در آیین اختتامیه نمایشگاه بین المللی کتاب از غرفه سفارت کبرای جمهوری اسلامی افغانستان قدردانی شد

روابط عمومی خانه ادبیات افغانستان: در آیین اختتامیه بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، با حضور علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی، علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی، رییس نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، امیرمسعود شهرام‌نیا، قائم مقام و محمد الله‌یاری، معاون اجرایی رییس نمایشگاه، از غرفه‌های برتر این دوره از نمایشگاه قدردانی شد.

قدردانی از سفارت افغانستان

در این مراسم، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: «نمایشگاه کتاب تهران متناسب با شأن مطهر کتاب برگزار شد.  نمایشگاه کتاب یک اتفاق بزرگ فرهنگی است که همه اهالی فرهنگ را به دور خود جمع می‌کند. اگر جشنواره‌ای همچون جشنواره فیلم با حضور بخشی از اهالی فرهنگ برگزار می‌شود، نمایشگاه کتاب جشنواره‌ای است که تمامی اهالی فرهنگ را گرد هم می‌آورد، چرا که کتاب شمع محفل فرهنگ است. اگر مؤلفان نبودند یا اگر کمتر می‌نوشتند یا اگر آنچه در دل داشتند روی کاغذ نمی‌آوردند، امروز شاهد این رویداد بزرگ نبودیم».

گروه موسیقی افغانستان

صالحی، نمایشگاه کتاب را با برگزاری بیش از 250 نشست تخصصی، یک «آکادمی سیار» خواند و گفت: «این نمایشگاه در حیطه فرهنگ مکتوب، با برگزاری چنین نشست‌هایی به عنوان گنجینه‌ای بزرگ مطرح شده است». وی همچنین از سفارتخانه‌ها و نمایندگان آنها در غرفه‌های دوستی ایران و سایر کشورها قدردانی کرد و گفت: «این غرفه‌ها سهم قابل توجهی در تعامل فرهنگی ایران با دیگر کشورها داشتند. از افغانستان نیز به عنوان مهمان ویژه بیست و هفتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران قدردانی می‌کنیم که حضورش فرصتی برای افزایش ارتباطات میان دو کشور شد».

قدردانی از نماینده اتحادیه ناشران افغانستان

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم گفت: «دستاوردهای فرهنگی کشور در همه حوزه‌ها وامدار همت کسانی است که فرهنگ و اندیشه خود را در برگ‌های زرین کتاب می‌نگارند تا در راستای اندیشه انسانی آثار ارزشمندی به جا گذاشته باشند. برگزاری 250 نشست تخصصی موجب شد بار علمی نمایشگاه نسبت به سال‌های قبل افزایش یابد. به علاوه، ایجاد پاویون ویژه‌ای برای تکریم از اهالی قلم و خانواده‌های آنها باعث شد به منزلت ایشان بیش از پیش توجه شود. در جایگاه مسئول اجرای سیاست‌های فرهنگی دولت، ذکر چند نکته را ضروری می‌دانم. نخست اینکه کوشش برای کتاب چاپ اول باید در مقایسه با سال‌های قبل افزایش یابد، زیرا این کتاب‌ها سال‌ها ماندگار خواهند بود و به این ترتیب، اگر زمان و بودجه کافی برای چاپ این کتاب‌ها فراهم شود، هم صرفه اقتصادی بیشتری خواهد داشت و هم به رونق اقتصاد نشر کمک خواهد کرد. گرچه تعداد عناوین منتشرشده کتاب در کشور ما نسبت به سایر همسایگان بیشتر است، اما باید توجه داشت که چه تعداد از این کتاب‌ها تالیف و چه تعداد کتاب‌سازی است. کتاب‌سازی شیوه‌ای پسندیده برای نشر آثار نیست و موجب دلزدگی خواننده جدی کتاب خواهد شد. ناشران ما به فناوری دیجیتال که امروزه در جهان فراگیر شده است، توجه بسیاری دارند، اما جا دارد به کتاب‌های الکترونیک و انتشار آنها بیش از پیش توجه شده و گام‌های بلندی در این مسیر برداشته شود. عصر حاضر با قدرت رسانه‌ها معنا می‌یابد و کسی می‌تواند کالای بیشتری بفروشد که تبلیغات بیشتری برای کالای خود انجام دهد، اما آنچه مغفول مانده، تبلیغ کالاهای فرهنگی و به ویژه کتاب است. تاثیر این نوع تبلیغات می‌تواند ملتی را در مسیری توسعه به قله‌ای از بالندگی برساند. کتاب مظلوم‌ترین کالای فرهنگی است که از سوی رسانه‌ها کمتر به آن توجه شده است».

مهمانان افغانستانی در آیین اختتامیه

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران نیز در این مراسم گفت: «کسانی که به عنوان ناشر وارد عرصه نشر می‌شوند تمایلات تجاری و اقتصادی ندارند، بلکه بیشتر آنها افرادی هستند عاشق‌پیشه که با عشق به کتاب و با هدف ترویج فرهنگ کتابخوانی در این راه گام برمی‌دارند. متاسفانه ناشران مالیات پرداخت می‌کنند، اما بهتر است آنها نیز مانند بسیاری از مؤسسات فرهنگی از قانون پرداخت مالیات معاف شوند. باید به حال چرخه اقتصادی نشر فکری کرد، به ویژه آنکه افزایش قیمت کتاب، باعث پایین آمدن توان مالی مخاطبان شده است».

گروه موسیقی افغانستان در آیین اختتامیه

در پایان این نشست، هیأت داوران غرفه های برتر را معرفی و از آن ها قدردانی کرد. هم چنین ضمن خوش آمدگویی به مهمان ویژه این دوره از نمایشگاه، کشور دوست و برادر افغانستان، از غرفه سفارت کبرای افغانستانبه مدیریت محمد افسر ره بین، رایزن فرهنگی افغانستان و غرفه انتشارات عازم به مدیریت اجمل عازم به نمایندگی از اتحادیه ناشران افغانستان قدردانی ویژه کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا
بستن