«دریا در غدیر» برگزار شد

اولین همایش ادبی «دریا در غدیر» به مناسبت روز غدیر، عصر جمعه (۲۵ میزان/مهر ۱۳۹۳) به ابتکار حلقه‌ی ادبی پردیس در کابل برگزار شد. این برنامه که با حضور چشم‌گیر شاعران، اساتید دانشگاه، نویسندگان، دانشجویان و فعالان فرهنگی ـ رسانه‌ای کشور برگزار شده بود، سید زکریا راحل موسوی، دبیر حلقه‌ی ادبی پردیس در سخنان کوتاهی با اشاره به اهمیت جایگاه غدیر خم در مهندسی راهبردی و آینده‌نگرانه‌ی نظام فکری ـ سیاسی اسلام، غدیر را نقطه‌ی نهایی تکامل اسلام با انتقال «ولایت تکوینی و تشریعی» از آخرین سفیر آسمان به اولین امام موحدان و تداوم آن در سلسله‌ی مطهر امامت خواند. دبیر حلقه‌ی ادبی پردیس با تأکید بر دشواری و دردناکی سخن گفتن از غدیر افزود: این دشواری و دردناکی، از آنجا ناشی می‌شود که همه‌ی تاریخ ۱۴۰۰ ساله‌ی اسلام صرف اثبات حقایق ثابت، مسلم و غیر قابل انکار تاریخی این دین بزرگ و از جمله واقعه‌ی تاریخی غدیر خم و در نتیجه بازماندن از پیروی آگاهانه از اسلام و شناخت منصفانه و مبتنی بر حقیقت‌جویی متعبدانه‌ی آن شده است.

1 (4)

راحل موسوی همچنین با برشماری برنامه‌ها و فعالیت‌های گسترده‌ی حلقه‌ی ادبی پردیس در مدت کوتاهی که از تأسیس آن می‌گذرد، گفت: این مجموعه‌ی ادبی به خود می‌بالد که در برگزاری اولین‌های شعر آیینی افغانستان پیش‌گام بوده است. به گفته‌ی راحل موسوی، برگزاری اولین کنگره‌ی شعر عاشورایی افغانستان (واژه‌های تشنه)، اولین کنگره‌ی شعر مهدویت و انتظار افغانستان (آیین چشم‌ به راهی) و اولین ویژه‌برنامه‌ی غدیریِ «دریا در غدیر»؛ مهم‌ترین و برجسته‌ترین کارکردهای حلقه در عرض نزدیک به یک سال گذشته و با هدف جریان‌سازی ادبی متعهد و اخلاق‌گراست که به همت شاعران گردآمده در حلقه‌ی ادبی پردیس انجام شده است.

راحل موسوی با اشاره به توسعه‌ی فعالیت‌های این حلقه‌ی ادبی و مشارکت ملموس و تأثیرگذار آن در مدیریت فضای ادبی کشور، برگزاری دومین همایش ادبی واژه‌های تشنه، ویژه‌ی شعر و ادبیات عاشورایی کشور در عاشورای پیش رو و رونمایی کتاب‌های «شاه شمشادقدان» (نخستین مجموعه‌ی شعر مهدویت معاصر افغانستان، به کوشش سید سکندر حسینی بامداد)، «آفتابگردان‌ها» (مجموعه‌ی رباعی‌های محمداشرف آذر)، «سیب‌های سرخ چیدنی» (مجموعه‌ی شعر سید حکیم بینش) و «جهان بیدل» (اثر علمی ـ پژوهشی سید محمد حسینی فطرت، بیدل‌شناس و بیدل‌پژوه موفق کشور) را بخشی از برنامه‌های پردیس اعلام کرد.

1 (3)

سخنران دیگر این برنامه، دکتور سید محمدعلی موسوی بود که شاعران را به عدالت‌ورزی در شاعری و داوری نسبت به شعر شاعران دیگر فراخواند. دکتور موسوی با اشاره به سخنی از مولاعلی در مورد امرؤالقیس شاعر جاهلی عرب که او را برمبنای عدالت علوی، به رغم فساد و کفرپیشگی‌اش، به لحاظ قدرت شعری، در موقعیتی بر‌تر از همگنانش نشاند؛ گفت: شاعران نیز همانند حاکمان و سیاست‌ورزان، باید با آراستن خود به عدالت علوی، نه در شعرهای خود از چارچوب‌های عدالت عدول کنند و نه در داوری نسبت به آفرینش‌های شعری ـ ادبی شاعران دیگر از جاده‌ی انصاف و عدالت خارج شوند.

ویژه‌برنامه‌ی دریا در غدیر با گردانندگی غلام‌حضرت حسینی باران، شاعر نام‌آشنای کشور و با شعرخوانی شاعرانی چون نصیراحمد واحدی، سید سکندر حسینی بامداد، علی اکبر زاولی، سید موسی ابراهیمی، احمد فولادی، سید احمد مجمر، خلیل‌احمد سائل، سید صالح صدر، خانم سائل، خانم بیات و منقبت‌خوانی یکی از مداحان اهل بیت(ع) ادامه و پایان یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا
بستن