شب شعر انقلاب و مقاومت در مشهد

 امان میرزایی

برف مي بارید، دوست داشتم كنار بخاري می بودم و چاي مي نوشيدم. اولين برفي كه روز جمعه آن هم وسط ماه دلو در مشهد شروع به باريدن کرد، احساس کردم که همه چيز ناهنجار پيش مي رود، مثل خوشحالي من از انتخاب رئيس جمهور جديد گرفته تا شروع مشكلات افغان بگير يا همان بلاي هميشگي كه مدتي گم شده بود و اكنون دوباره پیدا شده است. تصمیم دارم که به شب شعر انقلاب و مقاومت بروم، شب شعری که مخصوص شاعران مهاجر افغانستان است. از صحن طبرسي وارد می شوم و به صحن غدير می روم، به دنباتل رواق غدير می‏ گردم.

پشت دروازه رواق مي رسم، می بینم که نماز جماعت برگزار است، تا وضو گرفتم و برگشتم نماز تمام شده بود و نمازگزاران دعا مي خواندند. برنامه اي كه قرار بود ساعت 5 آغاز شود، ساعت 7 شروع شد. در ابتدا يكي از قاريان خوب افغانستان با تلاوتی از آیات قرآن کریم محفل ادبی را رسمیت بخشید. مجري جلسه به جایگاه رفت و از مسئول زائران غير ايرانی آستان قدس رضوي دعوت كرد. ايشان در مورد برنامه ايراد سخن نمودند.

جمعيت خانم ها نسبت به آقايان بيشتر بود و در انتهاي رواق، پشت سر آقايان نشسته بودند، استقبال خوبی شده بود. فكر می كنم چند صد نفري در محفل حضور داشتند. اينها را از جايگاه ديدم زماني كه مجري مرا به عنوان اولين نفر براي شعر خواني دعوت كرد. سلام كردم و غزل مثنوي بلندی خواندم، آنقدر بلند كه خودم خسته شدم، مخاطبان عزيز را نمي دانم. در سمت راست صحنه استاد محمد كاظم كاظمي و استاد سيد ابوطالب مظفري نشسته بودند و در سمت چپ شاعران به ترتيب شعر مي خواندند.

خانم زهرا حسين زاده شعري براي امام خميني (ره) سيد حكيم بينش شعري براي انقلاب، سيد عارف حسيني براي امام رضا(ع) ، سيد احمد علي فاخر براي انقلاب و يكي از مداحان افغانستاني آمد و شعري امام زماني (عج) از استاد كاظمي را با صدايي شيوا قرائت نمود. سپس خانم رحيمه ميرزايي شعري براي بيداري اسلامي خواند. در ادامه مجري این همایش ادبی از آيت الله راشد يزدي دعوت سخنرانی كردند.

آیت الله «راشد یزدی» در این مراسم ضمن اشاره به پیشینه پربارشعر فارسی ازتأثیرعمیق و مثبت بزرگان شعر بر فرهنگ و اخلاق جامعه دینی سخن گفت و از شاعران افغانستان به منظور برپایی و حضور در این مراسم تقدیر و تشکر کرد.

آيت الله راشد يزدي در بخشی دیگری از سخنان خود گفتند: «زبان شعر، زبان خاص است و هر كسي نمي فهمد، شاعران به لحاظ فكري بالاتر از افراد دیگر جامعه هستند، زیرا شاعران تمام اتفاقات درشت و خشن را با لحني لطيف و آرام بيان مي كنند.

این استاد اخلاق در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تقدیر از مهاجرین افغانستانی مقیم ایران گفت: اگر چه ما میزبانان خوبی برای شما نبودیم ولی شما مهمانان خوبی برای ما بودید و امیدواریم که در تمام مراحل زندگی خود موفق و سر بلند باشید.

مراسم اصلی برنامه با شعر خواني وآقايان حسين حيدربيگي درباره ي بيداري اسلامي، علي جعفري،محمدحسن حسين زاده شعري برای امام رضا(ع) و حكيم عليپور میهمان تازه رسيده از بلخ در مورد افغانستان ادامه یافت. به دلیل وقت کم، برای بسیاری از شاعران هموطن نتوانستند شعر بخوانند. در پایان هم با قضاوت جناب استاد کاظمی و استاد مظفری نفرات برتر به ترتیب چنین معرفی شدند. امان الله ميرزايي اول ، علي جعفري دوم ، خانم زهرا حسين زاده سوم، سيد عارف حسيني چهارم و سيد حكيم بينش نفر پنجم. این برنامه از سوی آستان قدس رضوی به مناسبت دهه فجر، جشن پیروزی انقلاب اسلامی راه اندازی شده بود.

غزلی از سید محمدعارف حسینی تقدیمی به امام رضا(ع)، یکی از  شاعران برگزیده این شب:

یک کاسه آب سرد سقاخانه نیست کم

نوبت بگیر، زائر و پیمانه نیست کم

چنگی بزن به پنجره فولاد و مست شو

در صحن او که مثل تو دیوانه نیست کم

با یک سلام حضرت آقا نظر کند

چون احترام زائر این خانه نیست کم

وقتی که مهر می‌طلبی از در رئوف

آهوی خوب باش که مهرانه نیست کم

دور ضریح وقت اذان در حضور او

حاجت روای از خود و بیگانه نیست کم

باران اگر گرفت تو هم خیس شو بمان

در این حرم، کبوتر بی‌خانه نیست کم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا
بستن