباز گزينش غزليات و اشعار بيدل در قالب هاي مختلف را يک ضرورت احساس مي کردم چون علاوه بر ديوان هاي مختلفي که از بيدل چه استنساخ و چه چاپ شده است، گزيده هاي بسياري هم وجود دارد که حتي برخي از آن ها به امضا و خط بيدل رسيده است.  البته برخي شاعران و نويسندگان برجسته اي هم چون دکتر محمدرضا شفيعي کدکني در کتاب «شاعر آيينه ها» و زنده ياد دکتر سيدحسن حسيني در «بيدل، سپهري و سبک هندي» نيز به بيدل پرداخته اند. اما همواره ضرورت گزينش اشعار بيدل احساس مي شده است چون حجم بسياري دارد و يکدست نيست. به همين لحاظ انگيزه و علاقه به گزينش اشعار بيدل همواره در من وجود داشته است. «از چيدن رنگ » جزو اولين کار هاي من و گزيده اي از رباعيات بيدل بود.
شاعر مجموعه شمشیر و جغرافیا، گفت: پس از آن نيز در دهه ۷۰ به فراهم کردن گزيده اي از ديوان بيدل دعوت شدم. اگرچه اين کار به نتيجه نرسيد و آن را در قالب «گزيده غزليات بيدل» منتشر کردم، اما به صراحت مي گويم «گزيده ديوان بيدل دهلوي» چون بارها ديوان اين شاعر را خواندم، برايم کاري مطمئن و رضايت بخش است. اين کتاب انتظاراتم را از ديوان بيدل برآورده ساخت چون اين اولين باري است که با اين تفصيل در مورد بيدل مي نويسم. خودم را از اين جهت خوشحال مي بينم که براي تدوين اين کتاب دوباره با بيدل محشور شدم و آنچه در اين سال ها از شعر بيدل آموخته بودم مجددا از آنها استفاده کردم. کاظمي تصريح کرد: ويژگي مهم «گزيده ديوان بيدل دهلوي» اين است که همه آنها با نسخه خطي بيدل که به نسخه معتبر «رامپور» معروف است و عليرضا قزوه آن رادرقالب عکس منتشر کرده مقابله شده است و برايم اطمينان خاطر بيشتري به همراه دارد.
پس از برگزاری مراسم رونمایی کتاب «گزيده ديوان بيدل دهلوي» ، مراسم امضای کتاب‌ توسط مؤلف در محل فروشگاه مرکزی انتشارات به‌نشر برگزار شد، بعضی از حاضران جلسه کتاب‌هایی را که تهیه کرده بودند، به امضای کاظمی رساندند. کتاب «گزیده دیوان بیدل» اولین گزیدۀ از کل دیوان بیدل است که تا کنون در ایران منتشر شده است.

bidelll (1)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا
بستن