دانشگاه بیرجند، میزبان محمدسرور رجایی معاون خانه ادبیات افغانستان

روابط عمومی خانه ادبیات: نشست بررسی وضعیت فرهنگ و ادبیات مهاجران افغانستانی دوشنبه ۲۴ ماه ثور۹۷در محل تالار علامه فرزان دانشکده ادبیات دانشگاه بیرجند با حضور محمدسرور رجایی برگزار شد.
در این نشست که شماری از استادان و دانشجویان ایرانی و افغانستانی حضور داشتند، در ابتدا دکتر احمد بخشی، مدیر گروه پژوهشی افغانستان در دانشگاه بیرجند ضمن خوش آمدگویی به معاون خانه ادبیات افغانستان، به برنامه های این گروه در سالهای گذشته اشاره کرد و گفت: ما در راستای گسترش روابط دو جانبه و همچنین شناخت بیشتر ایرانیان و منطقه با کشور همسایه و دوست افغانستان، این نوع نشست ها را در سطوح ملی و منطقه‏ای و همچنین با شخصیت‏های علمی و فرهنگی افغانستان در دستور کار قرار داده ایم. پیشتر از این نیز ما میزبان رییس محترم دانشگاه بامیان بودیم. جناب رجایی را هم بر همین اساس دعوت کردیم و در آینده نیز این نشست‏ها ادامه خواهد یافت.
پس از آن محمد سرور رجایی، به بررسی وضعیت فرهنگی، هنری و ادبی مهاجران افغانستانی ساکن ایران پرداخت و گفت: تمرکز بر سواد آموزی مهاجران افغانستانی در ایران نسبت به پاکستان بسیار حایز اهمیت بوده و همین مسأله عامل مؤثری بر رشد فرهنگ و ادبیات مهاجران افغانستان شده است.
رجایی در ادامه فعالیت‏ها و شکل‏گیری بخش‏های مختلف ادبی، هنری و فرهنگی مهاجران را به تفکیک مورد بررسی قرار داد و به فراز و نشیب این بخش‏ها در نزدیک به چهار دهه گذشته اشاره کرد و گفت: مهاجران برای فعالیت‏های هنری در عرصه‏های مختلف سختی‏های بسیاری را تجربه کردند، مثلا در عکاسی بیش از آن که عکاس شوند، سوژۀ عکاسان خارجی شدند. یا در ادبیات هرچه پیشرفتند به واسطۀ این بود که با اهالی ادبیات ایران رفیق شدند. دوستی‏ها و صمیمت‏ها باعث پیشرفت‏های ادبی شد. اما حالا که به سال‏های دور نگاه می کنم، می بینم که فرهنگ و هنر وادبیات مهاجران افغانستانی، در جایگاه مطلوبی ایستاده است. این اتفاق می توانست زودتر از این هم بیفتد.
رجایی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: در برخی از مواقع کارهای فرهنگی و ادبی مهاجران اگر دچار کندی رفتار شده است علت‏هایی دارد که یکی از آن به تعلل فرهنگیان خود ما بر می‏گردد. رجایی گفت: هنر، تعهد و رسانه همواره از هم حمایت می‏کنند در حالیکه مهاجران افغانستانی هنرمند بودند تعهد هم داشتند و اما سال‏های سال رسانه نداشتند. ولی در حال حاضر به واسطه همکاری صمیمی فرهنگیان و ادیبان ایران و افغانستان روزنه‏های بسیار روشنی در رسانه‏ها نیز گشوده شده که قابل احترام است. این نشست علمی فرهنگی با برنامۀ پرسش و پاسخ به پایان رسید.
ابن حسام خوسفی شاعر قرن نهم:
محمدسرور رجایی در دومین روز حضورش در شهر بیرجند با جمعی از همکاران حوزه هنری استان خراسان جنوبی، به آرامگاه ابن حسام خوسفی، شاعر ایرانی قرن نهم به شهر خوسف سفر کردند.
در این سفر رحیمی از شاعران نامی استان خراسان جنوبی که خود ساکن شهر خوسف هستند با حضور به مزار ابن حسام خوسفی به معرفی این شاعر پرداخت و گفت: ابن حسام در زمان حیاتش سفرهای زیادی به شهر هرات داشته و ارتباط تنگاتنگی با اقوامش که ساکن شهر هرات بوده، داشته است.
رحیمی با بیان این که ادبیات ولایی امروز ما وامدار شعرهای ابن حسام است، خطاب به معاون خانه ادبیات گفت: یادم نیست که در 30 /40 سال گذشته شاعران و فرهنگیان نام آشنای افغانستانی به مزار این شاعر که پیوند دهندۀ اشتراکات فرهنگی تاریخی ما است، آمده باشند. شما اولین شاعری هستید که مشتاقانه به این جا آمدید.

و در پایان محمد سرور رجایی ضمن احساس رضایت از حضور در مقبره ابن حسام خوسفی بیان داشت: این سفر معنوی را هیچگاه فراموش نکرده و همیشه آرزو داشته در کنار مقبره این شاعر گرانقدر حضور پیدا کند.
همچنین در برنامۀ مشترکی با همکاری دانشگاه بیرجند و حوزۀ هنری این شهر از کتاب «در آغوش قلب‏ها» اثر محمدسرور رجایی با حضور مسئولان شهری، فرهنگیان و شاعران رو نمایی شد.

با جمعی از اساتید دانشگاه بیرجند

رونمایی کتاب

بر سر مزار ابن حسام

رونمایی از کتاب “آغوش قلب ها” مجموعه اشعار شعرای افغانستانی در مورد حضرت امام خمینی(ره) از دیگر برنامه های این مراسم بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا
بستن